Stap na vrederechter

oketje88
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Stap na vrederechter

#1 , 27 sep 2018 17:30

Hallo,

Ik heb het bedrijf dat zo n 2 jaar geleden mijn spouwen vulde met neopixels, voor de vrederechter gedaagd. Deze zijn (zoals hier al werd verwacht) niet komen opdagen.
Gezien de kans dat er schade aan mijn woning is, zou ik hier toch mee verder willen gaan.
Nu vroeg ik me af ; hoe kan ik dit doen en zo min mogelijk kosten maken? Kan / mag ik een proces tegen hen starten zonder advocaat? Zo ja, hoe ?
Wat kost dit dan?
Ik verdien wss te veel voor een pro deo advocaat, maar heb jammer genoeg maandelijks niet genoeg over om een advocaat te betalen en te hoge kosten te moeten betalen.
Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 sep 2018 17:48

Was dit dan een verzoeningszitting bij de vrederechter?
Want bij een normale zitting worden ze dan veroordeeld bij verstek, waarbij uw eisen dus ingewilligd worden.

oketje88
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2018 12:51

Was voor verzoening inderdaad..
Dus wordt wel genoteerd maar verder niks liet ik me duidelijk maken

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2018 12:59

Je kan hem nu terug dagvaarden bij de vrederechter, en dan zal er een uitspraak zijn en die kan alle kanten uit natuurlijk, komt men niet dan word er bij verstek veroordeeld, maar dan gaat men in beroep en de zaak is aan het rollen en voor hoelang ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 28 sep 2018 13:23

Voor zover ik weet is tegen een vonnis vd vrederechter bij bedrag minder dan 1.860€ geen beroep mogelijk.
Als ze niet komen opdagen komt er een vonnis bij verstek. Daar kan tegenpartij verzet tegen aantekenen, en dan komt het opnieuw voor de vrederechter, maar dan valt het definitieve vonnis.

Als het over een bedrag hoger dan 1.860€ ligt is't een ander verhaal natuurlijk
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

oketje88
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2018 13:37

Bedankt voor jullie reacties...ik ben echter een totale leek als het over juridische zaken gaat.
Ik wil eigenlijk gewoon wat men mij via mail beloofde ; een warmtescan van een onafhankelijk persoon die correct is uitgevoerd, waardoor ik zeker ben dat de neopixels correct zijn geplaatst en mijn muur niet beschadigd is, en indien dit wel het geval is, dat dit terug in de oorspronkelijke staat zal worden gebracht op hun kosten en de plekken waar geen neopixels zitten worden bijgevuld,
een nieuwe rolluik, want deze werd door hen beschadigd,
en dat men de overige warmtedekens die men nog niet plaatstte, komt plaatsen..
Dit alles werd mij door hen via mail beloofd...echter reageren ze nu op niks meer.
Hoeveel dit in totaal zal.kosten zal afhangen ̀̀̀̀van hoeveel schade er aan mijn uur is.
Wat raden jullie me aan te doen?

Bij verstek veroordeeld, wat wil dit zeggen?
Hoe moet ik hen opnieuw dagvaarden bij de vrederechter, en kan dit zonder advocaat?
Want de vrederechter zei te proberen een advocaat te bekomen via de rechtsbijstand van mijn verzekering, maar die geld niet bij aannemers zegt mn verzekeraar.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 sep 2018 17:09

Het herstel van wat jij vraagt zal mer dan waarschijnlijk een pak meer kosten dan 1.860 €.
Daarbij moet je rekenen dat de VR een gerechtelijk expert zal aanstellen om de woning te onderzoeken. Het voorschot van die expert dien jij voor te schieten (kan gemakkelijk oplopen tot 2.000 € en meer) Je jan dat later wel recupereren als je de zaak gewonnen hebt.

oketje88
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 sep 2018 23:45

De kans is toch klein dat ik dit verlies? Of zie ik dit verkeerd? Mijn huis was in perfecte staat voor de neopixels in mijn muren werden gespoten. Bovendien hebben ze een klopboor ipv diamantboor gebruikt.. natuurlijk, stel dat de schade ernstig is, heb ik liever het geld voor te moeten schieten en daarvoor te lenen, dan binnen x aantal jaar zelf voor de kosten te moeten opdraaien..
Hoe en waar moet ik dit dan juist aanvragen?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”