Brand accu laptop

Rickyboy
Topic Starter
Berichten: 2

Brand accu laptop

#1 , 06 jan 2022 19:19

Ik heb via Amazon.nl een nieuwe accu aangekocht voor mijn HP laptop.
Het gaat hier niet om een origineel HP onderdeel, maar om een accu die volgens Amazon compatibel is met mijn type laptop.
Bij 1ste gebruik nieuwe accu is deze na nog geen minuut beginnen branden.
Resultaat, nieuwe accu gesmolten, laptop achteraan verbrand/gesmolten (onmogelijk om nog nieuwe accu in te steken) en gat in zetel gebrand.

Na telefonisch contact met Amazon stellen ze voor om de accu terug te betalen en om het product (tijdelijk) te blokkeren in de webshop.
Voor de opgelopen schade aan laptop en zetel, kunnen ze volgens hen niets doen.

Volgens algemene voorwaarden Amazon hebben zij geen productaansprakelijkheid voor zaken verkocht via derden-aanbieders en moet ik hiervoor contact opnemen met de derden-aanbieder nl. ARyee EU (vestigingsadres Guangdong China).

Heb via de Amazon website contact opgenomen met deze verkoper.
Ook zij stellen voor de aangekochte batterij terug te betalen. Over de schade aan laptop en zetel geen woord.

Nu mijn vraag: kan ik mij hier beroepen op productaansprakelijkheid Amazon of derden-aanbieder uit China?
Maak ik überhaupt enige kans en hoe begin je daar aan?

Hebben wel al contact gehad met onze brandverzekering en deze zouden misschien (nog geen bevestiging) de schade aan de zetel terugbetalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6836

#2 , 06 jan 2022 19:58

Onder voorbehoud (polisvoorwaarden niet gezien) :
" Bij 1ste gebruik nieuwe accu is deze na nog geen minuut beginnen branden" : als die batterij of de laptop of iets anders gebrand heeft (vlam?) is er m.i. dekking vanwege de brandverzekering. De oorzaak is dan minder belangrijk voor u.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 11 jan 2022 23:53

Stop dan ook met het kopen via AmaBolAliba sites. Je bent als het fout gaat altijd beduvelt en laat ons eerlijk zijn ze komen er altijd wel zeer makkelijk mee weg.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 jan 2022 09:00

Koop enkel originele stukken. Dat zal u minder kopzorgen geven. Kocht vroeger ook soms namaak maar ben tot de constatatie gekomen dat origineel tot wel 5 x langer meegaat dan die nep dingen .

LYNX XX
Berichten: 2452
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2022 12:50

Onder voorbehoud (polisvoorwaarden niet gezien) :
" Bij 1ste gebruik nieuwe accu is deze na nog geen minuut beginnen branden" : als die batterij of de laptop of iets anders gebrand heeft (vlam?) is er m.i. dekking vanwege de brandverzekering. De oorzaak is dan minder belangrijk voor u.
Volg Bosprocureur hierin. Laptop en zetel moeten in een normale brandverzekering gedekt zijn tegen brandschade. Spreek uw makelaar hierover aan en bezorg hem mogelijks foto's van de schade.

Ook #3 en # 4 is een gouden raad.

Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2022 02:52

Als u electronica koopt van een niet-EU verkoper, draagt u zelf de verantwoordelijkheid voor de certificering voor de EU-markt. Veel kans dat de verzekering zich hier volledig vanaf trekt, als ze dit weten.

Verder vergoedt een woningverzekering alleen de gevolgschade, het is geen productverzekering. Stel dat ze toch willen uitbetalen: het is dan normaal dat ze niet de oplader zelf vergoeden maar wel de zetel.

Discussie zal dan de laptop zijn. Is dit een gevolgschade van de defecte oplader of heeft deze in combinatie met de oplader de brand veroorzaakt? In het eerste geval is dit gedekt, in het tweede niet.

Rickyboy
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 16 jan 2022 13:30

Bedankt bosprocureur en LYNX XX voor de nuttige info.
Brandverzekering heeft ondertussen de nieuwwaarde van de de laptop en zetel volledig terugbetaald (-de franchise).

#3 en # 4 is misschien een gouden raad, maar niet soort advies waar ik op dat moment naar op zoek was.
Daar was ik ondertussen zelf al opgekomen. Amazon betaalde nl. de batterij terug, maar op mijn vraag voor een vergoeding van de geleden schade is er geen antwoord gekomen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”