Ontwerpfout laptop

Articuno
Topic Starter
Berichten: 4

Ontwerpfout laptop

#1 , 15 mei 2011 19:50

Hallo iedereen,

In september 2009 kocht ik een HP HDX 16 laptop, waarop ik 2 jaar garantie kreeg. Na een eerste probleem met een defecte voedingsadapter eind vorig jaar (dat overigens pas na een maand was opgelost!) heb ik nu een structureel probleem: de hardwareschakelaar van de WiFi adapter schakelt zichzelf aan en uit, zonder ook maar in de buurt te komen, en dit op de meest ongelukkige ogenblikken. Onnodig te vermelden dat dit het gebruik van de laptop quasi onmogelijk maakt.

Ik ben er dankzij wat rondsnuffelen achter gekomen dat dit een ontwerpfout is die alle HP HDX laptops in alle series treft, aangezien er een uitgebreide lijst (12 pagina's) van gebruikersklachten op de HP fora te vinden is: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-H ... td-p/85980" onclick="window.open(this.href);return false;
De post van dhr. Brian op pagina 12, die het probleem onderzocht heeft, kon als onafhankelijke deskundige vaststellen dat het interdaad om een design flaw gaat.

Hierbij moet ik nog vermelden dat de eerste post in deze 12 pagina's klachten al dateert van 28 juni 2009, terwijl ik mijn laptop pas in september van datzelfde jaar kocht. De winkel was met andere woorden op de hoogte dat het probleem zich kon voordoen, maar heeft mij hierover toen niet ingelicht.

Aangezien het hier om een ontwerpfout gaat, zal het vervangen van het defecte onderdeel maar een tijdelijke oplossing zijn (en de volgende keer dat het voorvalt ben ik uit garantie!). Bovendien kan ik mijn laptop geen maand missen, zoals ze nodig hadden om mij een nieuwe netstroomadapter te bezorgen.

Mijn vraag is bijgevolg: kan ik een nieuwe laptop van een ander merk eisen van de winkel, of een terugbetaling van mijn huidige exemplaar? Welke stappen kan ik ondernemen om dit gedaan te krijgen, rekening houdend met het feit dat mijn toestel nog onder garantie is en het hier wel degelijk om een designfout gaat?

Als iemand nog andere ideeën heeft, dan zijn die uiteraard ook meer dan welkom.

Alvast bedankt bij voorbaat!

Groeten,

Articuno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 15 mei 2011 22:16

Lees deze teksten eens
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Articuno
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 mei 2011 08:58

Beste Franciscus,

Eerst en vooral bedankt voor je reactie! De link die je me doorgaf is echter zeer vaag (ik heb geen flauw idee of er een commerciële garantie van toepassing is in mijn geval) dus kan je a.u.b. iets concreter zijn?

Alvast bedankt!

Groeten,

Articuno

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 16 mei 2011 17:22

Mijn inziens, kan u dit toestel beter laten herstellen nu het nog onder garantie is.
Zolang HP niet zelf toegeeft dat het hier om een ontwerp-fout gaat, denk ik dat je nergens staat.
De winkel zal zich verschuilen achter de fabrieksgarantie, maar tevens ook
achter de door uzelf gestelde ontwerp-fout, m.a.w.
zij zijn voldoende ingedekt en zullen je nooit een ander nieuw toestel in ruil geven.
Wat u wel kunt argumenteren, is dat u op de herstelling weerom uw 2 jaren garantie wenst te verkrijgen...
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 16 mei 2011 17:25

Als particulier iets koopt is er een garantie van 2 jaar.
Gedurende de eerste 6 maand dient u niet te bewijzen wat de fout is.
Ik denk toch dat de tekst duidelijk is.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 17 mei 2011 10:47

Onverminderd de conventionele garantie kan u steeds en wellicht beter toepassing maken van :

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

U mocht verwachten dat de hardwareschakelaar van de WiFi adapter van uw HP HDX 16 laptop NIET zichzelf aan en uitschakelt.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).

“Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(B.W.).

