Vooraleer ik m'n vraag stel eerst even een korte schets wat er allemaal aan vooraf ging. ( kort want het gaat over meer dan 2 jaar )
In Januari 2006 kreeg ik zoals iedereen een eindafrekening van de elektriciteit voor 2005. Echter deze bedroeg om en bij de 3600euro en was berekende op een verbruik van 39.000Kwh. Dit was eventjes 7 maal meer dan het jaar ervoor ( 5500KWh ). Er was duidelijk iets mis.
Nu om een lang verhaal kort te maken, de Kwh teller was stuk deze is eerst gratis hersteld door de elektriciteits distributeur en later werdt m'n volledige tellerkast vervangen, ook gratis.
Na een periode niets meer gehoord te hebben kreeg ik een aanmaning in de bus om alsnog 3600 euro ( + de nodige intresten natuurlijk ) te betalen van de elektriciteitsleverancier. Een paar telefoontjes later terug een hele periode niets meer van gehoord.
Begin 2007 kreeg ik echter een deurwaarder over de vloer met, jawel een aanmaning om 3600euro ( + intresten + deurwaarderkosten enz ) te betalen binnen de 24 uur. Ik heb dan gebeld met die deurwaarder en die verzekerde me dat ik 3 weken de tijd had ipv 24 uur. Nu ik heb daar eerst onder de vorm van een aangetekende brief naar die deurwaarder protest aangetekend en de situatie uitgelegd. Ik heb niets betaald en wederom niets meer van gehoord.
Het is nog niet gedaan, wat dacht je? Jawel begin 2008 kreeg ik weeral een aanmaning om 3600 euro te betalen ( + intresten + deurwaarderskosten en al ) Ik heb dan ineens een aangetekende brief terug gezonden met weeral een uitleg van hier tot hinder dat het niet mijn fout was maar die van de elektriciteits distributeur want de kwh teller was stuk.
Nu komt het, verleden week kreeg ik een uitleg dat de elektriciteitsleverancier niet verantwoordelijke is voor technische mankementen en dat zij de gegevens ivm verbruik verkrijgen van de elektriciteitsdistributeur. Ik kreeg een telefoonnummer erbij om deze zelf te contacteren. Heb ik ook gedaan ( was trouwens de tel van eandis ) blijkt dat zij in 2007 overgestapt zijn van softwaresysteem en alle voorgaande data van zaken die reeds afgehandeld zijn niet meer hebben. Ik kon niet meer aan mijn verbruik geraken via hen van voor 2007.
In feite komt het erop neer dat we met drie partijen in conflict zijn, de distributeur de leverancier en ik als eindverbruiker.
de installatie van de distributeur was stuk en werdt gratis vervangen
de leverancier krijgt echter gegevens van de distributeur ivm mijn verbruik en die wilt alsnog 3600 euro van me. ( hoe ze aan die gegevens komen weet ik niet, want ik kan er blijkbaar niet aan geraken )
ik als eindverbruiker vroeg aan de leverancier of ze niet rechtstreeks gecompenseerd kon worden voor de geleden verliezen aan de distributeur en mij als tussenpersoon ervanuit laten. blijkbaar is dat niet mogelijk
Mijn vraag is nu, kan ik iets ondernemen op juridische vlak, wetend dat ik zal moeten opboksen tegen twee groote bedrijven.
Volgens mijn vrouw zal ik alsnog de leverancier moeten betalen en met de distributeur moeten onderhandelen om gecompenseerd te worden.