aankoop chihuhua

tira00

Re: aankoop chihuhua

#16 , 05 jan 2015 11:52

Commercieel als het de moederhond beschermt tegen legbatterij-toestanden?
Beter zo'n hond dan eentje waarvan je niet weet hoeveel nesten ze dat jaar al gehad heeft.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#17 , 05 jan 2015 12:33

Gezien die stamboom niet verplicht is, kan dit moeilijk aanzien worden als wettelijke registratie.
Het is eerder een commerciële meerwaarde als verkoper.
De stamboom kost maar een 10€, tenminste als de hond er recht op heeft.

Het wordt tijd dat men een verbod stelt op het fokken op genetische mutaties, inclusief op het doorfokken met mini-hondjes. De chihuahua is een klein ras, maar nu worden ze kleiner en kleiner 'gemaakt' met alle problemen vandien..

tira00

#18 , 05 jan 2015 13:05

http://www.srsh.be/documents/doc_bil/Re ... %20BIL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en

Het belang van de stamboom

Wat is het nut van een stamboom?

Een stamboom wordt vaak beschouwd als "een nutteloos stukje papier, alleen maar bestemd voor snobs". De via het "nutteloos stukje papier" verkregen informatie zal nochtans voor de volgende 10 à 15 jaar van groot belang zijn voor het "gastgezin" van de hond.
Als men besluit tot de aankoop van een Duitse Herder, een Poedel of een Labrador over te gaan is dat omwille van de specifieke kenmerken van dit ras (grootte, beharing, lange oren...) die ons aanspreken.. Maar terzelfder tijd zijn ook het karakter en het specifieke gedrag van belang. Gaat het om een waakhond of om een jachthond, om een kalm of om een zenuwachtig type ... Maar hoe kan men de zekerheid hebben dat dit "schattig bolletje wol" uitgroeit tot een Sint- Bernard en niet tot een Berner Sennenhund?

De afstamming van de hond nagaan

De enige oplossing is de afstamming van de hond nagaan, de zekerheid hebben dat de ouders, grootouders en overgrootouders wel degelijk van hetzelfde ras zijn. En hier vervult de stamboom van de hond zijn rol: minimum de laatste 3 generaties worden erop weergegeven. Daarom zegt men dat een stamboom getuigt van de raszuiverheid van een hond.

Hebben alle stambomen dezelfde waarde?

De waarde van een stamboom hangt af van de juistheid van de informatie over de afstamming van de hond en dus van de degelijkheid van de instelling die deze stambomen aflevert. Het is algemeen bekend dat de stambomen uitgegeven door de Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus u de beste garantie geven dat u een "echte" rashond hebt (authenticiteit van de afstamming wetenschappelijk bewezen door DNA-testen sinds 01/01/2009). Onze maatschappij werd opgericht in 1882 en sindsdien is het LOSH-stamboek (Livre des Origines Saint-Hubert) uitgegroeid tot een enorm register van de hele Belgische rashondenbevolking, waarin meer dan 1.000.000 honden zijn opgenomen.
De dag van vandaag worden er honden geboren die afstammen van bloedlijnen die meer dan 100 jaar oud zijn! Het is niet voor niets dat de KMSH als enige instelling in België erkend wordt door de FCI (Fédération Cynologique Internationale), waarvan het kwaliteitskenmerk F.C.I. over de hele wereld erkend wordt als gezaghebbend op kynologisch gebied.

Reclame

karinedo

#19 , 06 jan 2015 01:24

Kosten KKUSH nest met stamboom: Stambomen kosten iets meer dan 10 euro in België.

Vaste kost per nest:26,33
DNA: 1e pup 40,65, bijkomende per pup 37,57
Stamboom: per pup met kennelnaam 50,19, per pup zonder kennelnaam 56,26

Vandebos

#20 , 06 jan 2015 08:46

Maar het is niet ongewoon dat een kweker staaltjes dna extra neemt bij een nest en die enige tijd later hergebruikt... Er is mij persoonlijk een dossier bekend van een zogenaamde meester keurster uit het Brugse dewelke enkele nesten uit O. - Eur bewezen heeft 'genaturaliseerd' en waar het gegronde vermoeden bestaat dat ze dit reeds een flink aantal jaren toepaste. Wat me nog het meeste stoort is dat deze persoon nog steeds als meester keurder wordt erkend door dezelfde instelling die ze fraudeerde.

Em-

#21 , 06 jan 2015 09:04

Hoe kan je het nu uiteindelijk weten .. met al dat geknoei en oneerlijkheid. :(
Uiteindelijk draait het voor veel fokkers vooral om het geld heb ik de indruk, en oprechtheid is soms ver te zoeken. Er zijn gelukkig ook uitzonderingen die wel met de juiste intentie fokken.

@Vandebos even een ander vraagje als het mag
Staat er een termijn waarop de documenten bij aankoop van een pupje uit Nederland moeten in orde zijn. (Dna, stamboom, registratie nieuwe eigenaar)

Vandebos

#22 , 06 jan 2015 09:16

Tot op heden heb ik alle documenten steeds meegekregen bij het gaan oppikken van de pup. De formele stamboom op papier kreeg ik de laatste keer een kleine twee weken nadat de pup bij me thuis toegezonden. Het bewijs dat deze onderweg was kreeg ik echter reeds bij de overdracht mee.

Em-

#23 , 06 jan 2015 09:19

We krijgen het registratieformulier niet..ik heb al verschillende mails gestuurd. (Na vier weken nog niets ontvangen, ook geen stamboom, dna resultaat)
Wat kan ik nu het beste doen?
Er werd beloofd dat het op de post ging, maar dat is ondertussen meer dan 14 dagen geleden, op mails krijg ik (voorlopig) geen reactie meer.

tira00

#24 , 06 jan 2015 09:38

2 jaar geleden heb ik 7 maanden op een stamboom van St.Hubertus moeten wachten.
Toen ik hun zelf contacteerde vertelden ze me dat alles in orde was, maar dat bij hun een enorme achterstand was.
De rest van de papieren heb ik ook altijd meegekregen van de fokkers.

Em-

#25 , 06 jan 2015 09:45

2 jaar geleden heb ik 7 maanden op een stamboom van St.Hubertus moeten wachten.
Toen ik hun zelf contacteerde vertelden ze me dat alles in orde was, maar dat bij hun een enorme achterstand was.
Ja dat kan ik zeker begrijpen, maar onze pup staat nog steeds op de fokker haar naam, en ik krijg de formulieren niet om pupmans op mijn naam te zetten. Zonder die formulieren blijft onze hond (via chip) op haar naam geregistreerd. We hebben 2 andere honden van bij andere (Belgische) fokkers waarbij alles vlot verlopen is, en nu komt het maar niet in orde.

karinedo

#26 , 08 jan 2015 00:28

Heb je dan het Europees pasport niet gekregen (chip-gerelateerd)? Moet wettelijk wel, achterin vindt je de documenten om van eigenaar te veranderen. Dit staat los van de stamboom.

Terug naar “Gebrekkige Producten”