Rechtsplegingvergoeding

Efjoma
Topic Starter
Berichten: 232

Rechtsplegingvergoeding

#1 , 07 mei 2008 18:18

In de inleidende dagvaarding eist de tegenpartij 8758,88 euro. Ik deed een tegeneis van 2767,16 euro. De advocaat van de tegenpartij eist een rechtsplegingvergoeding van 2500,00 euro en mijn advocaat 1100,00
Mijn advocaat is niet akkoord dat het een zaak van minder dan 10000,00 euro is en dat dus een RPV van 900,00 euro van toepassing is. Moet ik ervan uit gaan dat beide advocaten onderling reeds hebben afgesproken om er een zaak van meer dan 10000,00 euro van te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2008 18:45

Beide advocaten gaan ervan uit dat het een zaak is met een waarde tussen 10.000 en 20.000 euro. Voor een dergelijke vordering is het basisbedrag 1.100 euro en het maximum 2.500 euro.

Als de advocaten akkoord zijn over de waarde van de vordering zal de rechter dit vermoedelijk aanvaarden (volgens mij moet hij het zelfs aanvaarden).

Er kan discussie zijn over wat hier de waarde is van de vordering. Moet men rekening houden met de waarde van de tegenvordering? Volgens de letter van het K.B. niet. Geeft de tegenvordering dan recht op een afzonderliljke rechtsplegingsvergoeding? Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.

In de praktijk wordt meestal toch de waarde van hoofd- en tegenvordering samengeteld.

scorpioen

Efjoma
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 07 mei 2008 19:26

Hartelijk dank voor het snelle antwoord.

Reclame

Sedlex
Berichten: 83

#4 , 08 mei 2008 20:06

Beide advocaten gaan ervan uit dat het een zaak is met een waarde tussen 10.000 en 20.000 euro. Voor een dergelijke vordering is het basisbedrag 1.100 euro en het maximum 2.500 euro.

Als de advocaten akkoord zijn over de waarde van de vordering zal de rechter dit vermoedelijk aanvaarden (volgens mij moet hij het zelfs aanvaarden).

Er kan discussie zijn over wat hier de waarde is van de vordering. Moet men rekening houden met de waarde van de tegenvordering? Volgens de letter van het K.B. niet. Geeft de tegenvordering dan recht op een afzonderliljke rechtsplegingsvergoeding? Volgens sommigen wel, volgens anderen niet.

In de praktijk wordt meestal toch de waarde van hoofd- en tegenvordering samengeteld.

scorpioen
in tegenstelling tot wat geldt voor het bepalen van de aanleg, mag voor de bepaling van de RPV het bedrag van de hoofdvordering niet samengeteld worden met dat van de tegenvordering. Zie gerechtelijk wetboek bij 'Aanleg', in de buurt van artikel 618 dacht ik.

De advocaten spreken juist niks af, het is de rechter die bepaalt.

Zelfs als het al een zaak van 10000 euro zou zijn, is 2500 euro de maximum RPV die niet zomaar wordt toegekend, bijzondere motivering is vereist.

De rpv op het hoofdbedrag kan dus (in basisbedrag) fluctueren tussen de 900 en 1100 euro.

Voor de tegenvordering wordt in de praktijk een aparte RPV toegekend, afhankelijk van dat bedrag van de tegenvordering.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2008 20:57

De advocaten spreken juist niks af, het is de rechter die bepaalt.

Het beschikkingsbeginsel verbiedt dat de rechter een betwisting opwerpt, die niet de openbare orde aanbelangt, en door partijen is uitgesloten.

De rpv op het hoofdbedrag kan dus (in basisbedrag) fluctueren tussen de 900 en 1100 euro.

Het basisbedrag varieert van 150 euro (vordering tot 250 euro) tot 15.000 euro (vordering boven 1.000.000 euro)

Voor de tegenvordering wordt in de praktijk een aparte RPV toegekend, afhankelijk van dat bedrag van de tegenvordering.

Mijn ervaring is anders. En ik zie toch vrij veel vonnissen.

scorpioen

Sedlex
Berichten: 83

#6 , 09 mei 2008 15:29

ok, we gaan onnozel doen blijkbaar:

- dus volgens u beslissen de advocatenover de "waarde van de zaak"?
Als de advocaten zeggen: het is een zaak van 5 miljoen, en dus RPV kweetniethoeveel...is dat zo ? Neen, de rechter zal zeggen: uw zaak gaat maar over X Euro, dus ik ken u maar zoveel Euro RPV toe.

- de RPV fluctueert inderdaad van de bedragen waar gij over spreekt, maar wat zijn we daar mee in casu ? Niks. De bedragen 900 tot 1100 euro zijn de basisbedragen waartussen de RPV varieert afhankelijk of de waarde onder dan wel boven de 10.000 euro ligt.

-ik zie ook vrij veel vonnissen, en ik zie het anders. Lees misschien eens het artikel van Stefaan VOET in het R.W. van enkele weken terug ...

Eddy009
Berichten: 187

#7 , 16 mei 2008 14:01

Ik kan enkel maar instemmen met hetgeen SEDLEX stelt.

Grosso modo komt het er wel op aan dat de rechtbank onderzoekt of de tegenvordering zou kunnen bestaan zonder de hoofdvordering. Als dit het geval is worden aparte RPV's toegekend.

Zonder een al te grote boom te willen opzetten : die wet en dat KB zijn m.i. weeral eens tussen de soep en de patatjes gemaakt ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mei 2008 23:19

ok, we gaan onnozel doen blijkbaar:
- dus volgens u beslissen de advocaten over de "waarde van de zaak"?
Als de advocaten zeggen: het is een zaak van 5 miljoen, en dus RPV kweetniethoeveel...is dat zo ? Neen, de rechter zal zeggen: uw zaak gaat maar over X Euro, dus ik ken u maar zoveel Euro RPV toe.
Ik heb niet de gewoonte hier onnozel te doen.

Ik had het over het beschikkingsbeginsel: "De rechter mag geen betwisting opwerpen die niet de openbare orde raakt en door partijen in hun conclusie werd uitgesloten." Dit is vaste rechtspraak van het Hof van Cassatie.

Wat belet partijen om, tijdens de procedure, een akkoord af te sluiten over het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding?

Is deze regeling van openbare orde? Neen. Een dergelijk akkoord bindt m.i. de rechter.

Onnozel???

Dan ken ik toch een aantal onnozele rechters die dit principe toepassen.

scorpioen

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”