Heffen subsidiaire belasting ( art 356 WIB 92)

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

Heffen subsidiaire belasting ( art 356 WIB 92)

#1 , 23 okt 2018 10:13

Na een nietigverklaring van een belasting heeft de fiscus gedurende 6 maand het recht om een subsidiaire belasting te heffen.
De oorsprong van de nietigverklaring voert de partijen terug naar het moment van de meldingen van aanslagen van ambdswege.
Wordt heel de procedure vanaf dat moment hernomen?
- versturen aangetekende meldingen van ambdswege / periode van inbrengen van tegenargumenten op administratief niveau / inschakelen van ombudsdiensten / klacht naar intern toezicht / indienen bezwaar / rechtbank eerste aanleg / enz.... ?

guy263202
Berichten: 163

#2 , 26 okt 2018 06:54

Een nieuwe aanslag zal bij middel van een conclusie worden voorgelegd aan de fiscale rechtbank door de administratie binnen de 6 mond. Verweer kan geschieden door eigen conclusies neer te leggen en ten slotte komt er een pleitdag en vonnis.

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

#3 , 26 okt 2018 09:16

Een nieuwe aanslag zal bij middel van een conclusie worden voorgelegd aan de fiscale rechtbank door de administratie binnen de 6 mond. Verweer kan geschieden door eigen conclusies neer te leggen en ten slotte komt er een pleitdag en vonnis.
Bedankt alvast voor het antwoord.
Ik veronderstel dat de 'fiscale rechtbank' hier het Hof van Beroep is waar de zaak nu wordt behandeld?
Gezien de stand van zaken is het vrijwel onmogelijk dat er een nieuwe aanslag gaat volgen. Moet men die volle 6 maand uitzitten of gebeurd het dat de fiscus sneller laat melden dat ze afzien van een nieuwe aanslag?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 26 okt 2018 12:07

Fiscale Rechtbank is de Rechtbank van Eerste Aanleg. Ze heeft daar de exclusieve bevoegdheid voor (sedert eind jaren negentig).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

guy263202
Berichten: 163

#5 , 26 okt 2018 12:28

Indien de aanslag werd nietig verklaard, zal een subsidiaire aanslag
aan diezelfde rechtbank moeten worden voorgelegd ter beoordeling.
De kans is zeer groot dat de administratie daar gebruik van maakt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2018 12:30

De subsidiaire aanslag moet inderdaad voorgelegd worden aan het Hof van Beroep dat de aanslag vernietigd heeft.

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

#7 , 26 okt 2018 13:23

Indien de aanslag werd nietig verklaard, zal een subsidiaire aanslag
aan diezelfde rechtbank moeten worden voorgelegd ter beoordeling.
De kans is zeer groot dat de administratie daar gebruik van maakt.
De kans lijkt me eerder ... onbestaand.
Bij gebrek aan de minste informatie kan de fiscus zowat iedereen voor iedereen laten doorgaan.
Als later alle informatie op tafel ligt gaat die ballon niet meer op. Wie is wie wordt die is die.

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

#8 , 26 okt 2018 13:28

De subsidiaire aanslag moet inderdaad voorgelegd worden aan het Hof van Beroep dat de aanslag vernietigd heeft.
Zoals ik al melde, de kans dat zo'n aanslag wordt ingediend is nihil.
Is het gebruikelijk dat de fiscus snel meldt dat ze afzien van zo'n subsidiaire belasting of laten ze het de volle 6 maand aanslepen?
Heel het gezin draagt hier al 9 jaar een 'financiële enkelband', ik denk dat het hoog tijd wordt om de zaken eens op orde te zetten.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 26 okt 2018 14:00

De fiscus gaat niet voor uw schoon ogen, of voor de blunders die ze ( eventueel ) gemaakt hebben afzien van de aanslag

guy263202
Berichten: 163

#10 , 26 okt 2018 14:31

Dat zal afhangen van het hoofdbestuur te Brussel in overleg
met de fiscaal advocaten waar ze mee samenwerkt. Meestal
volgt er een kleinere aanslag die wel weerlegbaar is. Niets
belet u een tegenvordering in te stellen. Ik vrees dat u gewoon
de 6mnd zal moeten afwachten en kijken of er iets volgt. Fod
Fin kent helaas geen emoties.

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

#11 , 26 okt 2018 19:31

De fiscus gaat niet voor uw schoon ogen, of voor de blunders die ze ( eventueel ) gemaakt hebben afzien van de aanslag
Geldt dat ook als de fiscus u belastingen heeft doen betalen van iemand anders? ...oeps ....
Kan voor mij redelijk tellen als blunder. Heeft ook weinig te maken met mijn schoon ogen maar soit, bedankt voor het compliment.

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

#12 , 26 okt 2018 19:40

Dat zal afhangen van het hoofdbestuur te Brussel in overleg
met de fiscaal advocaten waar ze mee samenwerkt. Meestal
volgt er een kleinere aanslag die wel weerlegbaar is.[/b]
Een kleinere aanslag is ook niet van toepassing. Men hoeft nooit inkomsten belastingen te betalen van iemand anders.
Maakt niet uit of dat nu veel is of weinig, hoe dikwijls men het bij de fiscus ook narekent. Het zou wereldschokkend zijn indien ze met een manier komen aandraven zodat we anderen voor onze belastingen op inkomen kunnen laten opdraven.
Ik vrees dat u gewoon
de 6mnd zal moeten afwachten en kijken of er iets volgt. Fod
Fin kent helaas geen emoties.
Neen, dat heb ik al gemerkt maar mogelijk kunnen ze wel rekenen.
Elke maand extra is ook een vrij grote som extra die ze gaan moeten uitbetalen.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 26 okt 2018 19:52

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: Waarom dan toch al die druktemakerij over iets waarvan je zeker bent??????
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

#14 , 26 okt 2018 20:38

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: Waarom dan toch al die druktemakerij over iets waarvan je zeker bent??????
Is een vraag stellen aangaande de te verwachten procedures voor jou druktemakerij?
Voor mij is het een poging om in te schatten wanneer we eindelijk ons geld terug zien. Kan binnen 6 maand zijn of binnen twee jaar.
Belangrijk genoeg dacht ik.

Johan Daelemans
Topic Starter
Berichten: 301

#15 , 26 okt 2018 20:38

Mijn buikgevoel zegt dat de houding van TS een deel van het probleem is.
Ben je daar weer met je zever? Bericht gemeld .

Terug naar “Praat café”