motorfiets in panne en nog steeds geen reactie van handelaar

albatros
Topic Starter
Berichten: 3

motorfiets in panne en nog steeds geen reactie van handelaar

#1 , 25 aug 2008 14:42

Hallo,
Hier even een toelichten van mijn geval.
Op 21 juni 08 koop ik een nieuwe motorfiets van het merk Vespa GTS125 CC bij een officiële Vespa dealer te Tervuren.
Op terugweg van mijn werk valt hij in panne, dit is op 27 juni 08! Slechts 85km stond er op de kilometerteller!!
De Vespa wordt op 30 juni 08 door de handelaar opgepikt voor reparatie onder garantie. Na een week (ik was toch met vakantie) contacteer ik de handelaar met de vraag of de Vespa ondertussen hersteld is. Groot probleem...de motor ligt helemaal open en men heeft een fabricage/constructie fout vastgesteld. De wisselstukken waren ondertussen in bestelling. Nu meer dan 2 maand later is er nog steeds niets gebeurd!! Ik heb reeds verschillende keren getelefoneerd, steeds maar de melding van wachten op wisselstukken. Ik heb aangetekende brieven verstuurd naar de handelaar en de hoofdzetel Benelux in Nederland. Daar word ik eveneens aan het lijntje gehouden....Ik heb reeds verschillende keren gevraagd om een nieuwe te krijgen of om mijn geld terug te krijgen...geen reactie.
Ik ben nu ten einde raad. Ik heb ondertussen contact gegevens vastgekregen van "consumenten bescherming" van de overheid, dewelke ik nu ga contacteren.
Alvast bedankt om dit bericht te lezen en misschien een reactie hierop te geven.
gr,
Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 aug 2008 11:07

“Art.1649bis. § 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onverminderd de geboden garantie kan u beroep doen op :

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§3.Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed,dan geldt dat tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van de levering...Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...“(B.W.)

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit Art.1649quinquies binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn.Voldoet hij hieraan niet tijdig en afdoende dagvaard hem dan onverwijld voor de bevoegde rechtbank van koophandel.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

albatros
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 aug 2008 00:34

Hey bedankt voor uw hulp. Ik heb vandaag nogmaals een aangetekend schrijven gedaan. Als zij hier niet op ingaan ga ik verder via de rechtbank van koophandel.
Gr,
Geert

Reclame

albatros
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 18 mar 2009 21:46

Update: In september volledig gerepareerd geworden onder garantie. Rijdt nu veel beter dan voorheen. Heb echter wel lang moeten wachten :x

Terug naar “Gebrekkige Producten”