probleem met advocaat & stafhouder

prudence
Topic Starter
Berichten: 10

probleem met advocaat & stafhouder

#1 , 19 mei 2008 20:31

--------------------------------------------------------------------------------
In een scheidingsprocedure zonder huwelijk of contract, met 3 gemeenschappelijke kinderen een bescheiden onroerend goed met sociale lening, duurt de procedure volle 7 jaren.
Deze duur is volgens mijn advocaat volledig toe te schrijven aan het uitblijven van reactie van tegenpartij, ik heb steeds onmiddellijk gereageerd en onmiddellijk betaald wat er diende betaald te worden. Hiervoor rekent mijn advocaat € 15000 aan(incl kosten).

Na verkoop van de woning schrijft mijn advocaat: het resterende bedrag houd ik in ter dekking van kosten en ereloon. Kan dit zomaar, zelf aan de kassa gaan zitten?

Ik ontving 4 provisienota’s samen voor € 4000 en ging er van uit dat dit grosso modo de eindrekening zou benaderen uitgezonderd kosten. Uiteindelijk heeft mijn advocaat zich bijna 4 x dit bedrag toegeëigend inclusief kosten. Kan deze verhouding? Ik werd in de loop van de procedure werkloos en zijn ereloon vertegenwoordigd méér dan een jaar van mijn vervangingsinkomen. Kunnen deze wanverhoudingen tussen provisies en eindbedrag en grootte van ereloon en mijn precaire financiële toestand.

Heeft de advocaat een meldingsplicht voor wat betreft de te verwachten erelonen en de te volgen procedure voor het bekomen van het kindergeld voor de 2 kinderen die mij bleven wonen? Uiteindelijk verloor ik bijna € 3000 aan niet recupereerbaar kindergeld. ( werd uitbetaald aan tegenpartij alhoewel deze de kinderen niet onderhield).

Er werd mij géén modelcontract voorgesteld, de kosten zullen nogal meevallen ( dixit advocaat tijdens eerste onderhoud). Is € 15000 ereloon een gangbaar bedrag?


Over het volgens mij exuberante ereloon heb ik klacht neergelegd wij de stafhouder. Tijdens de scheidingsprocedure vernam ik dat mijn advocaat goed bevriend is met de stafhouder.
Ontvangst van mijn klacht werd bevestigd binnen de 2 werkdagen.
Mijn klacht werd vervolgens ontvankelijk verklaard binnen de 14 werkdagen, de gevraagde € 50 werd de dag zelve overgeschreven wat ik per e-mail bevestigd heb.
Een maand later krijg ik kopij van PV v/d verzoeningscommissie. Echter,.... voor deze bijeenkomst ontving ik geen uitnodiging en kon bijgevolg onmogelijk aanwezig zijn. Op mijn beurt meld ik herhaaldelijk mijn ongenoegen tegen deze spookbijeenkomst en het feit dat ik géén uitnodiging ontving.

Weer een maand later krijg ik kopij van de uitnodiging toegestuurd die mij zogezegd toegezonden zou geworden zijn. Er wordt tevens gemeld dat zij niet bij machte zijn de zaak opnieuw in verzoening te laten voorkomen en dat wellicht mijn advocaat een procedure ten gronde tegen mij zal instellen.
Alhoewel ik alles via e-mail gecommuniceerd heb, werd steevast per gewone post geantwoord. Ik ontving echt géén uitnodiging wat natuurlijk niet impliceert dat ze niet verstuurd werd. Ik zou toch verwachten dat een uitnodiging per aangetekende brief met bewijs van ontvangst, deurwaardersexploot of politie of elektronisch zou gebeuren. Ik voel me echt voor schut gezet en opgelicht voor méér dan € 50.
Kan ik zonder of met weinig kosten hiertegen nog iets ondernemen? Parket? HRJ? Tuchtraad?
Bij voorbaat dank voor uw gewaardeerde reactie.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding