Schuldeiser niet correct, hoe ver kan hij gaan voor 3.000€? Kan hij iets aan mijn huis/lening?

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Schuldeiser niet correct, hoe ver kan hij gaan voor 3.000€? Kan hij iets aan mijn huis/lening?

#16 , 14 feb 2019 20:22

Dag alemaal,


Ik heb sinds een week een bedrag te betalen +-3.000 euro aan een schuldeiser.
Er is te zeggen dat de schuldeiser was al niet correct vanaf het begin, want in principe hij moest mij betalen, maar de (onrechvaardig)vonnis zegd dat ik moet betalen. De schuldeiser heeft ook allerlei leugels verteld tijdens de procedure, daardoor heb ik verloren.

De vonnis is ¨Uitvoerbaar bij voorraad¨, dus zelfs als ik in beroep ga, moet ik het bedrag betalen.

Ik heb dit bedrag niet nu, daarom heb ik een email naar de schuldeiser gestuurd en gevraagd om af te lossen in verschillende betaling; en naar welke rekening ik moest betalen.

Ondertussen contacteer ik een advokaat om te weten hoeveel zou het kosten om in beroep te gaan--ik was tot nu toe zonder advokaat--; ik stuur hem ook de vonnis zo kan hij concreet een offerte sturen.

Ik krijg geen antwoord van de schuldeiser, maar de advokaat aan wie ik een offerte had gevraagd stuurt me een email en zegd dat de schuldeiser vraagt het geld ¨nu, binenn een werkdag¨.
Bovenop, vraagt dit advokaat voor ¨redactie advise¨ kosten, en stuurt me een factuur van meer dan 200 euro zonder dat ik hem iets had gevraagd. Ik heb hem niet gevraagd om de tegenpartij te contacteren of iets anders te doen, toen hij me zijn uurloon stuurde, vroeg ik gewoon details daarover.

Ik ben verhuist uit Belgie want ik ben voorlopig aan het reizen, ik heb dus sindskort mijn adres niet meer in Belgie maar ik heb wel mijn huis daar die ik afbetaal.
Ik heb wel twee bankrekeningen maar ik heb daar niet meer dan 500 euro.
In het huis wonen nog mijn vrienden en ik wil zeker niet dat er niets van hun afgepakt woordt.

Ik heb de eiser gemeld dat ik doe mestaal vrijwilligswerk en ik heb dus zelfs geen loon. Ik kan dus onmogelijk alles in een keer betalen binnen een dag.

Mijn vraag is:
Wat kan ik nog doen?
Wat kan de schuldeiser doen?
Kunnen ze mijn aan mijn huis of lening?
Kunnen ze al het geld dat op mijn bankrekening komt blokkeren? (ik krijg iets want ik heb een deel van mijn woning verhuurd).
Hebben ze het recht om 3.000 euro in een werkdag te vragen?

Hartelijk bedankt om me te helpen met jullie nittige advis
Ik vind dit echt onmenselijk.
Laatst gewijzigd door CycloLawyer op 14 feb 2019 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#17 , 14 feb 2019 20:31

Of je terecht of onterecht veroordeeld bent kan ik niet oordelen want je hebt de casus niet gedocumenteerd (hoeft ook niet)

Er is een veroordeling tot betaling. Je huis kan dus aangeslagen worden om gedwongen verkocht te worden.

Zoek dus een oplossing om het veroordeelde bedrag te betalen.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#18 , 14 feb 2019 20:58

Bedankt,

maar wat moet ik doen als de schuldeiser me niet antwoord zelfs aan die email?
Ik ben zelfs niet zeker dat die rekeningnummer van hun is en ik heb maar de vonnis via gewone brief sinds een week ontvangen, geen andere melding.

bedankt voor uw help

Reclame

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#19 , 15 feb 2019 21:28

Ik bel naar de tegenpartij (de advokaat), die wilt niet praten, dan zegd die iets, dan iets anders en doet telefoon op. Erg grof.

Endelijk stuurt hij me een email met zijn bankrekening en daar staat het op dat ik moet betalen binnen de 09/02/2019, anders stuurd hij de deurwaarder aan mijn kosten.
Maar hoe kan men een vraag tot betaling sturen met een datum in het verleden?
(dit was de eerste keer dat ze dat stuurde).

Hij is met mijn voeten aan het spelen en heeft ook leugens verteld tijdens de procedure.

Kan ik ergens een klacht indienen tegen die advokaat (stafhouder?)?

LeenW
Berichten: 12824

#20 , 15 feb 2019 21:30

Een advocaat mag liegen tijdens het proces, hij moet immers zijn klant verdedigen.

Antwoord op zijn mail dat de datum niet kan kloppen en dat u graag een correcte datum ontvangt.