Maan uw verkoper aangetekend aan uw HP HDX 16 laptop afdoende te herstellen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Deel hem daarin tevens mee dat u bij gebreke daaraan vervanging van uw toestel eist of ontbinding van de overeenkomst op voornoemde gronden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/


Articuno
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 05 jun 2011 11:05

Beste mijnheer Demoor,

Uw reactie is precies de informatie waar ik naar op zoek was! U doet ten minste de moeite om een leek in normale woorden uit te leggen wat zijn rechten zijn, in tegenstelling tot sommige andere forumbezoekers die maar nietszeggende links posten onder het motto "zoek het zelf maar uit". Ik wil u hierbij feliciteren met uw uitstekende mentaliteit, en van harte bedanken voor de tijd die u in mijn geval hebt gestoken!

In uw reactie spreekt u over "een ontbinding van de overeenkomst op voorgenoemde gronden". Vermits het hier om een ontwerpfout gaat waar klaarblijkelijk alle laptops van de HDX serie mee te maken hebben, krijg ik het probleem hoogstwaarschijnlijk opnieuw voor zelfs als ze de strip vervangen of een nieuwe HDX laptop geven. Geeft het recht op "ontbinding van de overeenkomst" mij de mogelijkheid om afstand te doen van het toestel en mijn geld terug te vragen? Of eventueel te ruilen voor een gelijkwaardige laptop van een ander merk? Zo ja, wat zijn de vereisten voor deze procedure? En zo neen, wat bedoelde u dan precies met "ontbining van de overeenkomst op voorgenoemde gronden"?

Alvast bedankt bij voorbaat, ik kijk uit naar uw advies!

Met vriendelijke groeten,

Articuno

Fore
Berichten: 1298

#9 , 05 jun 2011 11:09

Wel eventjes opmerken, dat wanneer men de overkomst ontbind, men u wel niet meer het bedrag van de aankoop zal uitbetalen.
U heeft 2 jaar het 'genot' van de laptop, minus de tijd in reparatie gehad. Dus het kan zijn, dat u bv slechts 40% of minder van het aankoopbedrag terug krijgt.
Ik meen dat hier tabellen worden voor gevolgd, kan iemand dit bevestigen?

Maar de kans is groot dat u dan niet het oorspronkelijke bedrag zal terugkrijgen.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 05 jun 2011 12:51

conclusie:

Er zijn duizenden producten in omloop die verminderde kwaliteit of ontwerpfouten of productiefoutern hebben. Tegen dat laatste is er zoiets als een garantie. Tegen de twee andere is er volgens mij weinig of niks tegen te doen dat is nu éénmaal de macht van de geglobaliseerde bedrijven.
Wat kan je doen ? Net zoals wij doen bij machines. Klagen, schouders optrekken en hopen dat de volgende fabrikant iets betere oplossingen heeft
We're just little people don't forget. Misschien erg om te horen voor TS maar ik denk dat dit een windmolen-gevecht is
Zelf hebben wij tijdlang een discussie gehad omtrent een bepaald type schietpistool voor bevestigingen op beton. Het ene pistool van fabrikant H valt steeds om en is dus absoluut niet gebruiksvriendelijk. De sector kennende zou dit een ontwerpfout kunnen zijn zo evident is het .... denken wij.
Fabrikant S heeft dit probleem niet en kent het probleem van H ook. Dus uit commerciele overweging kan je wel terecht bij S als je voldoende kogels en patronen wil aanschaffen. End of story. Maar H zal waarschijnlijk niet veranderen gezien het aantal klachten onvoldoende blijft op de totaliteit.
Zelfs die tientallen pagina's op één of ander klaagforum zullen de honderdduizende laptop's die HP commercialiseert geen voldoende beweegreden zijn
Bekijk ook eens de strategie van de wegwerpgereedschappen. Dat spul zit zo slecht in elkaar dat weten ze dus hun garantiepolitiek is wel héél erg gemakkelijk. t'Is gewoon een omruilactie
beste scenario voor TS: hij/zij krijgt een nieuwe tot zijn garantie periode is vervallen daar na sta je weer alleen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Articuno
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 08 jun 2011 22:44

Beste Ganapathi,

Ik volg je redenering, en vandaar dus ook deels mijn vraag: ik kan moeilijk naar een andere fabrikant overstappen zolang ik niet (een deel van) mijn geld terug krijg voor het huidige exemplaar.

Fore spreekt over tabellen, waar kan ik die vinden om toch een idee te krijgen van de vergoeding? Dit toestel heeft me € 1300 gekost.

Groeten,

Articuno

Terug naar “Gebrekkige Producten”