Veroordeling zonder dagvaarding

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Veroordeling zonder dagvaarding

#1 , 14 nov 2018 10:11

Beste

Ik heb deze vraag nog ooit gesteld, maar toen is er geen enkel antwoord gekomen. Ik wil het toch een 2de poging wagen...

Ik ben veroordeeld bij verstek. Echter heb ik ook nooit officieel een dagvaarding ontvangen. Ik vroeg mij af of dit normaal is?

De zaak op zich is niet relevant daar wij niet benadeeld zijn in het vonnis, dus het vonnis is in mijn voordeel, dus ga ook niet klagen, of verzet/beroep aantekenen. Maar vind het gewoon wel bizar dat mensen veroordeeld kunnen worden zonder in kennis gesteld te worden van een zitting.

Voor de duidelijkheid, ik word geregeld opgeroepen voor dezelfde rechtbank en in het verleden ook altijd netjes op een 2-tal weken op voorhand een dagvaarding ontvangen. Ik woon ook al 7 jaar op mijn huidig adres.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 nov 2018 22:26

Uiteraard kan dat niet - althans niet voor een geding op tegenspraak.

Bent u zeker dat de dagvaarding niet betekend werd? Er is een verschil tussen de betekening en de kennisname van betekening.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2018 09:03

Er is in ieder geval nooit een deurwaarder aan ons deur gekomen voor deze zaak.

De dag op voorhand werden wij wel gebeld die ons eigenlijk via-via zei dat we de dag daarop op de rechtbank verwacht werden. Waarop wij dan hebben gezegd dat we geen dagvaarding ontvangen hebben. We zijn dan ook bij verstek veroordeeld. De veroordeling is wel in ons voordeel en daarom maken wij er ook geen punt van door in beroep te gaan. Maar vind het wel een vreemde gang van zaken aangezien wij in het verleden wel altijd een 2-tal weken op voorhand een dagvaarding ontvingen. En gemiddeld is dat toch 1 a 2 maal per jaar.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2018 14:18

Normaal moet u gedagvaard worden of, als de zaak wordt ingeleid met een verzoekschrift, per gerechtsbrief (=aangetekend brief met ontvangstbewijs) uitgenodigd worden door de griffie.
In het rechtsplegingsdossier van de rechtbank kan u nakijken wat er kan misgelopen zijn.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”