Tegoedbon

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Tegoedbon

#1 , 22 nov 2018 18:14

Blijkbaar was mijn vraag van enkele maanden geleden terecht... Kort na mijn vraag toen heb ik toch eenheidsprijzen ontvangen.

Korte samenvatting: particulier die een woning bouwt en bedrijf X aanspreekt voor een zelfbouwpakket met ondersteuning.. Bedrijf X levert de materialen in de nodige hoeveelheden berekent door hen. Veel te veel materiaal geleverd, maar dit zou verrekend worden met de afrekening en/of terugstorting na het terug inleveren van de materialen. Verrekening heeft de eigenaar onmogelijk gemaakt door zijn facturen in snel tempo te sturen, maar toen ik hem dat meldde gaf hij aan dat terugstorting bekeken zou worden na inleveren materialen. Ondertussen de materialen terug ingeleverd en nu blijkt de eigenaar van bedrijf X de terugname te tellen met waarde 1/2 van wat ik betaalde en enkel een tegoedbon wil aanbieden die voor mij waardeloos is (ik heb niets meer nodig van wat hij verkoopt).

Welke stappen kan ik ondernemen? Alle facturen zijn jammer genoeg vereffend, dus die stok heb ik ook niet meer... Zelf nog een laatste aangetekende brief sturen? Vredegerecht (bedrag is kleiner dan € 1860)? Maar voor het vredegerecht is hij niet verplicht om te dagen? Hoewel ik enkele dagen geleden een brochure vond waar een zaak op de rol geplaatst kon worden voor ongeveer € 30 en er wel verplicht werd om op te dagen (jammer genoeg geeft die brochure nu "Niet gevonden" als ik de link opnieuw gebruik).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 23 nov 2018 20:10

Voor het vredegerecht is hij wel verplicht om op te dagen, je bent in de war met een verzoening.
Verzoening is gratis, procedure is 40 of 80 euro (hangt af van het bedrag). 30 euro is verleden tijd.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 23 nov 2018 20:19

Ook nog de kosten van dagvaarden tegenpartij.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#4 , 23 nov 2018 20:36

En een bedrijf als particulier voor het vredegerecht trekken is perfect mogelijk? Eerste advies in justitiehuis gaf aan dat het vredegerecht daar niet echt voor was, maar eerder voor particulieren onder elkaar. De advocaat daar bracht me in de war.

Kosten deurwaarder vond ik terug rond 300 Euro. Kosten gerecht dan maximaal 80 Euro. Valt nog mee vind ik, als ik niks onderneem verlies ik ongeveer 1600 Euro...

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 23 nov 2018 23:02

Ja, jij kan als particulier een handelaar of ondernemer dagvaarden voor het vredegerecht op voorwaarde dat het over niet meer dan 5 000 EUR gaat (nieuw plafond vanaf september laatstleden).

Voor disputen tussen handelaars/ondernemers is de Rechtbank van Koophandel bevoegd.

De jurist van het justitiehuis heeft zich blijkbaar vergist.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 24 nov 2018 20:12

Kan perfect, ik vermoed dat de meerderheid van de zaken in het vredegerecht een particulier versus een bedrijf is.
Althans de keren dat ik er hier langs geweest ben (vredegerecht Brugge), was dit voor die zittingen het geval (is natuurlijk maar een heel kleine steekproef, vandaar dat het slechts een vermoeden is).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”