Probleem auto niet opgelost..

pieterr1
Topic Starter
Berichten: 4

Probleem auto niet opgelost..

#1 , 16 nov 2010 18:03

Beste,


Graag zou ik me effe willen informeren over het volgende conflict.

Enkele weken terug heb ik mijn wagen binnen gebracht bij een herkende garage voor een start probleem. Ik zet mij in de wachtzaal en wacht. Enkele uren later komen ze melden dat de wagen klaar is, ik betaal het factuur en blijf nog effe na praten. Na een half uurtje ga ik naar de wagen en probeer te starten, dit lukt niet. Als gevolg, nog steeds het zelfde probleem als voordien. Conclusie auto is niet gemaakt. Ik ga terug naar de balie en meld dat het probleem zich nog steeds voordoet. Ik zet me terug in de wachtzaal, ondertussen is het al snel 12u en word ik naar huis gestuurd met een vervangwagen. Probleem nog niet opgelost.

's avonds bel ik naar de garage om te vragen of de wagen klaar is, de wagen is klaar krijg ik als antwoord. Ik stap de vervangwagen in en vertrek, onderweg krijg ik telefoon van de garage dat de wagen toch niet klaar zou zijn. En dat het probleem zich zou voordoen aan product X. Dit zou vervangen moeten worden. Goed en wel als het dan gemaakt is, is het goed.
De volgende dag kan ik de wagen gaan ophalen product X is vervangen en da wagen zou gemaakt zijn.
Eindfactuur 560EUR + 80EUR die ik voordien betaalde. Waarvan een kleine 400EUR aan stukken.

Ik stap de wagen in en vertrek naar huis. Een dag later wil ik de wagen starten en het probleem doet zich weer voort. Nu enkele weken later nog steeds het zelfde probleem. Ik meld dit aan de garage en zou een nieuwe afspraak moeten maken. Nu vraag ik hoe het zit met de stukken die ik reeds betaald heb, die het probleem zouden moeten oplossen. Of dat dit terug gevorderd zou worden of in rekening gebracht wordt met een volgende factuur. Dit kon hij niet garanderen, een discussie volgt. Meneer blijft op zijn punten staan.

Ondertussen nog geen nieuwe afspraak gemaakt. Eind deze week ga ik nog eens naar de garage om met de technisch verantwoordelijke te praten i.v.m. de betaalde stukken.

Nu welke acties kan ik ondernemen? Dit kan zomaar toch niet?

Altijd maar gokken naar stukken die kapot zouden zijn en maar betalen...


Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2010 13:14

Je hebt normaal gerantie op je herstelling (drie maand? ik ben niet echt zeker). Ik heb in een gelijkaardig geval gezeten als jij (met een VW): garage beweert het probleem opgelost te hebben. Enkele dagen later krijg ik terug gelijkaardige "symptomen", maar garage beweert dat het een héél ander probleem is en rekent opnieuw bijzonder veel aan. Héél de affaire gebeurde dan nog eens vlak na een onderhoud van de wagen.

Mijn oplossing toen: pittige e-mail gestuurd naar de verdeler van het merk in België. Kopies van facturen van onderhoud en de twee herstellingen toegevoegd en hen langs mijn neus weg gezegd dat een VAB-medewerker (die mijn wagen voor die eerste herstelling tot in de garage moest slepen) me perfect kon zeggen wat er mis was, maar dat om te beginnen de "officiële" techniekers hier 4 uur moesten naar zoeken volgens de factuur en er dan nog niet in slaagden het te repareren aangezien de tweede interventie volgens mij voor net hetzelfde was.

Reactie van de verdeler: dit kon inderdaad niet. Zij gingen de officiële dealer / garage een bezoekje brengen om de zaak na te zien en ik kreeg alvast de facturen van de twee herstellingen terugbetaald. Later via via gehoord dat de dealer inderdaad bezoek gekregen had en dat hen serieus de livieten gelezen werd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pieterr1
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 nov 2010 18:17

Weet u of de gerantie op je herstelling, voor zowel werkuren als stukken is of enkel stukken?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2010 14:14

Weet u of de gerantie op je herstelling, voor zowel werkuren als stukken is of enkel stukken?
Dit is garantie op de herstelling in zijn geheel. Dus met andere woorden: indien u binnen de garantieperiode van de herstelling terug HETZELFDE probleem hebt, dient dit gratis opgelost te worden.

Dat laatste is in veel gevallen het probleem. Hoe gaat een leek bewijzen dat het om hetzelfde probleem gaat, als de garagist beweert dat het een ander probleem met dezelfde symptomen is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pieterr1
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 dec 2010 14:46

Gisteren weer langs de garage geweest. Dit maal was een andere garagist aan het werk aan de wagen. Hij had een vermoedde dat de relais kapot was. Deze vervangen en probleem is opgelost. Heeft de vorige garagist een verkeerde relais vervangen?! Het is een raadsel.

Nu vroeg ik hoe het zit met de betaling, aangezien er toch wel stukken vervangen waren die totaal niet vervangen moesten worden. Dit spraken ze natuurlijk tegen. Waaronder product X. Factuur van de 3de bezoek wordt opgestuurd. Ik ben eens benieuwd, wss geven ze niet eens garantie op herstelling.

In loop van de week ga ik voor de laatste keer proberen te praten met de technisch verantwoordelijke. Maar ik betwijfel dat het iets gaat uithalen. Ik weet wat mij te doen staat.

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 14 dec 2010 14:54

Is de factuur of facturen al geprotesteerd anders sta je heel zwak gezien binnen de x tijd geen voorbehoud gemaakt.
Kijk ook op website fgov economie en en zoek naar garantiewet en wet handelspraktijken http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

pieterr1
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 14 dec 2010 17:21

Facturen zijn nog niet betwist, hoe kan ik dit best doen? Via een aangetekende brief? Laatste factuur zal onder voorbehoud betaald worden.

Terug naar “Gebrekkige Producten”