Vloertegels gekocht als 1e keus blijkbaar 2e keus

Dave G.
Topic Starter
Berichten: 14

Vloertegels gekocht als 1e keus blijkbaar 2e keus

#1 , 03 mei 2010 19:14

Beste,

Volgende vraag, ik heb eind januari vloertegels gekocht, vorige week hebben we ze gelegd en blijken ze ernstige gebreken te vertonen. Nooit werd er gesproken over minderwaardige tegels. Na ons telefonisch onderhoud van vandaag spreken de verkopers van 2e keus vloeren!
Hier een mail die ik vandaag gestuurd heb, dit maakt nog het een en ander duidelijk. Graag een reactie, dit is een grote domper!

****tekst mail****

Betreft: 1e schrijven Sintesi Highway Blue 60x60 met factuur nummer ****** en leveringsbon nr. ** d.d. 31/01/2010
Als bijlage het e-mailverkeer van de bestelling.
(geen enkele verwijzing naar een minderwaardig product)

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud van deze namiddag kan ik u volgende gegevens meedelen.
Na ons bezoek aan uw toonzaal van zondag 24 januari 2010 hadden we besloten de vloertegel Sintesi Highway Blue, die bij jullie op
dat moment in promotie was (zie factuur 4m²+1m²) aan te kopen. Op 26-01-2010 heb ik de bestelling via e-mail doorgegeven. (zie bijlagen 1-2-3)
Op zondag 31-01-2010 werd de vloer door jullie al geleverd op onze werf te Zonhoven. Tot daar geen enkel probleem.
Vorige week, na een lange verbouwing, hebben we de vloer eindelijk gelegd in onze leefruimte, zeer mooi, tot we de vloer hadden ingevoegd en opgekuist.
Toen de vloer ontdaan was van het vuil en de cementsluier, kwamen er verschillende gebreken aan het licht.

- verschillende tegels hebben bultjes, de bultjes die kapotgaan door er over te lopen, vormen witte putjes
- verschillende tegels vertonen ringen die rondom gevernist zijn, en waarvan de binnenkant mat is
- er is geen kleurvastheid van de tegels
- tegels waarvan de vierkantige structuur van de onderzijde door de tegels komt
- vele tegels die totaal niet maatvast zijn

Onaanvaardbaar!! Ik heb deze vloer gekocht omdat dit "Italiaanse" kwaliteitsvloer zou zijn, niet één of ander chinees produkt. Ik wou voor de kwaliteit gaan van een Italiaanse tegel die bij u in promotie was op dat moment.
De presentatie in uw toonzaal loog er ook niet om, een mooie kleurvaste tegelpresentatie zonder gebreken, zoals wij hem wilden hebben.
Op geen enkel moment is er dan ook sprake geweest dat dit 2e keus vloer was, of dit een vloer was met gebreken of een mindere kwaliteit. Laat dit duidelijk zijn! In geen geval zou ik mijn leefruimte verknallen
door een vloer te leggen die gebreken vertoont. In geen enkel document, zowel e-mailverkeer, leveringsbon, factuur, laat staan mondeling is er van zulke gebreken of tekortkomingen aan de vloer sprake geweest.
Deze vloer was in promotie omdat er nog maar een beperkte voorraad was van dit type, dat de vloer in de 40 euro had gekost, zo werd deze vloer verkocht aan ons.



Graag had ik van u een reactie/oplossing gehad op mijn 1e schrijven, zo we dit probleem toch nog onderling kunnen oplossen!



Hopende op een positief vervolg,



Met de meeste hoogachting,
****

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 04 mei 2010 18:49

Wat zijn de codes die op de dozen staan en op de onderzijde van de tegel.
Als ik mij nog herinner kan je hierdoor het type soort en kwaliteit van de tegel achterhalen

Dave G.
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 04 mei 2010 22:12

Franciscus, hier volgen alle gegevens van de doos.

