Ongeval nadat voorwiel fiets X opeens losschiet

Fred9000
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Ongeval nadat voorwiel fiets X opeens losschiet

#1 , 10 okt 2021 17:38

Ik heb een zware val gemaakt met mijn fiets nadat mijn voorwiel opeens losschoot met enkele breuken tot gevolg. Dit gebeurde in het privéleven. Blijkbaar heeft het wiel zichzelf opeens losgedraaid terwijl ik fietste. De fiets is net 2 jaar oud, maar ik gebruik deze sporadisch voor korte afstanden (1-2km). SlIjtage zal het dus niet zijn. Kan ik X voor de kosten aansprakelijk stellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 10 okt 2021 17:43

Ik heb een zware val gemaakt met mijn fiets nadat mijn voorwiel opeens losschoot met enkele breuken tot gevolg. Dit gebeurde in het privéleven. Blijkbaar heeft het wiel zichzelf opeens losgedraaid terwijl ik fietste. De fiets is net 2 jaar oud, maar ik gebruik deze sporadisch voor korte afstanden (1-2km). SlIjtage zal het dus niet zijn. Kan ik X voor de kosten aansprakelijk stellen?
U gaat hier een fout van hen moeten aantonen, dat lijkt mij niet eenvoudig.

Joeri_J
Berichten: 650

#3 , 10 okt 2021 17:46

Je zal ook moeten aantonen dat de fiets zijn onderhoud gekregen heeft, al dan niet bij de winkel en daar dus geen fouten gemaakt zijn. Kortom zeer lastig te bewijzen na 2 jaar. Kan altijd n vandaal uw wiel losgedraaid hebben... Vele opties en oorzaken...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 11 okt 2021 09:06

Als u een familiale verzekering hebt (meestal met rechtsbijstand) kan u daar alvast bijstand vragen. Mar dit wordt inderdaad geen gemakkelijk op te lossen probleem.

lukasi
Berichten: 1138

#5 , 11 okt 2021 14:56

Voor dat je een voertuig bestuurt -- en een fiets is een voertuig-- moet je nagaan of deze geen mankementen vertoont.
Maw u had voor u de fietstocht startte even de staat van de remmen, stuur, zadel, ketting en wielen moeten checken.
Paar jaar terug hiermee gezever gehad omdat ik had nagelaten het aanpikken van de remorque door derden te controleren.
Als bestuurder ben jij alleen verantwoordelijk voor de goede werking.... zeker na 2 jaar .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 okt 2021 11:08

Na 2 jaar gaat men vooral naar u kijken ...

Fiets (voor)wielen komen niet zomaar los.
Worden wel eens vaker verwijderd voor transport.
En u wordt geacht het voertuig af en toe eens na te kijken of alles nog OK is.

Na 2 jaar bewijzen dat het om een fout van de leverancier gaat is nagenoeg uitgesloten.

Terug naar “Gebrekkige Producten”