Imac met defect in scherm

lode
Topic Starter

Imac met defect in scherm

#1 , 07 sep 2009 14:54

Heb dit weekend een Imac aangeschaft. Na opstarten merk ik een dode pixel op het scherm. Gezien de Imac volledig nieuw is, gezien het een grote investering is, en gezien het voornamelijk bedoeld grafisch gebruik van een Mac, lijkt mij dit onaanvaardbaar.

Ik ben teruggeweest naar de verkoper. Apple garandeert geen "zero dead pixel policy" dus staan niet in voor de garantie. Ik vraag of verkoper dit dat zal omruilen, doch zij willen dit niet doen, ondanks de waarborgen van de verkoper in de verkoopsvoorwaarden. Ik begrijp dit niet, want wanneer men mij bij de aankoop een andere doos met Imac uit het magazijn had meegegeven, had ik geen scherm met defecten gehad. Verkoper heeft mij bijgevolg een Imac met defect scherm meegegeven en is volgens mij verplicht om dit te ruilen.

[u]Kan iemand mij zeggen wat mijn recht hierin is[/u]?
Danku,
Lode
-[u] Omruiling[/u]: X zal het verkochte product waarvan de verkoper niet tevreden is binnen de 15 dagen na de aankoop omruilen op vertoon van het kasticket en in de originele verpakking. (voor computers wordt niet specifiek vermeld dat ze niet geopend mogen zijn).

[u]- Waarborgen:[/u]
a. Alle door X verkochte toestellen genieten van een waarborg gedurende 2 jaar. Deze omvat de onderdelen en werkuren vanaf de aankoopdatum en voor zover de toestellen op een aangepaste manier zijn gebruikt, in overeenstemming met de gebruiksaanwijzing.

b. Inbegrepen is de herstelling of eventuele vervanging van het toestel, tenzij dit onmogelijk is of buiten proportie (d.i. herstelling of vervanging die kosten met zich meebrengt die onredelijk zijn i.vgl. m. een andere vorm schadevergoeding, rekening houdend met de waarde die het goed zou hebben als de conformiteit niet afwijkend was; het belang van de conformiteitsafwijkin; de vraag of de andere manier van schadevergoeding kan worden toegepast zonder een al te groot nadeel voor de consument).

c. Koper kan een ontbinding van het contract of een prijskorting eisen indien hij noch op herstelling of vervanging van het goed recht heeft of indien verkoper de herstelling of vervanging niet uitvoert binnen een redelijke termijn of zonder al te groot nadeel voor de verkoper. In afwijking hiervan heeft de koper niet het recht de ontbinding te eisen in geval van een kleinere conformiteitsafwijking.
Laatst gewijzigd door lode op 08 sep 2009 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 07 sep 2009 16:56

dacht dat apple enkel inruilt vanaf 4 dode pixels.

lode
Topic Starter

#3 , 08 sep 2009 09:43

Tot mijn verbazing heeft verkoper mij alsnog opgebeld: product wordt toch omgeruild door verkoper zelf. Goed zo.

Bedankt voor de reactie.
Bericht mag afgesloten worden.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”