Schuldeiser niet correct, hoe ver kan hij gaan voor 3.000€? Kan hij iets aan mijn huis/lening?

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Verloren rechtszaak: hoe lang kan ik de betaling uitstellen?

#1 , 05 feb 2019 14:25

Dag iedereen,

Ik heb een rechtzaak verloren (ik was de eiser), het woord me gevraagd om ongeveer 3.500 euro te betalen.
Ik heb dit bedrag niet.
Hoe kan ik de betaling uitstellen of in klein delen aflossen?
Wat gebeurt als ik niet betaal?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 05 feb 2019 14:37

Bij niet betaling zal een deurwaarder langskomen om voor betaling te zorgen. Best met de tegenpartij iets proberen te regelen, anders gaat het u enkel meer kosten.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2019 14:57

Bedankt,

Ben ik verplicht om alles samen te betalen?
Wat zijn de termijnen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 feb 2019 15:05

Wat staat in het vonnis en van welke rechtbank?
Boeten en gerechtskosten zijn voor de staat
schadevergoeding voor de winnaar van de zaak

Is er beroep mogelijk is vonnis al betekend ( zijn ook kosten)

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2019 17:45

(Ik ben de eiser)

Rechtbank van eerste aanleg Gent:

¨De rechtbank
Verklaart de vordering van de eiser (ik) ongegrond.
Verklaart de tegeneis van de verweerster ontvannkelijk maar ongegrond.

Veroordeelt eiser tot de kosten van de procedure, aan zijn zijde niet te bepalen aangezien deze kosten ten laste van deze partij blijven, en aan de zijde van verweerster bepaald op de rechtsplegingsvergoeding van 2.400,00 euro.

Deze uitspraak is van rechtswege uitvoerbaar bij voorraad (art. 1496 Ger. W.)

16 Januari 2019.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 06 feb 2019 18:00

Zo snel mogelijk.
Tegenpartij als die vonnis nog niet heeft laten betekenen EN u akkoord gaat met het vonnis .
U kan mogelijk nog in beroep gaan hangt van waarover het is.
Anders de betekening kost u nog eens ongeveer € 350 voor het deurwaardersexploot.
RPV is voor de advocaat dus moet u met de advocaat een akkoord maken ...
Uitvoerbaar bij voorraad - uw mogelijk beroep houdt de betaling niet tegen.
Of de advocaat 'termijnen' aanvaard is een vraag maar ik heb daar mijn twijfels over.

Dus best eens bellen met advocaat en afspreken.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 feb 2019 19:56

Hartelijk Bedankt.

Zo, het is dat ik moet sowieso 2.400 aan de tegenpartij betalen en de te tegenpartij kan eisen om het alles in een keer te laten betalen.

Tot het moment heb ik verschillende advocaten gekotacteerd (want ik heb tot nu zonder advocaat gewerkt):
1- zegt dat het niet de moeite is om verder te gaan
2- zegt dat hij te veel werk heeft om de zaak te nemen
en nog een paar zeggen dat ze gaan nog me iets laten weten over de kosten en of het de moeite is...


Ik probeer nu al te denken aan een oplossing om niet alles in eens te moeten betalen aan de tegenpartij....
Eerlijk gezegd vind ik de hele situatie niet rechtsvaardig want de tegenpartij heeft veel leugens verteld aan de rechter en de expert was volgens me niet objectief.
Dus, als ik kan, wil ik het zo moeilijk mogelijk maken voor de tegenpartij om het geld te krijgen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 06 feb 2019 19:59

Dus, als ik kan, wil ik het zo moeilijk mogelijk maken voor de tegenpartij om het geld te krijgen.

Dat gaat enkel door in beroep te gaan.
Met alle risico's vandien.
Aangezien u nu al betalingsproblemen hebt kan dat uw totale ondergang worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2019 21:46

bedankt,

Het feit dat de uitspraak uitvoerbaar bij voorraad is (¨Deze uitspraak is van rechtswege uitvoerbaar bij voorraad (art. 1496 Ger. W.)¨) , beteket het dat ik moet toch de 2.400 euro aan de tegenpartij betalen ook als ik in beroep ga?

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 07 feb 2019 21:59

Ja.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 feb 2019 17:37

bedankt.

Dus, moet ik zelf de tegenpartij contacteren of wachten?


Ik stuur ze misschien een email waar ik de rekening nummer vraag en zeg dat ik zal ¨aflossen¨. Dan betaal ik beetje per beetje...

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 09 feb 2019 18:34

bedankt.

Dus, moet ik zelf de tegenpartij contacteren of wachten?


Ik stuur ze misschien een email waar ik de rekening nummer vraag en zeg dat ik zal ¨aflossen¨. Dan betaal ik beetje per beetje...
Dat is geen correcte manier van werken. Als u een afbetalingsplan wil, zorg dan dat er concrete data en bedragen zijn afgesproken.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 feb 2019 18:36

de tegenpartij is eigenlijk nooit correct gewest, ze hebben allerlei leugens verteld tijdens de procedure

LeenW
Berichten: 12813

#14 , 09 feb 2019 18:39

Maar ze hebben wel gelijk gekregen..

Hoe dan ook, met een schuldenaar die zonder afspraken maar af en toe betaalt, zou ik persoonlijk toch een deurwaarder inzetten. Die extra kosten zijn dan voor u he.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 feb 2019 18:14

Bedankt Leen,

Ik heb ook een brief ontvangen van de expert.
Het is geadreseerd aan de Rechtbank maar het heeft mijn naam als ¨verspreding¨.
Er staat daar op meer dan 1.700 euro voor de expetise. Dat is een enorm groot bedrag voor maar een paar keer te komen kijken (op de verkeerde moment) en een paar papieren scrijven die ook niet correct zijn.

Ik heb tijdens de vonnis al 750 euro betaals voor de expertise.
Hoe is het nu, moet ik dan ook het verschil hier betalen (en de expert ook contacteren) of is het al inbegrepen in de 2.400 euro?


Ik vind eigenlijk dit helemaal niet rechtvaardig, maar bon!

hartelijk bedankt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”