LG buiten unit airco

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

LG buiten unit airco

#1 , 21 jan 2023 17:07

Hallo,

Momenteel is de buiten unit van mijn airco stuk. De airco bevindt zich nog steeds in de periode van 2 jaar wettelijke garantie. Volgende week komt er een technische ploeg van de verkoper af om een herstelling uit te voeren. (dit na een periode van 5 maanden na de melding?!?!).

In de mail die ik heb gekregen van hen staat echter dat er geen garantie is. Dit klopt toch niet. Eind augustus 2023 verloopt de periode van 2 jaar!
Voor wie zijn nu de herstelling-, verplaatsing- en werkkosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2023 17:33

Zijn ze al voordien komen kijken?

Zou anders straf zijn als ze al op voorhand weten dat het defect niet onder garantie valt.

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2023 16:35

Neen, ze zijn nog niet langs geweest.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2023 20:28

Ik zou ze persoonlijk al contacteren op voorhand en vragen waarop ze zich baseren dat dit buiten garantie valt, aangezien ze het toestel nog niet gecontroleerd hebben.

Dat u ervan uitgaat dat het om een misverstand in de mail gaat. Dat u hen uiteraard aan de wettelijke garantie zal houden als zij niet concreet aantonen waarom garantie niet van toepassing is.

Indien telefonisch ook erna schriftelijk bevestigen.

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2023 11:59

Vandaag zijn er techniekers langs geweest. Het probleem is nog steeds niet verholpen. Volgens hen zou er een probleem zijn met de thermistors van de buiten unit. Hiervoor zou een tussenkomst van LG nodig zijn.

Indien er aan het binnenwerk van een buiten unit bepaalde elektronica dient te worden vervangen, valt dit volgens mij nog steeds onder de wettelijke garantie. Of zie ik dit verkeerd?

Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2023 12:37

Ja, maakt voor u niet uit. Moet de installateur dan maar met LG regelen.

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jan 2023 10:46

Op de dag dat de techniekers langskwamen (voor de buiten unit), hebben ze de binnen unit van de eetkamer uit elkaar gehaald (dit om bepaalde zaken te meten/testen). Diezelfde avond zagen we dat ze deze binnen unit in zeven haasten en spoeden in mekaar hebben gestoken. De airco sluit niet goed aan, de klep kan niet dicht en het rooster met het filter past er niet meer in. Bovendien liggen er plots 2 vijzen op de kast (vermoedelijk zijn deze van het binnenste gedeelte van de airco). Als ik door het raam kijk naar de buiten unit, zie ik 2 vijzen op de airco liggen.

M.a.w.: de techniekers zijn langs geweest, het probleem is niet verholpen. Integendeel, er is een extra probleem gecreëerd, nl. de binnen unit van de eetkamer.

Ik heb dinsdag ochtend foto's gestuurd naar de firma maar mocht tot heden geen reactie verwachten. Ik heb het zo gehad met deze firma, ik wil eigenlijk het volgende:
1. ik neem zelf contact op met LG betreffende de herstellingen van de buiten unit;
2. een technieker komt langs om de binnen unit van de eetkamer te repareren;
3. dit alles op kosten van de firma die - laat het me zacht uitdrukken - ondermaats en niet klantgericht te werk gaat.

Hoe kan ik dit bekomen?

Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jan 2023 13:38

Niet. U moet deze firma op zijn minst de kans geven om de problemen op te lossen.

Wat LG betreft: deze heeft enkel verplichtingen naar zijn klanten, niet naar u.

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jan 2023 11:20

Ondertussen is er weer een week verlopen en heeft de firma niet gereageerd op mijn mail met bijgevoegde foto's, laat staan dat ik iets vernomen heb van een mogelijke interventie van LG.

Hoe moeilijk kan het zijn om contact met LG op te nemen om een interventie te bekomen. Hoe moeilijk kan het zijn om een klant op de hoogte te houden.

Hoeveel tijd dienen wij deze firma nog te geven? Wij zijn er 200% van overtuigd dat ons probleem niet gaat opgelost geraken door deze firma!

Tot slot van rekening is het de bedoeling - indien ik thuiswerk - mijn bureau te verwarmen met mijn airco en niet met mijn centrale verwarming. Indien ik mijn centrale verwarming gebruik dien ik meerdere ruimtes te verwarmen t.g.v. de plaats van de thermostaat. M.a.w. hun laksheid kost ons geld!

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 31 jan 2023 11:51

Heb je al eens een AS gestuurd naar de aannemer?

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jan 2023 13:31

Neen de communicatie is tot op heden enkel telefonisch of via mail verlopen.

Gaat een aangetekend schrijven iets teweegbrengen denk je? Ik zal dit weekend mijn brief klaarmaken en maandag versturen (zo heeft de firma nog een paar dagen tijd om te reageren, nu niet dat ik deze week nog een reactie ga verwachten).

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 31 jan 2023 19:59

AS is bewijsbaar. telefoontje en/of mail veel moeilijker er er wordt dikwijls de voeten aan geveegd en helemaal geen rekening mee gehouden. Juist omdat die firma's weten dat je daar niets mee kan aanvatten bij een rechtbank Zolang je geen AS stuurt voelen ze zich veilig. Mogelijk was het al hersteld bij het onmiddellijk sturen van een AS.

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 feb 2023 10:26

Mag ik in dit AS voorstellen dat indien het binnen x aantal weken niet is opgelost ik dit laat oplossen door een andere firma en dit ga doorrekenen aan hun firma indien een tegenbericht/oplossing uitblijft?

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 01 feb 2023 12:15

Mag je zeker vermelden. Om meer druk op de ketel te zetten, stuur je een kopie van die aan getekende brief via de gewone post. Wel in beide brieven vermelden dat je een kopie van dit AS ook via afzonderlijke post laat geworden. Dan kan ontvanger nog moeilijk zeggen dat hij de inhoud van het AS niet kent.

bbruggeman
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 feb 2023 12:51

Hoe kan ik het beste formuleren dat indien het probleem niet opgelost geraakt door hen of een reactie uitblijft, ik een andere firma ga contacteren om een oplossing te bekomen en de kosten die hieruit voortvloeien aan hen ga voorleggen?

Terug naar “Gebrekkige Producten”