Niet erkende DAIKIN installateur

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Niet erkende DAIKIN installateur

#1 , 08 jun 2023 08:43

Goedemorgen,

een 10-tal maanden geleden zijn wij in zee gegaan met een Belgisch Airco bedrijf. Offertes laten maken bij verschillende bedrijven, gekozen, geïnstalleerd, klaar. Tevreden ook, we hebben zelfs nog een positieve commentaar geschreven.

Maar na enkele weken merk ik dat de temperatuur die aangegeven wordt door het systeem altijd een 4 a 5C hoger ligt dan de actuele kamertemperatuur. Geen probleem, installateur bellen, die zal dat wel fixen. Plots lijkt die man heel moeilijk bereikbaar en ik ben het beu.
Ik bel DAIKIN voor een reparatie thuis, desnoods dan maar verplaatsingskosten betalen.
Wat blijkt, aan de hand van de serienummers zien zij dat deze toestellen niet voor de Belgische markt zijn maar Pools. Ik schrik mij een bult. Daikin wil er niet eens aan werken? Dit zijn nieuwe toestellen, geïnstalleerd met factuur door een Belgisch bedrijf.
"U had maar moeten kopen bij een erkend DAIKIN dealer" is het antwoord van DAIKIN België.
Na veel onsuccesvolle pogingen stond hij wel plots hier en heeft een aantal plausibele excuses aangehaald. De binnenunit heeft hij uiteindelijk mee genomen ter herstelling. Nu is die man opnieuw niet meer bereikbaar.. Wat kan ik best doen?

En, kan het zomaar dat DAIKIN weigert te werken aan zijn eigen toestellen en zomaar garantie weg wuift? Zelfs al zijn het Poolse Daikin's, het zijn toch Daikin toestellen binnen Europa dan nog? Dit bedrijf heeft al vele installaties en positieve feedbacks van klanten gekregen. Hun site staat vol met hun realisaties.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2023 09:14

DAIKIN heeft sowieso geen verplichting naar u, ongeacht of het een toestel voor de Belgische of Poolse markt is. Zij produceren airco’s, maar u hebt deze niet van hen gekocht.

De installateur heeft u het toestel verkocht en geïnstalleerd. Hij moet garantie geven.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 08 jun 2023 09:41

Garantie is inderdaad iets tussen verkoper en consument. De producent kan niet verplicht worden u te helpen.

Reclame

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2023 10:07

Bedankt voor de reacties.

Begrijp ik maar het voelt verdorie nogal oneerlijk aan. Daar sta je dan met je officiële factuur netjes betaald met BTW en 2 jaar garantie.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2023 10:27

Maar hij heeft de binnenunit nu toch mee? Hoelang al?

Als het een gereputeerde installateur is met jaren ervaring en goede reviews, komt het mogelijk nog gewoon in orde. Ook al haalt hij zelf zijn producten waar het goedkoper kan. Op zich is dat niet anders dan wat bv. Cardoen doet met auto’s.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2023 10:36

Klopt, ik blijf hopen maar ik dacht ik hoor al eens even rond wat mijn opties zijn.
Dit sleept eigenlijk al een maand of 10 aan. Hij zou het oplossen maar het is er nooit van gekomen. De airco heeft hij nog maar een kleine 2 weken mee maar zou verleden week al terug geïnstalleerd worden. De installatiedatum is nu al 3 x opgeschoven en sinds de laatste afspraak, die hij niet eens afgezegd heeft, is hij niet meer te bereiken. Gezien mijn vorige ervaring vrees ik het ergste. Ik had die nooit mogen laten meenemen maar ik was blij dat er eindelijk schot in de zaak kwam..

Meeboohh
Berichten: 50

#7 , 08 jun 2023 11:54

de verkoper al aangetekend in gebreke gesteld en een termijn van afhandeling voorgesteld?

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jun 2023 12:25

Nee, dat nog niet maar daar ga ik werk van maken

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jul 2023 17:00

Het is eindelijk in orde gekomen. De Airco is hersteld onder garantie en hangt terug zonder dat ik een aangetekend schrijven heb moeten sturen. Ik ben blijven aandringen met mails en telefoons, het is opgelost.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jul 2023 17:40

Mooi.

Zelfstandigen in de bouw en aanverwante zijn soms nogal een ras apart. Ze hebben wat meer aanmoediging nodig om in actie te komen dan in andere sectoren.

Uiteindelijk zijn ze wel altijd druk bezig, maar qua planning en klantencommunicatie meestal niks waard.

Terug naar “Gebrekkige Producten”