Franciscus
Berichten: 38587

#21 , 15 feb 2019 21:43

Dus vonnis is nog niet betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Kan u nog in beroep gaan?

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#22 , 16 feb 2019 01:46

Aangezien je "verloren" hebt kan het goed zijn dat een deel van de gerechtskosten van de tegenpartij in de te betalen som zit en dan is het bedrag dat je moet betalen daarom hoger. Als er een vonnis is en je betaald niet kan er bewarend beslag komen op je woning. Probeer eventueel een aflossingsplan af te spreken met de eiser of ga eens praten met je bank.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 16 feb 2019 09:28


Dus, als ik kan, wil ik het zo moeilijk mogelijk maken voor de tegenpartij om het geld te krijgen.
Dat zal alleen uzelf maar meer geld gaan kosten.(als hij op een dag de deurwaarder op uw dak stuurt) Enige oplossing is minnelijk overeenkomen met de tegenpartij.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 feb 2019 10:13

Een advocaat mag liegen tijdens het proces, hij moet immers zijn klant verdedigen.

Antwoord op zijn mail dat de datum niet kan kloppen en dat u graag een correcte datum ontvangt.
Een advocaat mag liegen? net zo als een crimineel?

Als ik antwoord zal hij toch niet reageren, telefonisch was hij erg onvriendelijk en deed de telefon op. Hij wilt dus geen akoord voor de afbetaling.
Is het niet beter aan de email niet te antwoorden?

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#25 , 16 feb 2019 10:18

Dus vonnis is nog niet betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Kan u nog in beroep gaan?
Juist, de vonnis is nog niet betekend. Ik heb het maar via gewone brief per post ontvangen.
Als ik wacht tot de deurwaarder komt het te betekenen, moet ik toch deurwaarder kosten betalen?
Waar ga de deurwaarder het betekenen aangezien ik geen hoofdverblijfplaats heb in Belgie?

Ik kan misschien nog in beroep gaan, maar ik moet zowiezo aan de tegenpartij betalen want de vonnis is ¨uitvoerbaar bij voorraad¨.
Ik heb niet genoeg geld om beroep te doen + schade vergoeding te betalen.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#26 , 16 feb 2019 10:21

Aangezien je "verloren" hebt kan het goed zijn dat een deel van de gerechtskosten van de tegenpartij in de te betalen som zit en dan is het bedrag dat je moet betalen daarom hoger. Als er een vonnis is en je betaald niet kan er bewarend beslag komen op je woning. Probeer eventueel een aflossingsplan af te spreken met de eiser of ga eens praten met je bank.
Ik heb al 1/10 van het bedrag aan de tegenpartij betaald.
Maar die verwacht dat ik alles binnen een dag betaald. Hij wilt niets afspreken.
Laatst gewijzigd door CycloLawyer op 16 feb 2019 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#27 , 16 feb 2019 10:23


Dus, als ik kan, wil ik het zo moeilijk mogelijk maken voor de tegenpartij om het geld te krijgen.
Dat zal alleen uzelf maar meer geld gaan kosten.(als hij op een dag de deurwaarder op uw dak stuurt) Enige oplossing is minnelijk overeenkomen met de tegenpartij.
Moet ik dan de kosten voor de deurwaarder betalen zelfs als ik in delen aan de tegenpartij aan het betalen ben?
Moet ik zelfs betalen voor de eerste melding van de deurwaarder ?
Ik heb nog niets ontvangen, gewoon de brief van de rechtbank een paar weken geleden en ik heb zelfs geen adres meer in Belgie.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 16 feb 2019 15:48

[


Moet ik zelfs betalen voor de eerste melding van de deurwaarder ?
Van een DW moet je als verliezende partij iedere cent aan de DW betalen

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#29 , 17 feb 2019 20:44

Je advocaat had eigenlijk kunnen betalingsgemak kunnen vragen aan de rechter maar dat zal nu te laat zijn denk ik aangezien er reeds een vonnis is en de rechter kan dat niet geven als er niet naar gevraagd werd. Ik vermoed dat je aan de deurwaarder een aflosplan kan voorstellen maar hou rekening dat je interesten zal moeten incalculeren en het zou kunnen dat hij dit aan de schuldeiser moet voorleggen, als de schuldeiser een beslag wil leggen moet hij terug langs de rechtbank passeren en dan kan je bezwaar aantekenen ; de kans is groot dat je dan alsnog via een afbetalingsplan zal kunnen betalen vermits het bedrag niet in verhouding staat met de waarde van een huis.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#30 , 17 feb 2019 20:53

het is alleen de schuldeiser die kan beslissen of je een afbetaling plan krijgt of niet krijgt.

Een deurwaarder kan bemiddelen maar heeft daar niks over te zeggen, hij is maar de uitvoerder van het vonnis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”