Auto "controlevrij" laten maken: garagist laat ste

geert808
Topic Starter

Auto "controlevrij" laten maken: garagist laat ste

#1 , 25 mei 2010 17:13

Enkele weken geleden laat ik de auto nakijken voor de keuring.
Op de rekening verschijnt een aparte post "lichten bijregelen" & een overeenkomstig bedrag.
Nu wordt de wagen afgekeurd omdat de lichten niet correct zijn afgesteld.

Ik terug naar de garage:
1. De garagist regelt de lichten bij en zegt dat ze iets te hoog stonden.
2. Hij weigert de herkeuring te vergoeden; daarnaast kost het mij ook nog eens tijd voor het extra bezoek aan garage + keuring.
Ongelooflijk dat hij liever een klant verliest dan 11 Euro op te hoesten.

Het gaat me niet om het klein bedrag maar om het principe: hoe kan ik alsnog de garagist laten opdraaien voor de kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 mei 2010 10:18

“Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De bepaling van art.1142 sluit niet uit dat de vergoedingsverplichting zich kan uitstrekken tot een administratieve geldboete die,krachtens art.18 Wet 21 december 1998,kan worden opgelegd aan de organisator van een nationale voetbalwedstrijd of aan de overkoepelende sportbond die de in deze wet bedoelde verplichtingen niet naleeft‘[Cass. 23 april 2007(K.L.S./Min.Binnenl.Zaken),R.W.2007-08,1153-1156].

Op analoge wijze kan de vergoedingsverplichting zich hier uitstrekken de kost voor het extra bezoek aan garage + herkeuring.

Maan de garagist gemotiveerd en gedetailleerd aan uw schade te vergoeden vóór een door u daarin gestelde redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg dagvaard hem dan voor de bevoegde rechter(=vrederechter indien hoogstens 1860 euro),eventueel voorafgegaan door een oproeping in minnelijke schikking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

geert808
Topic Starter

#3 , 28 mei 2010 10:25

Bedankt!

To be continued...

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”