#4 , 15 aug 2019 11:31
Efkes voor voorgaande posters ter verduidelijking...
1) Wij kopen bij een onafhangkelijke verdeler een Merk auto met nog Merk garantie ( verschillende mails hieromtrent werd dit bevestigd aan ons!)
2) We rijden ermee en gaan hierbij naar een Merk garage in onze buurt voor onderhoud omwille van de geldende gegeven resterende Merk garantie
3) Tijdens onderhoud wordt de wagen uitgelezen. In de achterliggende systemen komt een melding te staan dat deze getuned is. Dit is ongeveer 1,5jaar na aankoop omdat dit de eerste keer was dat een groot onderhoud moest gebeuren en dus leest men de auto uit!! Hiervoor was dit niet het geval! Maar noch de garage ziet dat direct in hun systemen of men maakt hier gewag van..
4) Na 3 jaar of net nog binnen het verstrijken van de 2 jaar gegeven garantie loopt het mis. Vermits we aan Merk garantie zitten, gaan we naar onze dealer. Hier komt nu bij dat ze heel wat kosten moeten doen om dit te herstellen, het Merk ziet dat de wagen getuned is en dus handen af van de garantie..en wij ophoesten voor 3000€ herstelkosten (inlaatsrpruitstuk kapot, Nox sensor, etc...)
5) Op dat moment wilden we een soort van coulangeregeling treffen, maar dat lukte dus niet omdat toen voor ons voor het eerst naar bovenkwam dat deze wagen getuned was
==> Wij hebben nagenoeg een nieuwe wagen gekocht, tegen toch wel een faire tweedehandsprijs!
Dus wij hebben ter goeder trouw gekocht en voelen ons nu eigenlijk bedrogen door deze toch wel grote garage! Dit is de situatie nu..wij moeten nu veel kosten ophoesten en dat is toch niet door onvoorzichtigheid bij aankoop of laat iedereen op zijn aankoop zetten (niet gechiptuned... ) dat verwacht je toch niet van een gerenomeerde garage. zoals je in andere fora kan lezen kan je daar bijna niet achterkomen. Voor ons was het een eerste duurdere aankoop van een grotere gezinswagen!!
Ik spreek niet over particulier doorverkopen aan andere personen..ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn bij zulke een aankoop. Is dit een verborgen gebrek. Er staat op de bestelbon ook nergens vermeld dat de aankoop is van de wagen zoals hij zich op dat moment bevindt etc...ook niet dat hij getuned is.
En ja wist de verkoper dit? maar moet ik daar dan voor opdraaien, ik heb een contract met hem...
En inderdaad we moeten eens nagaan waar de chiptuning werd gedaan en dan ongedaan maken, dat was zowiezo mijn plan. We hebben die pk's niet nodig..auto heeft zo genoeg pk's..en gaat wsch ook verdere schade voorkomen.. (nu inlaatspruitstuk kapot, erg klep vervangen, etc... )
We hebben al iets meer gegevens kunnen achterhalen en mij lijkt het erop dat de verkoper het moet geweten hebben..nu nog waterdicht maken dat hij het effectief wist..