factuur advocaat protesteren

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

factuur advocaat protesteren

#1 , 06 dec 2018 21:20

Ik kreeg factuur van mijn advocaat die me veel te veel aanrekende en heb deze geprotesteerd, ik had op voorhand geen offerte gekregen ook niet mondeling, lachte dit steeds weg. Mag een advocaat zomaar een forfait voor ereloon aanrekenen zonder vooraf dit te hebben gecommuniceerd met client. Ik heb aangetekend geprotesteerd maandag en die antwoord terug vandaag dat hij met mijn argumenten niet akkoord gaat en dat ik deze som dien te betalen binnen de 7 dagen zoniet gaat hij me dagvaarden. Kan hij zomaar dagvaarden, moeten er niet eerst herinneringen worden gestuurd?Moet een advocaat vooraf een staat met de te verwachten erelonen en kosten overmaken aan zijn client? Ook uurloon staat nergens vermeld en nooit gezegd ondanks ik het hem een paar gevraagd had

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2018 21:26

U wist toch dat dit niet gratis was ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 06 dec 2018 21:40

Advocaten maken geen (vaste) offertes.
Is het een provisie of een eindafrekening?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2018 21:45

Eindafrekening ( heb voorschotten betaald en nu in één keer het dubbele van de voorschotten) na verloren zaak

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 06 dec 2018 21:48

Tussen kosten en al of niet de zaak winnen is er geen verband.
U zal moeten kunnen aantonen dat er teveel uren en/of kosten worden aangerekend.
Een opgevraagde provisie is geen offerte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 dec 2018 22:21

Mogen advocaten zomaar als eindafrekening een forfaitair bedrag aanrekenen zonder hier vooraf over te spreken? Nergens uurtarief vermeld, wel eindigt hij brief als ik binnen 7 dagen niet betaal gaat hij over tot dagvaarding!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 dec 2018 22:24

Staat daar slecht 1 bedrag in zonder meer?
Dat kan ik nauwelijks geloven.
Dat lijkt eerder op een provisieopvraging.

Zo een eindafrekening heb ik nog nooit gezien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 dec 2018 22:38

Ja eindafrekening in de eerste rubriek de gemaakte kosten gedetailleerd. Ik heb in protestbrief gevraagd om detail van brieven want was ongelofelijk veel, hij antwoordt dat deze kunnen nageteld worden in het dossier.
Dan in tweede rubriek ereloon ( forfaitair bedrag) met overzicht van de data van consultaties en een aantal puntjes zoals dagvaarding, studie dossier, pleidooien, vonnis bekijken, advies , daarna worden voorschotten in mindering gebracht om vervolgens BTW te rekenen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 dec 2018 10:47

Als alles gedetailleerd is wat is dan nog het probleem ?

En ja 21% BTW er boven op is ook niet min !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 dec 2018 10:04

Contact opgenomen met advocaat en in der minne geregeld, toch wat laten vallen. Praten loont dus degelijk .

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”