Auto tweedehands aankoop via particulier

moedervantwee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Auto tweedehands aankoop via particulier

#1 , 02 mei 2019 15:16

Misschien vind ik hier nog wat tips naast hetgeen we al ondernomen hebben...

Begin april een auto (volvo) gaan kijken + testrit gedaan. Viel allemaal goed mee en enkele dagen nadien laten weten per mail dat we het nodige gingen doen bij de bank voor verzekering en om te kijken of we een lening konden krijgen. We stelden als voorwaarde dat de verkoper naar de keuring voor verkoop zou gaan + nog een groot onderhoud zou laten uitvoeren.
Is allemaal gebeurt. 18/4 heeft de verkoper de auto binnengedaan bij een Volvo garage voor onderhoud.
Ondertussen hadden wij alles geregeld bij de bank en werd het bedrag overgeschreven (23/04) en de auto werd afgehaald (01/05).

Op de terugrit van bij de verkoper naar huis brandde plots een meldingslampje. Meteen gebeld naar de verkoper om dit te melden. Die wist van niets, de garage had niets gemeld. Via een bevriende garagist hebben wij de auto meteen laten uitlezen en bleek er recent nóg een melding gewist geweest te zijn.

We schoten uiteraard in paniek, in het idee dat er vanalles mis is en we een auto met gebreken kochten... We hebben meteen alles op mail gezet naar de verkoper en maakten vandaag zelf een afspraak bij een (andere) Volvo garage. Mijn wederhelft gaat er nu dus vanuit dat alle kosten die al dan niet hangende zijn voor de rekening van de verkoper moeten vallen (hetgeen we ookal zo op mail zetten naar de verkoper). Ikzelf vrees daar een beetje voor aangezien de wetgeving niet zo gunstig is voor de koper bij tweedehands verkopen tussen particulieren. We hebben nergens ooit echt iets neergepend dat we de auto kopen in de staat zoals hij zich bevind oid. Weet niet of dat iets uitmaakt.

Hebben jullie nog tips? Of ideeën hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 02 mei 2019 15:26

Particuliere verkoper moet geen garantie geven, u koopt de wagen automatisch in de staat waarin hij zich bevindt.

moedervantwee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2019 15:30

Maar er bestaat toch zoiets als verborgen gebreken...
het feit dat de auto op onderhoud is geweest, er meldingen gewist zijn, wij hiervan niets weten en na een eerste gebruik alweer meldingen krijgen duidt toch op een verborgen gebrek?
Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 02 mei 2019 15:31

Klopt, maar dat moet u gaan aantonen.

moedervantwee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2019 15:35

Is dat niet aantoonbaar via het feit dat ie nog op groot onderhoud ging, er ons niets gemeld werd (kregen enkel de factuur) en bij het uitlezen foutmeldingen gewist blijken te zijn - kan je in de historie nagaan?
Lijkt me toch 'hard' bewijs?

Kan de verkoper zich dan alsnog verschuilen achter 'wij wisten dat niet'...? Een garage gaat toch niet eigenhandig foutmeldingen wissen zonder dat te melden?

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 02 mei 2019 15:40

Hebt u dat zo gevraagd? Als ik uw verhaal lees, was de voorwaarde dat de koper keuring + onderhoud zou doen, dat heeft hij ook gedaan en bewezen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mei 2019 15:46

Je moet nu ook niet panikeren omdat het lampje van het motortje brand.

Vriendin rijd al 6 jaar met een wagen waar ik om de twee a drie maanden dit lampje eens moet wissen, al ltijd door de keuring geweest.

En een particulier als deze van zijn hof is dan is deze hem kwijt die moet niks terug nemen

PS: zou toch eens willen weten hoe die bevriende garagist ziet of dit al eens gewist geweest is, ik leer graag bij .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 mei 2019 15:49

Trouwens herstellingen in een andere garage zal je zelf moeten betalen. Als er problemen zijn met de wagen, en er zou garantie zijn, dan moet de verkopende garage dat herstellen, en niet een derde

moedervantwee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mei 2019 15:52

Technisch moet ik maar doorgeven hoe men het mij verteld heeft, en ze hebben dat uitgelezen zo met een computer aangesloten aan de wagen... meer ken ik er ook niet van ;)
Misschien is het inderdaad paniek voor niks, maar waarom die meldingen dan? Lijkt me nu toch niet normaal voor een wagen van een jaar oud dat die zomaar 'foutmeldingen' krijgt 'voor niks'? Wanneer weet je dan dat er wél iets mis is? Als 'm uiteen valt?

LeenW: nee inderdaad, woordelijk niet zó gevraagd. Hij heeft inderdaad wel gewoon gedaan wat we gevraagd hebben.

moedervantwee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mei 2019 15:53

Mava: het is een particulier die verkoopt. Geen garantie.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 02 mei 2019 16:50

Ik dacht dat een garagist, afhankelijk van het gebruikte programma, bij het uitlezen wel kan blijven "lezen" wat er wanneer (recent) gewist is.

En dan zit dat dan ook niet meer in het verborgene, en is er geen sprake meer van een echt verborgen gebrek.

Voor de rest zie het antwoord hierboven van mava.

calendomatic
Berichten: 86

#12 , 05 mei 2019 09:36

Als er op de overeenkomst niet vermeld staat in de staat waarin hij zich bevindt en gekend en gekeurd door de koper is de verkoper gehouden voor de verborgen gebreken en stel je hem best in gebreke. Natuurlijk geen herstellingen laten uitvoeren want dit moet tegensprekelijk gebeuren. Wat staat er in de Offerte van de garage? Bedrag?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 mei 2019 10:27

Dit is voldoende ,als deze van een particulier gekocht is. zo staat dit in alle model contracten van VAB en sommige banken.

De koper koopt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt bij het sluiten van de overeenkomst,

of enkel dit is al voldoen
De koper koopt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 05 mei 2019 12:09

Trouwens herstellingen in een andere garage zal je zelf moeten betalen. Als er problemen zijn met de wagen, en er zou garantie zijn, dan moet de verkopende garage dat herstellen, en niet een derde
Daarom heb ik een deel van de tekst in dik gezet. Dat wil niet zeggen dat er garantie is.

Terug naar “Gebrekkige Producten”