Aangekochte poes heeft afwijkingen

Constantino
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aangekochte poes heeft afwijkingen

#1 , 07 mar 2023 10:08

Verleden jaar in september hebben wij een poes gekocht de kitten was toen 12 weken.
Eerst wilde wij een stamboom erbij omdat de kweekster adverteerde dat het een raskat was ( britse korthaar ). Bij bezichtiging heeft deze dame ons afgeraden een stamboom te nemen omdat dit dan veel duurder zou zijn. Wij vertrouwde de verkoopster. In september verleden jaar gaan wij de poes dus halen maar bij afhaling bleek de kitten plots een krulstaart te hebben. Volgens kweekster geen probleem en gaat dit weg komt door stress van kitten. Wij geloven dit en betalen. Na de eerste dag dat we de poes hadden zagen we dat de poes vochtige oogjes had maar wij dachten dat dit normaal was aangezien de poes een kort snuit had. Na twee maanden werd dit erger en dierenarts geweest. Oogdruppels indoen gedurende 2 maanden. Niets hielp en het werd erger en erger. Ik contacteer per email de kweekster of zij dit normaal vind en dat het normaal is dat ze die krulstaart nog heeft. Kweekster trekt direct van leer dat ik haar aanval en ontkent al wat ze gezegd heeft. Ze zegt dat ik niet achter geld moet hopen want dat heeft ze niet en dit en dat. Nochtans hebben wij een garantiebewijs. Discussie eindigt met kweekster. Plots zien wij dat kweekster de moeder van onze kitten en haar zusje verkoopt. Wij vinden dit raar zo een week na onze mail.
twee weken geleden terug naar specialist ogen met de kat volgens dierenarts specialist heeft onze kat nooit traankanaaltjes gehad en moest kweekster dit zeker bij de kitten opgemerkt hebben. Ws heeft ze snel de oogjes gekuist voor overhandiging. Verder zegt dierenarts dat krulstaart een afwijking is en dat onze poes waarschijnlijk niesziekte heeft. Poes is ondertussen geopereerd aan oogjes wat ons 660 € gekost heeft en dan 850 € voor de poes.
Kunnen wij de kweekster aansprakelijk stellen en de operatiekosten terug eisen en eventueel een deel van de kostprijs van de poes?
Hoe pakken wij dit het beste aan? Er is een garantiebewijs.

Dank U!

.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2023 10:24

ik denk het niet. Volgens mij had u het (arme) dier terug moeten brengen en het aankoopbedrag terug eisen. Dieren worden nog altijd niet zo erg verschillend behandeld als "meubels", "dingen". Ook het garantiebewijs kan u info leveren en het zou me niet verbazen als u zou kunnen terugvallen op de regelgeving dat alles wat binnen de twee jaar mankementen vertoont waardoor het niet voldoet aan de gestelde eisen, omgeruild moet kunnen worden. Informeer eens bij consumentenbescherming. http://economie.fgov.be/nl/themas/consu ... escherming

Constantino
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2023 12:35

Andoramata
Onze poes inruilen zullen wij nooooit doen wij willen wel dat deze kweekster tenminste onze kosten terug betaald.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2023 13:15

https://www.vlaanderen.be/dierenwelzijn

zie de verschillende aanklikbare rubrieken

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2023 14:11

Andoramata
Onze poes inruilen zullen wij nooooit doen wij willen wel dat deze kweekster tenminste onze kosten terug betaald.

Dat begrijp ik maar als u geld terug wil dan zal u toch meer moeten doen dan enkel dreigen. Probeer een klacht neer te leggen bij de consumentendienst van de Overheid. Misschien lopen er ondertussen meerdere klachten tegen de handelszaak waar u het dier kocht.

Terug naar “Gebrekkige Producten”