Solidaire veroordeling

Killian1993
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Solidaire veroordeling

#1 , 06 sep 2018 19:51

Goedeavond,

Om even kort mijn situatie te schetsen:
Begin dit jaar ben ikzelf en 2 andere personen in solidum veroordeeld tot het betalen
van een schadevergoeding aan 3 burgerlijke partijen.

Ik wou mijn leven zo snel mogelijk terug op de rails zetten en heb alle burgerlijke partijen vergoed voor hun schade.

Graag zou ik 2/3 van het betaalde bedrag terugvorderen van de andere beklaagden.
Weet iemand hoe je zulke procedure in gang zet?

Doordat er 2 gerechtsdeurwaarders zijn langsgeweest heb ik ook extra kosten betaald.
Kan ik het totaalbedrag dat ik betaald heb terugvorderen? of enkel hoofdsom+interesten?

De 2 andere beklaagden zijn zo ver ik weet werkloos.. Is er een kans dat ik het geld nooit ga terugzien?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Grts,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 06 sep 2018 20:19

Als het vonnis ook aan hen betekend is - kan u dat nagaan? dan kan u met een AS vragen u de totale som te betalen. (minus uw stuk natuurlijk)
Dat kan u aan elk van hen doen - u kan ook interest vragen de wettelijke is 2% vanaf de AS. Dan moet diegene die betaald maar bij diegene die niet betaald (onderling uitvechten) zijn deel gaan ophalen.
Werkloos wil niet zeggen dat ze geen geld / eigendommen (auto) hebben.

Killian1993
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2018 22:40

Hoi Franciscus,

In het vonnis staat bij elke burgerlijke partij dat we met zen 3 ervoor opdraaien.
Op de afrekeningen van de deurwaarders stonden ook telkens betekeniskosten van de andere 2 partijen.

Sorry maar was is een AS?
Moet ik niet via het gerecht een procedure starten zodat ik nadien via een gerechtsdeurwaarder het geld kan terugvorderen van de andere beklaagden?

Bedankt!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 sep 2018 12:17

AS is een aangetekend schrijven.
In feite treedt u nu in de rechten van de vorige schuldeiser en wordt u nu de schuldeiser voor de twee andere schuldenaren.
U kan hen beiden aanschrijven en van diegene die geld heeft de volledige som terugvorderen.
Als ze geld hebben kan u een GDW sturen. De kosten die u nu maakt komen bij de oorspronkelijke schuld van het versturen van de AS kan u ook de wettelijke intrest van 2% vragen voor dit jaar.

Een AS stelt op op met volgende gegevens.
Plaats datum en tekst AANGETEKEND.
Wordt opgesteld in aantal exemplaren als partijen dus drie .. de twee schuldenaren en u.
Schets in het kort de situatie - feit van schud ( wegens vonnis of andere reden. Dat u de volledige schuld al betaald hebt en dat u nu van beide de 2/3 + de kosten en wettige intresten wil.
Ze dat onderling maar moeten uitmaken maar dat u het volledige bedrag wil tegen datum X.
Hangt af van hun financiële toestand en welke som of goederen kunnen verkocht worden eventueel via GDW.
Eindig dat u open staat voor oplossingen ( best geen afbetalingen die jaren duren)
Dat deze brief ook via gewone post aan hen zal sturen.
Stuur de AS op met een Antwoord / Reponsekaart dan hebt u de handtekening van de ontvanger / geadresseerde.
In de AS vermeld u de gewone brief - in de gewone brief de AS.
Indien de brieven terugkomen zo bijhouden - Antwoordkaart krijgt u zo terug met de handtekening.
De gewone brief stuur ik gewoonlijk drie werkdagen later op.

u stuurt de brief naar het adres waar ze wonen effectief of wettelijk ingeschreven zijn.
U kan met uw vonnis / GDW exploot ook naar de gemeente gaan om hun recent adres te bekomen als u dat niet zou hebben.

Killian1993
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2018 11:11

Bedankt Franciscus voor uw duidelijke uitleg.

Ben ik verplicht om eerst een AS te verzenden naar beide personen?
Ik ben namelijk vrij zeker dat hier geen gevolg aan gegeven zal worden, kan ik ook rechtstreeks met het vonnis en mijn vorige betalingsbewijzen naar een GDW gaan om zo het bedrag van hun terug te vorderen?

Dus als ik het goed begrijp hoef ik geen andere gerechterlijke procedure te starten.

Alvast bedankt

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”