Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
The Chaser
Topic Starter
Berichten: 33

6 dagen en GSM is defect

#1 , 2 weken 6 dagen geleden (06 feb 2017 22:36)

Mijn vrouw nam een gsm met abonnement via het internet. Deze heeft ze sinds 31/01/2017.
Vandaag deed de gsm het volgende:
1) Telefoon maakte tikkend geluid
2) Telefoon werd gloeiend heet
3) Telefoon batterij zakte van 64% naar 34% naar 4% in minder dan 10m
4) Telefoon viel uit, gloeiend heet
5) Telefoon na opladen werkte geluid niet meer, sim kaart en vingersensor
6) Na 2 uur stond gsm nog steeds erg warm. Uitgezet en ingepakt in oorspronkelijke doos.

Meteen naar de abonnement diensten gebeld. Ik moet ermee naar de winkel gaan en zij gaan deze herstellen ze zal deze dus even kwijt zijn.
Echter heeft mijn vrouw absoluut geen vertrouwen meer in die gsm. Zeker niet na een uitval na zes dagen.

Verder dacht ik dat defecte elektronica binnen de eerste twee weken gewoon omgeruild moet/mag worden i.p.v. deze te laten herstellen.

Ik had graag wat informatie als dat kan. :) Bij internet opzoekingen kom ik te veel garantie wetgeving tegen van Nederland i.p.v. België.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 459
Juridisch actief: Nee

#2 , 2 weken 6 dagen geleden (06 feb 2017 22:46)

Kosteloze herstelling of kosteloze vervanging - keuze klant.
Art. 1649quinquies BW.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

siesken
Berichten: 238

#3 , 2 weken 4 dagen geleden (08 feb 2017 12:15)

Het is niet de zaak waar je de gsm hebt gekocht die je een nieuwe zal geven.
Ze kunnen maar omruilen als de fabrikant een bevestiging geeft dat het toestel niet voldoet.

mjers
Berichten: 1643

#4 , 2 weken 4 dagen geleden (08 feb 2017 14:22)

Bart Vissers schreef:Kosteloze herstelling of kosteloze vervanging - keuze klant.
Art. 1649quinquies BW.


De klant kan niet kiezen tussen een herstelling of een vervanging.
De wet zegt dat de redelijkheid primeert. Deze redelijkheid kan niet door de klant bepaald worden dus is het per definitie de handelaar die vervanging of herstel kiest.

Als vervanging voordeliger is voor de handelaar zal die altijd de optie "kosteloze vervanging" kiezen
Als herstelling voordeliger is voor de handelaar zal die altijd de optie "kosteloze herstelling" kiezen

Dus ligt de keuze bij de handelaar.
Anders zal 99% van de klanten bij het minste gebrek een vervanging eisen.


@TS
Geen zorgen over maken, de gsm zal herstelt worden... U heeft 2 jaar garantie. Na 6 maanden moet u in principe het gebrek bewijzen, maar er zijn maar weinig handelaren die dit toepassen. (zal in de nabije toekomst trouwens ook verdwijnen uit de garantie wetgeving).

Leest onderstaande link eens goed door

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... JsbP4WcEkF


In nederland kent men het recht op een goed product. Die wetgeving is niet te vergelijken met de belgische wetgeving. Dus mocht u in nederland wonen is deze wetgeving niet op u van toepassing.

Bart Vissers
Berichten: 459
Juridisch actief: Nee

#5 , 2 weken 4 dagen geleden (08 feb 2017 22:20)

mjers schreef:De klant kan niet kiezen tussen een herstelling of een vervanging.
De wet zegt dat de redelijkheid primeert. Deze redelijkheid kan niet door de klant bepaald worden dus is het per definitie de handelaar die vervanging of herstel kiest.

Als vervanging voordeliger is voor de handelaar zal die altijd de optie "kosteloze vervanging" kiezen
Als herstelling voordeliger is voor de handelaar zal die altijd de optie "kosteloze herstelling" kiezen

Dus ligt de keuze bij de handelaar.
Anders zal 99% van de klanten bij het minste gebrek een vervanging eisen.

Ik ben het hiermee niet eens, jmers.
In de eerste plaats bepaalt niet de wet maar de rechtspraak dat de redelijkheid in acht moet genomen worden. ALs algemeen rechtsbeginsel (geen rechtsmisbruik).
De keuze is wel degelijk door de consument, in functie van wat mogelijk en redelijk is (http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... Jt-jxjMyV4).

