Termijn hoger beroep aantekenen

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Termijn hoger beroep aantekenen

#1 , 15 jan 2019 18:53

De rechter heeft in eerste aanleg een uitspraak gedaan in mijn voordeel.Een maand later wordt het vonnis betekend door de deurwaarder.
Bijna 2 maanden na de betekening dient de tegenpartij de aanvraag tot hoger beroep in bij de griffie.
Mijn advocaat meldt me dat ze mogelijk te laat zijn hiermee maar dat hij dit nog moet opzoeken.
In afwachting van zijn reactie wil ik hier navragen of dit effectief nog kan.Ik lees nl. op verschillende websites dat de termijn max. een maand is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 jan 2019 19:57

Kent uw advocaat artikel 1051 van het G.W. niet uit zijn hoofd? Moeilijk te geloven....

Art. 1051. Onder voorbehoud van termijnen die worden voorzien in supranationale en internationale bepalingen, is de termijn om hoger beroep aan te tekenen één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis of de kennisgeving ervan overeenkomstig artikel 792, tweede en derde lid.)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2019 20:16

Asperger,dat was ook mijn gedachte.Vreemd dat hij dit zou moeten opzoeken.Ofwel wil hij me zo nog wat extra aanrekenen.

Reclame

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2019 22:29

Ik heb nog steeds geen reactie van mijn advocaat mogen ontvangen.
Toch nog even een vraagje.Is het de normale gang van zaken dat de advocaat ruim een maand na uitspraak er overheen laat gaan alvorens hij het vonnis laat betekenen en tijdens deze periode zelf een aangetekende brief naar verweerders stuurt met de vraag om te betalen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 jan 2019 22:35

Ja, als de tegenpartij onmiddellijk betaalt dan spaart dat de kosten van betekening
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2019 21:11

Ik heb volgende reactie ontvangen:
"Men heeft weliswaar een maand de tijd, maar die maand wordt verlengd met 15
dagen omdat tegenpartij in Nederland gevestigd is.
Daarenboven is de betekening in twee fases gebeurd aan tegenpartij."

Er is me niet meegedeeld dat de betekenis in 2 fases gebeurde.
De tegenpartij heeft ermee ingestemd dat de zaak in België voorkwam.

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2019 21:15

Art.55 geldt hier dus.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”