Turno
Highway 604 Blue
1661950 24 09
MS 604x604 PZ 3 MQ 1.11
INCLUSA FUGE
streepjes code: 8011634992007
CE en 14411

Onderkant tegel staat geen info enkel een pijl van de legrichting.

Alvast bedankt.

Reclame

Dave G.
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 04 mei 2010 23:06

En dit staat dan ook nog op hun site!
*****
Hoe met aktie's,promo's... bestellingen en leveringen
Omschrijving: Hoe gaan wij te werk...

Stap 1. U komt naar één van onze toonzalen waar wij enorm aanbod hebben van keramische tegels :allemaal 1ste keus , parket (massief
......
******
Ik heb de folder van de promotie ook teruggevonden, nergens staat er iets van een mindere kwaliteit.
Hoe kan ik dit oplossen, dit is toch misleiding en oneerlijk!

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 05 mei 2010 10:03

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642.De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.Art.1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken,zelfs wanneer hij die niet gekend heeft,tenzij hij in dit geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.).

‘ik heb eind januari vloertegels gekocht’ houdt in dat voornoemde termijn van zes maanden niet verstreken is.

Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2…§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen…”(B.W.).

Maan uw verkoper gemotiveerd en aangetekend aan het gekochte te vervangen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg dan rest alleen een rechtszaak.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dave G.
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 05 mei 2010 18:51

Beste jdemoor,

Alvast bedankt voor je advies.
vandaag na mijn telefonisch onderhoud met de firma zegt deze mevrouw dat het op de factuur vermeld staat
omschrijving: 56.4m² highway blue MS 60x60
MS zou staan voor mindere sortering ineens.
Dit is toch echt iemand om de tuin leiden en er proberen mee weg te komen, niet? Of kunnen ze hun zo indekken.

Dave G.
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 21 mei 2010 20:36

Ik heb de eigenaar van de zaak intussen 3x een mail gestuurd om een oplossing te zoeken, tot op heden is er van hem nog geen enkele serieuze reactie gekomen. Ik heb hem nu een aangetekend schrijven gestuurd met de bevindingen om hem voor de 4e en laatste maal een kans te geven om dit toch nog onderling op te lossen.
Wat hierna?
Klacht indienen bij de FOD Economie??
Vrederechter??

Maakt het iets uit dat de verkoper totaal niet bereidt is een oplossing te zoeken?

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 22 mei 2010 10:17

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg dagvaard hem dan voor de rechtbank van koophandel eventueel voorafgegaan door een oproeping in minnelijke schikking. Maak vooraf een kosten-batenanalyse.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dave G.
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 02 jun 2010 11:27

Op 11-05-2010 heb ik een aangetekend schrijven gedaan naar deze firma met de uiteenzetting van de feiten en fouten van de vloer. Vandaag staat de postbode terug hier met de aangetekende zending, deze werd niet afgehaald door hun. Heeft dit iets te maken met het verdere verloop? 3x een mail gestuurd, geen reactie en 1x aangetekend schrijven. (teruggekregen)

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 27 jun 2010 11:28

Het is niet wat er op de faktuur staat wat hier voor jullie van belang is. Wat staat er op uw bestelbon? Dat is van belang. Staat hier ook "MS"? Indien nee, dan hebben zij een andere vloer dan besteld geleverd.
Niet iedere leek dient tew ten wat de codes zijn die op de factuur staat.
Spijtig dat je het gebrek niet hebt gezien bij aanvang van de plaatsing. Dat moet toch te zien zijn geweest? Heb je de vloer zelf geplaatst of heeft een beroepsplaatser het gedaan? Deze laatste zou zeker het gebrek hebben moeten opmerken.
Ik denk dat je nu enkel nog naar de vrederecht kan, die dan waarschijnlijk een deskundige zal aanstellen, waarvan je het voorschot zelf zal moet voorschieten, en dan verschillende maanden op zijn verslag moet wachten, alvorens er een uitspraak is. Veel moed.

Terug naar “Gebrekkige Producten”