Alsook: TBBR 2009, afl. 6, 318:
S’il s’avère que la réparation est impossible, l’exigence du consommateur n’est pas abusive mais illégale. Il fait appel à un mode de dédommagement auquel il n’a pas droit de sorte que le juge qui viendrait à être saisi du litige devra donner acte au vendeur de son offre de remplacement et l’y condamner pour autant que de besoin44.
Dans le cas contraire, et lorsque le vendeur n’entend pas revoir sa position, son seul moyen de défense est d’invoquer le caractère disproportionné du remède réclamé par le consommateur par rapport à celui qu’il propose.


De handelaar heeft evenzeer een belangenconflict als de klant, geen van beide zijn neutraal maar de wet geeft we degelijk de voorrang aan de klant (en niet wat voor de handelaar het meest voordelig is). Voor zover dit redelijk en mogelijk is.

Een handelaar moet maw kunnen overtuigen (jezelf of de rechter) als hij weigert de keuze van de klant te respecteren. Als klant ben je evenmin verplicht met dit voorstel akkoord te gaan. Wat misschien zelfs zou kunnen leiden tot bijkomende schadevergoeding door langere gebruiksderving (als de termijn van de onbruikbaarheid hierdoor onredelijk lang wordt).

Een kosteloze vervanging betekent anderzijds niet per definitie een nieuw toestel. Zeker als het toestel al een tijdje in gebruik is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 2 weken 4 dagen geleden (09 feb 2017 10:32)

Dank jullie voor jullie antwoorden.

Aan de telefoon zeiden ze dat ik een nieuwe zou krijgen omdat hij binnen de twee weken defect ging en ik ook de mogelijkheid had om het abonnement op te zeggen en de telefoon in te leveren.

Dit liep mis in de winkel. Na 6 telefoons en 3uur telefoontijd is er geen procedure om dat te kunnen doen. De winkels zou allemaal franchises.

Het abonnement opzeggen zou wel mogen maar dan moet ik de gsm volledig betalen. Omdat mijn twee weken bedenktijd verlopen is wegens het gebruiken van het product (ook al is het maar 5 dagen).

De gsm is in herstelling. En of ik krijg hem hersteld terug of ik krijg een refurbished/ander herstelde gsm als vervanging.

Tot drie weken wachten dus.
Uit interesse een bijkomende vraag:
-klopt dit?
"Het abonnement opzeggen zou wel mogen maar dan moet ik de gsm volledig betalen. Omdat mijn twee weken bedenktijd verlopen is wegens het gebruiken van het product (ook al is het maar 5 dagen)."
&
Als ik een refurbished gsm krijg, was hij dus niet te herstellen. Heb ik dan recht op een nieuwe, of een terugdraaien van de aankoop of een echte nieuwe gsm?

sloeberken
Berichten: 8453
Locatie: Erpe Mere

#7 , 2 weken 4 dagen geleden (09 feb 2017 12:08)

Waarom heb je twee weken bedenktijd, als je u aankoop afgesloten hebt in de winkel, dit is enkel van toepassing bij online aankopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 2 weken 3 dagen geleden (09 feb 2017 12:55)

Sorry,
Ik heb dit niet goed aangegeven.

Het is een online aankoop

Van Camp
Berichten: 126
Juridisch actief: Nee

#9 , 2 weken 3 dagen geleden (09 feb 2017 16:48)

Chaser schrijft:

"Uit interesse een bijkomende vraag:
-klopt dit?
"Het abonnement opzeggen zou wel mogen maar dan moet ik de gsm volledig betalen. Omdat mijn twee weken bedenktijd verlopen is wegens het gebruiken van het product (ook al is het maar 5 dagen).""

Aangezien het telefoonabonnement online werd gesloten, kunt u deze overeenkomst herroepen binnen de 14 dagen. De webdienstverlener kan in sommige gevallen wel een vergoeding vragen voor de reeds geleverde diensten onder bepaalde voorwaarden. De vergoeding moet bovendien redelijk zijn.

Chaser schrijft:

"Als ik een refurbished gsm krijg, was hij dus niet te herstellen. Heb ik dan recht op een nieuwe, of een terugdraaien van de aankoop of een echte nieuwe gsm?"

Een refurbished GSM als vervanging van een niet-conform toestel, is perfect mogelijk.

Terug naar “Gebrekkige Producten”