3 maand effectief

Tesske0
Topic Starter
Berichten: 20

3 maand effectief

#1 , 11 apr 2008 19:48

Hallo iedereen, ik heb een aantal vraagjes waarvan ik hoop dat jullie er mij mee kunnen helpen.

Het lijkt misschien een heel rare situatie, maar vorig jaar heb ik klacht ingediend wegens slagen en verwondingen tegen mijn vriend met wie ik samenwoon en 3 kinderen heb.

We hadden een hele moeilijke periode (overlijden van ons 4de kindje) en door allerlei omstandigheden, liepen de spanningen heel hoog op. We zijn 3 maanden uit elkaar geweest, maar hebben daarna alles uitgepraat en zijn met een schone lei begonnen. Nu gaat het tussen ons beter dan ooit.

Toch is deze zaak nog voorgekomen in februari 2008. Vandaag hebben we de betekening van het vonnis gekregen en mijn vriend is bij verstek veroordeelt tot 3 maand effectief en een boete van 275euro + 135euro bijdrage aan het fonds voor hulp aan slachtoffers van geweldplegeing.

Mijn vriend heeft nog nooit eerder een gevangenisstraf gekregen.

Nu was mijn vraag: welke gevolgen heeft dit, moet hij echt gaan zitten?

En zou het iets uithalen om verzet aan te tekenen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tesske0
Topic Starter
Berichten: 20

#2 , 11 apr 2008 21:02

Ik wil er nog even aan toevoegen dat er ook wel degelijk sprake was van slagen en verwondingen, dat ik dus geen onterechte klacht heb ingediend! En ik kan het alleen maar toejuichen dat zo'n zaken serieuzer worden opgevat. Maar ik maak me nu wel een beetje zorgen, want aik heb zelf geen inkomsten en we hebben het zowiezo al heel moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Als mijn vriend nu moet gaan zitten, zie ik het niet goed meer zitten.
Een rare situatie, ik weet het, maar ik hoop dat jullie me toch een beetje kunnen helpen.

Bedankt

Tesske0
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 12 apr 2008 08:47

Nog één ding: ik heb juist opgemerkt dat op de dagvaarding staat dat de zaak voorkwam op 18/02/2008 op de correctionele rechtbank te mechelen.
Op de betekening die we hebben ontvangen met de uitspraak staat dat het vonnis bij verstek is uitgesproken door de rechtbank van eerste aanleg op 17/03/2008.

Is dit normaal? Zoals ik al zei: geen ervaring met dit soort dingen :oops:

Reclame

Sedlex
Berichten: 83

#4 , 12 apr 2008 09:41

dat is normaal ja, de rechtbank houdt de zaak soms in beraad, maar velt het vonnis pas op een latere zitting, ...

Of verzet nog mogelijk is, is niet zeker. Wanneer is het vonnis u betekend ?

tel daar vijftien dagen bij, en u weet of verzet nog mogelijk is.

Tesske0
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 12 apr 2008 09:56

Sedlex, ja verzet is nog mogelijk, het is maar pas van de week betekend.
Zouden we misschien niet beter genade aanvragen in plaats van verzet aan te tekenen. Het is een eerste veroordeling en ik heb juist ergens gelezen dat voor gevangenisstraffen onder de 6 maand dit wel mogelijk is.

Dat zal ons alleszins goedkoper uitkomen dan verzet aan te tekenen, want we hebben het spijtig genoeg nu al moeilijk genoeg.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”