Ah, OK. Da's inderdaad een iets andere sitiatue dan hier, natuurlijk. Als de TS kan BEWIJZEN dat het de zaak was die de iMac verkocht aan hem (een factuur dat de iMac "ooit" door de zaak gekocht werd, is daarbij zeker niet voldoende als bewijs, want die computer kan ondertussen al lang uit de zaak gehaald zijn!), kan hij gerantie eisen. Als het al zo is dat die iMac door de zaak verkocht werd, moet deze verkoop ook in de boekhouding van de zaak staan. Geen idee of een (vrede)rechter dit op deze manier zou kunnen laten controleren?
Maar zonder dat bewijs, blijft het gewoon een particuliere verkoop en kan er geen beroep gedaan worden op gerantie. TS zou enkel kunnen proberen claimen dat het hier om een verborgen gebrek ging. Maar aangezien hij het toestel aan het werk gezien heeft bij de verkoper en het daarop gekocht heeft, is op zich een begin van bewijs dat het toestel op moment van aflevering wel werkte. Het kan bijvoorbeeld door schokken in de wagen tijdens het naar huis rijden, defect geraakt zijn, om maar iets te zeggen...
Persoonlijk koop ik af en toe wel eens iets op 2e handssites, maar als ik een nieuwe laptop, computer, tablet, of iets dergelijks nodig heb, is er geen haar op mijn hoofd dat overweegt om dit tweedehands te doen. De kans op problemen is veel te groot, en dan sta je daar, zonder garantie.