Uitlaat van nieuwe brommer scheurt.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Uitlaat van nieuwe brommer scheurt.

#1 , 06 mei 2010 17:10

In december kocht mijn vriendin een nieuwe brommer bij een officiele dealer.

Vandaag (+/- 6maanden en 340km later), valt de uitlaat er gewoon af.

Blijkt dat ze al enkele schroeven verloren was en bijgevolg is de uitlaat er gewoon afgebroken/afgescheurd.

De verkoper beweert dat dit niet onder garantie valt.

Tenzij wij kunnen bewijzen dat het hun fout is, moeten wij opdraaien voor de herstellingen.

Ik dacht dat het andersom was?

Iemand raad?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 mei 2010 17:15

In december kocht mijn vriendin een nieuwe brommer bij een officiele dealer.

Vandaag (+/- 6maanden en 340km later), valt de uitlaat er gewoon af.

Blijkt dat ze al enkele schroeven verloren was en bijgevolg is de uitlaat er gewoon afgebroken/afgescheurd.

De verkoper beweert dat dit niet onder garantie valt.

Tenzij wij kunnen bewijzen dat het hun fout is, moeten wij opdraaien voor de herstellingen.

Ik dacht dat het andersom was?


Iemand raad?

Alvast bedankt.

Waarborg is twee jaar:

Eerste zes maanden is die totaal, dwz de koper moet niets bewijzen.
Na zes maanden moet koper bewijzen dat de fout reeds bestond op ogenblik van levering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.


Reclame

fantaflesdopke
Berichten: 14

#4 , 18 mei 2010 14:29

Moesten die 'schroeven' (bouten veronderstel ik) nu afgebroken zijn ... Maar als je onderdelen verliest onderweg en daardoor verdere schade oploopt aan je voertuig, zie ik de garagist nog niet zo gauw herstellen onder garantie.

In zo'n specifiek geval zou ik als garagist ook wantrouwig staan tegenover dat verhaal, de uitlaat wordt er in de fabriek op gemonteerd, en dat is het eerste onderdeel dat al eens verwijderd wordt om een kleine ingreep uit te voeren ivm snelheid ... door de eigenaar zelf hé.

En dan nog meerdere bouten tegelijk die 'verloren' zijn ? :roll:
Na nog geen 500km ?

Geef eens merk en type op van de brommer aub?

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#5 , 26 mei 2010 12:21

Keeway Hurricane 25cc scooter.

Staat intussen nieuwe uitlaat op onder garantie, de verkoper vroeg enkel 30euro bijkomende kosten (wat dat ook mag zijn).

Gewoon betaald, geen zin om verder moeilijk te doen.
En dan nog meerdere bouten tegelijk die 'verloren' zijn ?
1 losse bout zorgt voor trilling, waardoor de rest loskomt.
de uitlaat wordt er in de fabriek op gemonteerd
De scooters worden in doos geleverd. Uitlaat(demper), spiegels, handvaten,... worden door de dealer geplaatst!!


Denk dat er bij enige aanwijzing dat het onze fout was, men niet zou aarzelen om de nieuwe stukken en werkuren aan te rekenen.

fantaflesdopke
Berichten: 14

#6 , 26 mei 2010 12:55

Ok, voor €30 kun je niet echt discussie voeren, ook al zijn die bijkomende kosten - wat die ook mogen zijn - misschien onterecht ...

Mogelijks heeft uw garagist ondertussen het eerste nazicht gedaan? Of het kan zijn dat de uitlaat op zijn kosten (constructeur dus) werd vervangen, en je enkel de werkuren dient te betalen. Hangt af van de garantievoorwaarden die Keeway hanteert, uiteindelijk betreft het een herstelling aan een onderdeel dat sleet ervaart.

Vanaf nu de scooter zelf regelmatig inspecteren? Is zowiezo aangeraden, als je onderweg pech hebt kan het geen kwaad op de hoogte te zijn van hoe dat ding net in mekaar zit en wat je eventueel zelf kan herstellen of oplappen tot je in de garage terecht kan ...

Franciscus
Berichten: 38728

#7 , 26 mei 2010 18:59

Is daar een belgisch gelijkvormigheidsattest bij??

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#8 , 31 mei 2010 10:52

Is daar een belgisch gelijkvormigheidsattest bij??
Natuurlijk

goeanaco
Berichten: 3

#9 , 03 aug 2010 07:53

Wat je vergeet te vertellen:

- Die moertjes trillen altijd los, een brommer vraagt veel onderhoud (niet alleen de olie verversen): dus je moet ook regelmatig alle bouten en moertjes aanspannen. Zie je dat er iets loskomt: loctite gebruiken!

- Hierna moet je al heel lang rondrijden tegen dat de uitlaat zelf begint te scheuren, en als die los hangt dan hoor je dat wel! Je kleppen verbranden er ook van (maarja, je zal waarschijnlijk weer hopen op garantie?).

Die dealer heeft z'n werkuren aangerekend want die krijgt hij niet terug voor de garantie, alleen de onderdelen zelf. Is die 30 euro.

Die dingen gebeuren niet zomaar dus, ik denk dat je niet alles wil vertellen. Dealer heeft gelijk.

Je koopt een Keeway, inferieur merk. Wil je iets dat blijft rijden & waar je minder moet voor kijken: je had ook een duurdere scooter kunnen kopen! Neen, het prijsverschil zit niet alleen in het stickertje van het merk.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#10 , 06 aug 2010 21:58

:? U bent de dealer zeker :lol:

Wat je vergeet te vertellen:

- Die moertjes trillen altijd los, een brommer vraagt veel onderhoud (niet alleen de olie verversen): dus je moet ook regelmatig alle bouten en moertjes aanspannen. daar dient toch de eerste onderhoudsbeurt voor op 500km

Zie je dat er iets loskomt: loctite gebruiken! meen je dat nu echt :roll:

- Hierna moet je al heel lang rondrijden tegen dat de uitlaat zelf begint te scheuren, en als die los hangt dan hoor je dat wel! Je kleppen verbranden er ook van (maarja, je zal waarschijnlijk weer hopen op garantie?).

Die dealer heeft z'n werkuren aangerekend want die krijgt hij niet terug voor de garantie, alleen de onderdelen zelf. Is die 30 euro.

Die dingen gebeuren niet zomaar duswie zei er ook weer dat dit ALTIJD los trilt???, ik denk dat je niet alles wil vertellen. Dealer heeft gelijk.

Je koopt een Keeway, inferieur merk. Wil je iets dat blijft rijden & waar je minder moet voor kijken: je had ook een duurdere scooter kunnen kopen! Neen, het prijsverschil zit niet alleen in het stickertje van het merk. hmm, dus als mijn moeder hare Skoda morgen omploft, is het haar eigen fout. Had ze maar ne Mercedes moeten kopen

Terug naar “Gebrekkige Producten”