Aankoop moto bij erkende garage

-Snowflake
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop moto bij erkende garage

#1 , 08 mei 2019 22:25

Beste leden,

In september 2018 heb ik een moto 125 cc nieuw aangekocht bij garage X die verdeler is van het merk Y.

Na de motor een paar keer gebruikt te hebben begonnen er zich al gebreken voor te doen zoals het uitvallen tijdens het rijden als de motor al wilde starten. Meteen garage X opgebeld en dit probleem uitgelegd, deze vertelde mij dat de motor nieuw is en alles zich nog wat moet zetten, rijd er minstens een paar honderd kilometer mee. Dit heb ik ook gedaan. Echter bleef het probleem zich voordoen, daarna heb ik gebeld naar de verdeler Y zelf. Deze vertelde me dat ik nog méér kilometers moest rijden.. Dus ben ik met de motor toch naar garage X gegaan. Deze heeft een nieuwe batterij gestoken (wat de startproblemen uit de weg ruimde) en een nieuwe bougie. Echter het probleem van stilvallen en onregelmatige toeren in idle ,van 1000 ~ 3000 toeren, bleef.

Daarna ben ik met de moto naar de verdeler Y geweest, daar heb ik de motor ongeveer een week kwijt geweest zonder dat er iets verandert was. Daarop heb ik dan terug naar garage X geweest en deze vertelde mij dat hij niks kan doen zolang hij het OBS toestel (bakje om de motor uit te lezen) niet heeft en hij er op wacht. Blijkbaar zou verdeler Y dit toestelletje ook niet hebben sinds ik daar geweest ben en het probleem blijft. Dit verhaaltje sleept nu al 8 maanden aan..

Ondertussen heb ik mijn A rijbewijs en heb ik een andere motor aangekocht. Nu probeer ik mijn (problemen) motor te verkopen maar zonder succes, wie wil er immers een motor kopen die telkens stilvalt bij het aanleggen? Daarna nog eens met de garage X gesproken of hij de motor zelf niet wil overnemen, wat hij niet wilde, enkel in de toonzaal te koop stellen was een optie. Toen ook voorgesteld dat hijzelf een aangetekende brief stuurt naar de verdeler Y om hun in gebreke te stellen, het is door hun dat hij het OBS toestel niet heeft om deftig aan mijn motor te kunnen werken.

Ik ben dit spelletje beu en heb mij al veel te braaf opgesteld, de vraag is nu, wat kan ik doen of wat stellen jullie voor?

-> aangetekende brief sturen, 15 dagen wachten op een antwoord? Geen antwoord, -> rechtbank?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 mei 2019 02:14

In september 2018 heb ik een moto 125 cc nieuw aangekocht bij garage X die verdeler is van het merk Y.

-> aangetekende brief sturen, 15 dagen wachten op een antwoord? Geen antwoord, -> rechtbank?
Had je al veel eerder moeten doen.

Je hebt 2 jaar garantie op een nieuw voertuig :!:
Garage X moet die geven .

Een nieuwe motor die gelijk bij aanleggen (wat bedoel je daar precies mee ?) stilvalt, is allesbehalve normaal.

Dat ook de merkverdeler van Y er niks van bakt en zelf de fouten niet kan uitlezen, is niet bepaald goed nieuws ...

Het gaat waarschijnlijk om een OBD2 (of OBD II) aansluiting ?


Daar bestaan leesapparaatjes voor en lijsten met foutcodes, universeel en per merk ...
Probeer eens een andere dealer van merk Y

Of een niet-merkgebonden motorfietshandelaar / hersteller en vraag of ze je motor kunnen uitlezen .

-Snowflake
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2019 11:01

Het is inderdaad zo wanneer je de sleutel in het contact steekt en je start de motor, dan hoor je een luide klik en valt deze uit. Dan probeer je de motor terug aan te leggen en hetzelfde gebeurt. Ik 'loste' dit op door de motor aan te leggen en meteen te beginnen rijden.

Van het toestel ken ik niet super veel, ik veronderstel dat dit inderdaad een universeel toestel moet zijn dus kan ik eens bij een andere garage gaan polsen maar ik denk dat er geen meer zijn dicht in de buurt. Misschien is het eerder dat ze het probleem niet vinden?

Ik ga nu de aangetekende brief versturen en zal inmiddels kijken om een andere verdeler te vinden voor het obs verhaal.

Bedankt voor de snelle reactie.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”