Nieuwbouw sleutel op deur vochtprobleem

tommyvlaming
Topic Starter
Berichten: 5

Nieuwbouw sleutel op deur vochtprobleem

#1 , 21 jun 2011 13:25

Dag allen,

We zitten nu 3 maanden in ons pas gekocht (maart) nieuwbouw huis maar hebben last van slagregen aan de zijgevel.
Is ook gemeld tijdens de oplevering maar tot vandaag nog geen oplossing voor geboden.

We hebben gemaild/gebeld en nu ook al 1 aangetekende gestuurd naar de bouwheer maar die reageert hier niet op.

Is het nu tijd om een advocaat erbij te halen ?

alle tips welkom

foto's :

http://www.beeldzonderklank.be/gevel1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.beeldzonderklank.be/gevel2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.beeldzonderklank.be/gevel3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 21 jun 2011 13:39

Maar zet die 'slagregen' zich ook door naar de binnenmuren? Want muren in de regen worden nu eenmaal nat.

tommyvlaming
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 21 jun 2011 15:03

binnenmuren niks te zien maar je kan toch duidelijk zien dat er iets niet klopt

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 21 jun 2011 20:21

Dat is gewoonweg het regenwater dat van de deksteen op de muur loopt of daar tegen waait met de wind.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dako
Berichten: 335

#5 , 22 jun 2011 10:58

Ik denk ook dat dit gewoon de "regenkant" is, en dan is het "normaal" dat de gevelsteen nat/vochtig is, denk niet dat de bouwheer hier een fout heeft gemaakt(of er moesten andere technische gebreken zijn die we vanop de foto niet zien, vb lek aan afdekplaat,...).

Ik weet niet hoe veel water er uit de uitloop komt, maar als dit veel is, en dit waait tegen de gevel zal dit het probleem alleen maar groter maken, en had dit eventueel door jullie architect voorzien moeten worden door vb een volwaardige dakafvoer.

Zolang de binnenmuren niet nat worden kan dit trouwens "technisch" geen kwaad, het is tenslotte de bedoeling van de gevelsteen om isolatie en binnenmuren droog te houden. "esthetisch" is het natuurlijk niet zo mooi, maar zeker bij zo'n gevelstenen zie je de regen dubbel zo hard.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jun 2011 09:22

Bijkomende vraag: hoe lang na een regenbui blijven de gevelstenen in deze "staat"? Met andere woorden: hoe lang duurt het voor je dit kleurverschil door de regen niet meer kan zien?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 jun 2011 12:38

Heeft niets met slagregen te maken. Bij slagregen zou het vochtige oppervlak niet zo juist afgetekend zijn. Eerder een gebrekkinge waterdichting rond de deksteen, of het ontbreken van een waterlijst aan de onderzijde van deze deksteen.
Ga eens na of de voeg tussen de opgaande muur en de deksteen met syliconen is gedicht of gewoon met cement. In dat laatste geval zal je waarschijnlijk een klein barstje zien, en dat is al genoeg voor deze vochtindringing. Kijk gelijktijdig ook eens of aan de onderzijde van de deksteen een geultje is gemaakt, om aflopend water te beletten naar de muur te lopen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 28 jun 2011 20:04

"Kijk gelijktijdig ook eens of aan de onderzijde van de deksteen een geultje is gemaakt"

Ik weet uit ondervinding dat die geultjes slechst in beperkte mate het aflopende water tegenhouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 jun 2011 20:21

Deksteen moet natuurlijk voldoende oversteken: 5 cm en het geultje moet groot genoeg en goed gemaakt zijn.
1 zijde van het geultje (die kant die het dichst bij de muur ligt) moet haakrecht op het ondervlak van de steen staan.
Heb nog even zeer goed naar de 1ste foto gekeken, en mij lijkt het of er geen deksteen op ligt, maar het geheel is afgewerkt met roofing of dergelijke met een alu randprofiel, en een alu slab tegen de muur.
Gezien dit vlak zeer klein is, is het mogelijks niet degelijk kunnen afgewerkt worden in dat materiaal.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 28 jun 2011 20:28

Deksteen moet natuurlijk voldoende oversteken: 5 cm en het geultje moet groot genoeg en goed gemaakt zijn.
1 zijde van het geultje (die kant die het dichst bij de muur ligt) moet haakrecht op het ondervlak van de steen staan.
Heb nog even zeer goed naar de 1ste foto gekeken, en mij lijkt het of er geen deksteen op ligt, maar het geheel is afgewerkt met roofing of dergelijke met een alu randprofiel, en een alu slab tegen de muur.
Gezien dit vlak zeer klein is, is het mogelijks niet degelijk kunnen afgewerkt worden in dat materiaal.
Inderdaad. Die indruk heb ik ook. Ik stel vast dat veel recente "strakke moderne gebouwen" met hetzelfde euvel met natte vlakken op de buitenmuren te kampen hebben.....want die gebouwen hebben noch uitstekende afwateringsgoten noch overhangende dekstenen. Veelal enkel bijna onzichtbare alumimium profielen.

Gelet op het veelvuldig voorkomen van dit "verschijnsel" bij recente gebouwen met welbepaalde architectuur vraag ik me af of hiervoor iemand in gebreke kan worden gesteld (zolang er geen vochtproblemen binnenshuis door worden veroorzaakt). Het is grotendeels het gevolg van een gewenste (?) bouwstijl. Hier in mijn onmiddellijke omgeving zie ik zo minstens een tiental zeer recente gebouwen met dit specifieke en voorspelbare "probleem".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#11 , 29 jun 2011 23:22

Het is niet echt een probleem het is een veel voorkomend fenomeen.
Bakstenen hebben voldoende capaciteit om dit op te vangen.
Doorslag naar de binnenmuur is quasi nul en bij voldoende spouwventilatie zeker geen probleem

Oudere huizen hebben daar ook last van want afgezien van de bouwstijl is de overheersende windrichting en slagregen de grootste
veroorzaker van dergelijke "natte muur".
De toegepaste techniek is al jaren in gebruik en vormt geen enkel probleem op spoorvorming na. Dat is dan de afzetting van het vuil in het
water omdat het integenstelling tot de oversteek met een druipsteen niet ver genoeg van de muur kan vallen. Dergelijke spoorvorming zie
je ook bij huizen met raamdorpels die niet ingemetst zitten en dus tussen de dag zitten of alu dorpels dewelke geen opstand hebben. Vooral
crepi-gevels hebben daar last van. Echte crepigevels (minimum 10 cm isolatie schil + crepi) hebben daar ook geen last van. De isolatieschil
werkt als kering. En ook hier zijn alle gevaarlijke plekken zoals raamaansluitingen en dakranden dus met de grootste zorg af te werken want
daar komt het water binnen.
Voorwaarde is evenwel dat de epdm dakdichting die bij dit soort bouwstijl veelal toegepast is zeer zorgvuldig wordt afgewerkt.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Gebrekkige Producten”