defect cabriodak

donatello
Topic Starter
Berichten: 7

defect cabriodak

#1 , 19 sep 2018 18:30

Dag,

Ik heb een half jaar geleden een peugeot 308cc gekocht bij een garage. Dan heb ik ongeveer een maand erna een gps laten isnstalleren en kreeg er gratis een achteruitrij camera bij. nu een aantal maanden later wil ik mijn dak open doen: mijn koffer opent maar voor de rest is er geen beweging in. Dus maar wegen hulp gebeld en die heeft vastgesteld dat het kabeltje van de camera overgetrokken was. Hij kreeg mijn koffer ook niet manueel gesloten dus auto maar weggesleept naar de garage waar ik hem gekocht heb. Die zien uiteraard ook dat overgetrokken kabeltje en belt mij om te melden dat hij manueel mijn dak heeft kunnen sluiten maar dat de herstelling niet in garantie valt omdat de oorzaak bij die achteraf geplaatste camera zit. volgens hem zou een nieuwe pomp 2300 euro kosten maar nu weet ik niet als hij er dan al btw en werkuren had bijgeteld

Dan heb ik de firma gecontacteerd die de camera heeft geplaatst en die was van mening dat door de opening van het koffer (andersom dan normaal openen van koffer) het best mogelijk is dat het kabeltje overgetrokken is maar dat dit onmogelijk de pomp van mijn dakbediening kan laten vastlopen. hoogstens een zekering die springt maar dat ik gerust mag langskomen en dat hij er wel eens zou naar kijken. of ik mocht een externe expert aanstellen.

Omdat ik al een gevoel had dat het geen nut had om hem er naar te laten kijken heb ik maar een onafhankelijke expert aangesteld.

Nu heb ik echter een brief van de advocaat van de garagist gekregen dat hij zijn client zal vertegenwoordigen bij de expertise en een dag of 2 erna kreeg ik de factuur voor de werken uitgevoerd aan mijn wagen ( het manueel sluiten van mijn koffer)

Aangezien de expert zijn werk nog niet heeft kunnen doen is het nog niet duidelijk wat de kostprijs van de herstelling zal zijn maar hij raade mij aan om ook een advocaat te nemen. Nu dacht ik dat ik dat kon oplossen met mijn rechtsbijstand maar blijkbaar geld die niet voor contractuele geschillen.

Gisteren passeerde ik toevallig bij een peugeot dealer en wou eens weten wat de kosten zouden zijn als de pomp voor mijn dakbediening effectief zou moeten vervangen worden. Daar zij die garagist dat hij nog nooit een pomp heeft moeten vervangen maar dat het wel eens voorkomt dat de sensoren gewoon moeten gereset worden.

Dus nu is het de moeite om ook een advocaat te nemen? gaat een advocaat zowieso niet meer kosten als de herstellingskosten? en is het wel zeker dat ikzelf niet moet opdraaien voor de kosten? Dus missien zelf de herstelling laten uitvoeren?
En de gekregen factuur nu betalen of er nog mee wachten totdat de expert eruit is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 sep 2018 01:15

rechtsbijstand van de verzekering voorziet normaal kosteloos in een advocaat

donatello
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 20 sep 2018 20:23

Dat dacht ik ook maar blijkbaar is bij mijn verzekering rechtsbijstand voor geschillen met contractuelen een extra pakket.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 21 sep 2018 22:41

Contractuele geschillen is altijd een apart pakket, dit zal nooit standaard aangeboden worden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 25 sep 2018 21:18

Dat dacht ik ook maar blijkbaar is bij mijn verzekering rechtsbijstand voor geschillen met contractuelen een extra pakket.

lijkt mij hier niet van toepassing te zijn

door een verkeerde installatie (van de camera) is er schade ontstaan aan uw wagen, het is aan de verzekering om dit op te lossen wie er in "fout" is

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 okt 2018 10:23

"Omdat ik al een gevoel had dat het geen nut had om hem er naar te laten kijken heb ik maar een onafhankelijke expert aangesteld."

volgens mij was het minder moeite om die man er even naar te laten kijken, hij weet waar de kabels zitten die hij zelf geplaatst heeft.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 12 okt 2018 21:28

Dat dacht ik ook maar blijkbaar is bij mijn verzekering rechtsbijstand voor geschillen met contractuelen een extra pakket.

lijkt mij hier niet van toepassing te zijn

door een verkeerde installatie (van de camera) is er schade ontstaan aan uw wagen, het is aan de verzekering om dit op te lossen wie er in "fout" is
Nogmaals. Dit klopt niet. Standaard rechtsbijstand dekt alleen niet-contractuele schadegevallen (=ongevallen) en niet schade die veroorzaakt is door slecht uitgevoerde installatie- of herstellingswerken (=contractuele schadegevallen / geschillen in t juridijns)

Als een andere garage het voor een prikje kan oplossen neem je t beste de weg van de kleinste kost door niet te procederen en t gewoon te maten herstellen. Weet ook dat eenzijdig gevraagde expertises niet tegenstelbaar zijn (=tegenpartij kan de verwerpen en rechter zal er weinig of geen rekening mee houden). Enkel gerechtsexpertises (= door door rechter aangestelde expert die jij mag voorschieten) worden door de rechter meestal gevolgd in zijn oordeel.

Terug naar “Gebrekkige Producten”