Inventaris laten registreren

Kaniemandhelpen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inventaris laten registreren

#1 , 04 dec 2018 12:44

Gezien een familielid met mogelijke toekomstige schulden ingetrokken is bij mijn ouders, zouden wij graag nu er nog geen problemen zijn, laten vastleggen wat allemaal van mijn ouders is, zodat dit niet kan meegenomen worden door schuldeisers in het geval er iets misgaat. Hoe werkt dit?
Is een opsomming van de goederen voldoende? Of moeten er aankoopbewijzen bijgevoegd worden? Sommige items zijn al oud en daarvan hebben ze niet noodzakelijk nog een aankoopbewijs.
Belangrijke vraag; Waar laat je deze lijst dan registeren? Zodat deze bij eventuele deurwaarders en/of andere schuldeisers kan bovengehaald worden? Vredegerecht? Notaris? ...?

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2018 12:49

Je zal van alles een factuur of aankoop bewijs moeten hebben.
De meeste deurwaarders aanvaard zulke inventarissen niet meer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 dec 2018 16:28

Klopt. Wegens te veel fraude in het verleden. Enkel facturen op uw naam, en met een duidelijke omschrijving van het aangekochte voorwerp. Heb nog geweten dat sommige mensen deze inventaris met registratiestempel ophingen naast hun voordeur om alzo de DW te verwittigen van het nutteloze van zijn actie. Toen ze eens s'avonds thuiskwamen was alles door de DW opgeschreven na openbreken slot door slotenmaker.

Reclame

Kaniemandhelpen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2018 09:59

Dank je voor de antwoorden. Vraatg is: wat kan je dan wel doen? Het moet toch mogelijk zijn je eigendommen te beschermen?

Waar zou ik die inverntarislijst kunnen laten registeren? Vredegerecht? Notaris?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2018 10:21

Ik heb weet van een paar jaar geleden dat men een deurwaarder vroeg om een wettelijke inventaris op te maken !!
Maar of dit ook zou geholpen hebben tegen over een ander deurwaarder heb ik nooit geweten, want deze mensen zijn nu op goede weg .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2018 11:45

Een papier waarin u verklaart eigenaar te zijn van bepaalde goederen, of waarin u en de gebruiker van de goederen verklaren dat u eigenaar bent van die goederen, bewijst op zich nog niets. En of dit dan geregistreerd wordt of niet verandert niets aan de bewijswaarde van dit stuk. De registratie bewijst alleen dat dit stuk op die datum bestond.
De registratie kan helpen, maar is op zich niet voldoende. Registratie gebeurt op het kantoor van de ontvanger van de registratierechten.
Het probleem is hier al vaak ter sprake gekomen. Zoek even. Kort gezegd:
- de eigenaar moet bewijzen dat de goederen zijn eigendom zijn,
- er wordt nogal wat gefoefeld, rechters weten dit ook, het komt er dus op aan de rechter van je goede trouw te overtuigen, alle middelen zijn daar goed voor,
- zo kan je bijvoorbeeld aan de hand van foto's, getuigen trachten te bewijzen dat je al jarenlang, en al lang voordat de schuldenaar bij jou kwam inwonen, deze goederen bezet,
- facturen, maar dan wel met het bewijs dat jij de facturen betaald hebt. Het gebeurt ook dat X, die schulden heeft, met Y iets gaat kopen. De factuur op naam van Y laat zetten, maar X betaalt en neemt het mee ...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”