#3 , 01 jun 2008 14:24
Als je een klacht hebt tegen een personeelslid van de gemeente, dan moet je uiteraard bij de burgemeester of de stadssecretaris terecht als het over zaken gaat die de gemeente aanbelangen. Dus als die ambtenaar tegen uw geve geplast heeft en hij was niet in dienst, dan moet je bij de politie zjin. Is hij wel in dienst, dan vermeodelijk bij beide, de secretaris en de politie. Heeft hij iets gedaan dat n iet mag, maar is het een administratief gegeven (zoals weigering om jouw een nieuw paspoort te bezorgen, weigering om informatie, ...) dan moet je dus via de gemeentelijke diensten gaan.
Je hebt dan nog de ombudsdienst van een gemeente die ook kan tussenkomen, maar in principe moet je eerst via de secretaris of de burgemeester.
Wil je een klacht indienen tegen de Burgemeester (maar dan wel een administratieve klacht), dan doe je dit bij de Minister Van Binnenlandse Aangelegenheden. Dit is op Vlaams niveau en hij zal normaal de ouverneur belasten met het onderzoek en die zal dan zijn bevindingen doorgeven aan de Minister die een beslissing zal nemen.
Maar reken niet teveel op de correctheid van de Minsiter. Eén voordeel: het kost eigenlijk geen geld.
Een vrederechter komt er totaal niet aan te pas als het om een administratieve klacht gaat. Deze doet enkel burgerljike zaken denk ik.