Ebike met veel problemen ...

Nolah
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ebike met veel problemen ...

#1 , 18 apr 2023 18:21

Goede dag

In april 2022 kochten wij bij een fietsenmaker een ebike van 3300 euro van een degelijk merk, dit om de afstand woon-werkverkeer mee af te leggen van zo'n 30 km per dag. De eerste eerste 4 maanden gingen goed, tot in november 2022 de versnellingen plots niet meer werkte, de fiets stond in de eerste versnelling en weigerde te schakkelen. De fiets werd binnengebracht, en er werd terwijl een 'groot' onderhoud uitgevoerd.

Januari 2022, breekt de ketting van de fiets en beschadigd daarbij de kettingkast. De fiets wordt opnieuw binnengebracht om dit te herstellen.
Hierbij stel ik mij al luidop de vraag hoe dit kan de fiets heeft dan een goede 3000 km, maar is nog maar 2 maanden geleden in onderhoud geweest ...
Ik krijg te horen dat dit wel vaker voorkomt, en dit kan gebeuren bij 'kettingen'.

Na deze herstelling schakkelt de fiets niet meer naar de hoogste versnelling, ik laat dit weten aan de fietsenmaker, maar breng deze niet binnen omdat dit mijn enig vervoer is. Bij het schakkelen, heb ik opeens de bescherming van de schakkelkast in mijn handen ... afgebroken. Tijdens het gebruik in februari verliest de fiets regelmatig onderdelen van de niet goed herstelde kettingkast.

Maart 2023, valt midden in de rit de trapondersteuning uit. De fiets toont nu ook veel roetsplakken rond de naven van de wielen en de verbinding tussen het frame en de wielen ... De fiets heeft op dat moment 3500 km en staat altijd binnen gestald enkel tijdens het rijden komt de fiets in contact met water en/of zout die wekelijks wordt verwijderd. De bagagedrager staat 3 cm scheef, door het dragen van een fietstas van ongeveer 10 kg.

De fiets staat een week bij de fietsenmaker, waarna ik het nieuws krijg dat de motor moet vervangen worden. Ik laat de fietsenmaker weten dat dit geen normale slijtage of gewoon 'pech' kan zijn en vraag een vervaning in de plaats dan nog een herstelling, of zal ik het een oplapwerkje noemen.
Ik krijg hier geen antwoord op, na meerdere pogingen om contact op te nemen krijg ik de boodschap dat de motor besteld is, en ze de fiets niet vervangen omdat ze dit niet doen. In een lang telefoongesprek geven de fietsenmakers toe dat dit niet normaal is, maar ze de fiets enkel kunnen herstellen. Ik nam ook al contact op met de fabrikant, maar die gaf geen antwoord.

Ik ben erg afhangklijk van mijn fiets, en moet deze ondertussen een maand missen. Hierbij loop ik 7 euro per werkdag mis aan fietsvergoeding en moet telkens ander vervoer zoeken om mijn woon-werkverkeer te doen (wat ook geld kost).

Wat zijn mijn rechten? Moet ik nu zomaar akkoord gaan met een zoveelste herstelling? Ik word niet op de hoogte gehouden van wat er met de fiets gebeurd of wat de planning is?

Concreet vraag ik me af of ik een vervanging kan eisen, de fiets heeft een serieuze som geld gekost en voldoet totaal niet aan de verwachtingen en kwaliteit.
Kan ik de gemiste inkomsten als schadevergoeding eisen bij mijn verkoper? Ik wil vermijden dat ik binnen een jaar zelf moet opdraaien voor deze grote kosten, zeker de roestplekken baren mij veel zorgen ..

Alvast bedankt!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2023 20:12

Ligt het niet eerder aan een slechte fietsen hersteller die zijn vak niet kent?


Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”