Schade veroorzaakt door geleende aanhangwagen...

RDL1978
Topic Starter
Berichten: 2

Schade veroorzaakt door geleende aanhangwagen...

#1 , 09 dec 2010 11:10

Beste,

In mei dit jaar heeft onze buurman onze auto geleend met daarachter een geleende aanhanger van zijn inmiddels exbaas. Op het moment dat de buurman ging rijden met de ongeladen aanhanger breekt de as en schiet zo het wiel richting een stilstaande auto.. met als gevolg een gat in de bumper van de stilstaande auto. Wat bleek de aanhanger was totaal verrot aan de onderkant..

Op dat moment heeft onze buurman telefoonnummers uitgewisseld en heeft de aanhanger losgekoppeld en terug gebracht naar zn exbaas. Er is geen politie bij geweest, er is geen schadeformulier opgemaakt en er waren geen getuigen.Nu 6 maanden later krijgen wij een schadeformulier ingevuld thuis gestuurd met een totale schade bedrag van 700,00 euro en de melding dat er getuigen bij waren. Uiteraard heeft mijn buurman gelijk geprobeerd contact op te nemen met zn exbaas maar die geeft geen gehoor!

Volgens de wet zijn wij schadeplichtig omdat er met onze auto is gereden... opzich begrijp ik dat maar heeft zn exbaas ook niet enige verplichtigen voor wat betreft die aanhanger?? Zodat wij bv het schadebedrag weer via de rechtsbijstand op hem kunnen verhalen? Het was overigens een kleine aanhanger.. enkel assig (of hoe je dat ook mag noemen)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Vriendelijke groeten,

Diana

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2010 12:30

Volgens de wet zijn wij schadeplichtig omdat er met onze auto is gereden...
Dat begrijp ik niet. Over welke wet hebt u het?

Ik kan nog begrijpen dat uw verzekeringsmaatschappij (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering auto) moet betalen, maar u?

Wie heeft die aanhangwagen geleend?

RDL1978
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 dec 2010 13:39

Ik bedoel dat onze verzekeringsmaatschappij de schade gaat betalen... maar daardoor onze maandelijkse premie een stuk omhoog gaat. Onze buurman heeft de aanhanger van zn exbaas geleend maar deze was helemaal verrot ...

Ik vroeg mij dan ook af of wij die schade vervolgens niet op zn exbaas kunnen verhalen..via bv onze rechtsbijstand verzekering. Zijn exbaas heeft onze buurman tenslotte een gebrekige aanhanger uitgeleend.

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 09 dec 2010 14:03

Volgens mij is uw buurman in fout. Of was hij verplicht van zijn ex-baas om die aanhangwagen aan uw auto te hangen?
Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor wat je aan je wagen hangt denk ik.

Goeie raad, als je nog eens je wagen uitleent, papier opmaken en laten tekenen door beide partijen

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2010 14:31

Art. 1891. Wanneer de geleende zaak zodanige gebreken heeft dat zij aan hem die zich ervan bedient, schade kan veroorzaken, is de uitlener aansprakelijk, indien hij de gebreken kende en de lener daarvan niet op de hoogte heeft gebracht.

Tope
Berichten: 916

#6 , 09 dec 2010 14:58

Misschien een domme vraag, maar kan deze schade niet verhaald worden op de familiale verzekering van buurman?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2010 15:29

De bewaarder van de zaak is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in de zaak (art. 1384, eerste lid, Burgerlijk Wetboek).

Men kan argumenteren dat dat de baas, eigenaar, van de aanhangwagen de bewaarder was. Maar dan stelt zich het probleem dat het vermoeden van aansprakelijkheid enkel geldt voor het rechtstreeks slachtoffer van de schade (Cass., 4 juni 2007, C.06.0112.F).

Als u zich beroept op art. 1891 B.W. stelt u een vordering in op contractuele basis, hiervoor komt uw rechtsbijstandsverzekering normaal gezien niet tussen.

De vordering kan ook gesteld worden tegen de baas, eigenaar, op grond van art. 1382 B.W. (fout). Dan is het wel een zaak voor uw rechtsbijstandsverzekering.

De familiale polis van uw buurman komt in principe niet tussen wanneer het om een verkeersongeval gaat met een motorvoertuig dat in wettelijke aansprakelijkheid moet verzekerd zijn.

Niet eenvoudig dus. Probeer bij uw rechtsbijstandsverzekering.

Terug naar “Gebrekkige Producten”