eindafrekening elektriciteit 2005

dinge
Topic Starter
Berichten: 2

eindafrekening elektriciteit 2005

#1 , 22 apr 2008 18:06

Vooraleer ik m'n vraag stel eerst even een korte schets wat er allemaal aan vooraf ging. ( kort want het gaat over meer dan 2 jaar )

In Januari 2006 kreeg ik zoals iedereen een eindafrekening van de elektriciteit voor 2005. Echter deze bedroeg om en bij de 3600euro en was berekende op een verbruik van 39.000Kwh. Dit was eventjes 7 maal meer dan het jaar ervoor ( 5500KWh ). Er was duidelijk iets mis.

Nu om een lang verhaal kort te maken, de Kwh teller was stuk deze is eerst gratis hersteld door de elektriciteits distributeur en later werdt m'n volledige tellerkast vervangen, ook gratis.

Na een periode niets meer gehoord te hebben kreeg ik een aanmaning in de bus om alsnog 3600 euro ( + de nodige intresten natuurlijk ) te betalen van de elektriciteitsleverancier. Een paar telefoontjes later terug een hele periode niets meer van gehoord.

Begin 2007 kreeg ik echter een deurwaarder over de vloer met, jawel een aanmaning om 3600euro ( + intresten + deurwaarderkosten enz ) te betalen binnen de 24 uur. Ik heb dan gebeld met die deurwaarder en die verzekerde me dat ik 3 weken de tijd had ipv 24 uur. Nu ik heb daar eerst onder de vorm van een aangetekende brief naar die deurwaarder protest aangetekend en de situatie uitgelegd. Ik heb niets betaald en wederom niets meer van gehoord.

Het is nog niet gedaan, wat dacht je? Jawel begin 2008 kreeg ik weeral een aanmaning om 3600 euro te betalen ( + intresten + deurwaarderskosten en al ) Ik heb dan ineens een aangetekende brief terug gezonden met weeral een uitleg van hier tot hinder dat het niet mijn fout was maar die van de elektriciteits distributeur want de kwh teller was stuk.

Nu komt het, verleden week kreeg ik een uitleg dat de elektriciteitsleverancier niet verantwoordelijke is voor technische mankementen en dat zij de gegevens ivm verbruik verkrijgen van de elektriciteitsdistributeur. Ik kreeg een telefoonnummer erbij om deze zelf te contacteren. Heb ik ook gedaan ( was trouwens de tel van eandis ) blijkt dat zij in 2007 overgestapt zijn van softwaresysteem en alle voorgaande data van zaken die reeds afgehandeld zijn niet meer hebben. Ik kon niet meer aan mijn verbruik geraken via hen van voor 2007.


In feite komt het erop neer dat we met drie partijen in conflict zijn, de distributeur de leverancier en ik als eindverbruiker.

de installatie van de distributeur was stuk en werdt gratis vervangen
de leverancier krijgt echter gegevens van de distributeur ivm mijn verbruik en die wilt alsnog 3600 euro van me. ( hoe ze aan die gegevens komen weet ik niet, want ik kan er blijkbaar niet aan geraken )

ik als eindverbruiker vroeg aan de leverancier of ze niet rechtstreeks gecompenseerd kon worden voor de geleden verliezen aan de distributeur en mij als tussenpersoon ervanuit laten. blijkbaar is dat niet mogelijk


Mijn vraag is nu, kan ik iets ondernemen op juridische vlak, wetend dat ik zal moeten opboksen tegen twee groote bedrijven.

Volgens mijn vrouw zal ik alsnog de leverancier moeten betalen en met de distributeur moeten onderhandelen om gecompenseerd te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kiaru
Berichten: 7

#2 , 24 apr 2008 10:14

Beste,

Ik ben geen advocaat of dergelijke maar ik heb enkele jaren als directielid voor een energieleverancier gewerkt.

Voor de levering van electriciteit zijn 3 partijen betrokken :


1 energieleverancier : zij kopen/produceren stroom en leveren dat aan u
2 distributiemaatschappij, in dit geval Eandis, beheren het netwerk om de stroom tot bij u te krijgen
3 Indexis : dit is de maatschappij die bij u thuis de meterstanden opneemt, ze verwerkt en aan de distributiemaatschappij en de energieleverancier doorstuurt

Het beste neemt u telefonisch contact op met Indexis. Ook al is er eventueel een probleem met verloren gegevens, weet Indexis perfect wat een doorsnee familie verbruikt. Zij zullen ongetwijfeld begrijpen dat er iets mis is met uw hoog verbruik.

U kan dan aan Indexis een herschatting van de verbruiken aanvragen. Deze herschatting zal dan aan uw electriciteitsleverancier doorgestuurd worden dewelke u een creditnota zal moeten maken.

Wat u tevens nog kan doen, is de leverancier eisen de verbruiken te bewijzen. Doe dit aangetekend en eis dat zij de digitale verbruiksberichten van de afgelopen jaren aan u voorleggen, met name de E11-berichten en uw Masterdata. In deze berichten staan uw geschatte verbruiken van de afgelopen drie jaar en het geschatte verbruik van het komende jaar. Dit kan u gebruiken om uw normaal gebruik te bewijzen. Daarnaast staan in deze berichten ook de meterstandopnames dewelke in uw geval rare bokkesprongen gaan vertonen en als bewijs van corrupte gegevens kunnen gebruikt worden.

Opgelet : bevestig wel altijd alles op papier wat er aan de telefoon word afgesproken.

Tot slot, van de deurwaarder moet u geen angst hebben. Pas wanneer er een dagvaarding is en eventueel later een vonnis, kan de deurwaarder pas echt onprettige zaken ondernemen. In het andere geval fungeert de deurwaarder als gewoon incassokantoor.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 apr 2008 11:35

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘kreeg ik een aanmaning in de bus om alsnog 3600 euro...te betalen van de elektriciteitsleverancier‘ houdt in dat u aangetekend van die leverancier het bewijs dient te eisen dat die 3600 euro in de gegeven omstandigheden verschuldigd zijn.
‘de Kwh teller was stuk deze is eerst gratis hersteld door de elektriciteits distributeur en later werdt m'n volledige tellerkast vervangen, ook gratis’ dient door u bewezen te worden.

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Onderzoek zorgvuldig of uw onderliggende overeenkomst vergoeding bevat van gerechtsdeurwaarderskosten in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.Economisch sterken misbruiken de gerechtsdeurwaarder om de consument in de waan te brengen dat er beslag volgt,ook al beschikt de deurwaarder niet over een uitvoerbare titel.

Is dit niet het geval leg dan strafklacht neer op grond van : “Art.15.§ 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

“Art.27.§ 1. Er wordt een autonome dienst met rechtspersoonlijkheid,’ombudsdienst voor energie ‘...opgericht die bevoegd is voor...de behandeling van alle geschillen tussen een eindafnemer en een elektriciteitsbedrijf inzake aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de federale overheid behoren...”(29 APRIL 1999. - Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt).

“Art.15.Onze Minister van Klimaat en Energie is belast met de uitvoering van dit besluit“(18 JANUARI 2008. - Koninklijk besluit betreffende de ombudsdienst voor energie).

Zie op Google de kritische commentaren betreffende het ‘vertragen’ van de totstandkoming van voornoemde Ombudsdienst.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”