Deurwaarder komt langs ondaks dat alle facturen betaald zijn.

Timovh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Deurwaarder komt langs ondaks dat alle facturen betaald zijn.

#1 , 05 sep 2018 17:29

Hallo,

Sinds een jaar of 2 krijg ik regelmatig brieven van deurwaarders over facturen die niet voor mij zijn of die al lang betaald zijn. Dit gaat over ziekenhuis kosten waarvan 1 een origineel bedrag had van €36 en inmiddels €800 en 1 die van een andere persoon is met dezelfde naam.

Ik heb al meerdere malen bij het ziekenhuis gaan horen maar daar zeggen ze me dat op mijn naam geen openstaande facturen zijn en dat zij geen deurwaarder gestuurd hebben.

Ik heb dan ook de deurwaarder al meerdere keren gecontacteerd en deze verteld me dat er wel openstaande facturen zijn waarvoor het ziekenhuis hen oproept.

Nu zijn wij een week op vakantie en krijgen we het bericht dat een deurwaarder het slot heeft laten vervangen en alles is komen opschrijven. Wat kan ik hier tegen doen?

Familie van me werkt in dit ziekenhuis en is via via al bij de juiste personen geraakt om dit te laten recht zetten maar zonder resultaat. En stilaan geraken we het beu.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 sep 2018 17:51

Een deurwaarder mag NIETS doen zonder vonnis.
Als deze uw slot is komen veranderen zijn er 2 mogelijkheden:
Ofwel is er een rechtszaak geweest, en daar zou u een rechtsbrief van moeten gekregen hebben.
Ofwel is heeft deze illegale activiteiten gepleegd, en kunt u naar de politie gaan.
Als dit het eerste was, is het te laat, de rechter heeft immers een vonnis in uw nadeel uitgesproken.
Als dit het laatste zou zijn, zou ik naar de politie klacht gaan neerleggen wegens huisvredebreuk.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 sep 2018 20:22

Ik zou toch trachten deze zaak zo snel als mogelijk te regelen want op een dag kom je thuis en het huis is door de DW leeggehaald. Ben je zeker dat er op uw adres niemand anders is gedomicilieerd? Vraag aan het ziekenhuis dat ze op papier bevestigen dat er op uw naam geen schulden zijn.

Reclame

Timovh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2018 22:50

Ik ga dit zeker zo snel mogelijk proberen op te lossen en de snelste manier is natuurlijk betalen. Maar niemand betaald graag en al zeker niet als het tenonrechte is. Vanaf ik terug ben uit vakantie ga ik onmiddelijk opnieuw verhaal halen bij het ziekenhuis.

Timovh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2018 11:06

Een deurwaarder mag NIETS doen zonder vonnis.
Als deze uw slot is komen veranderen zijn er 2 mogelijkheden:
Ofwel is er een rechtszaak geweest, en daar zou u een rechtsbrief van moeten gekregen hebben.
Ofwel is heeft deze illegale activiteiten gepleegd, en kunt u naar de politie gaan.
Als dit het eerste was, is het te laat, de rechter heeft immers een vonnis in uw nadeel uitgesproken.
Als dit het laatste zou zijn, zou ik naar de politie klacht gaan neerleggen wegens huisvredebreuk.
Dannzou ik normaal toch ook een dagvaarding moeten ontvangen hebben? Of heb ik het mis, want dit heb ik nooit ontvangen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2018 11:11

Waarom vraag je bij de deurwaarder de exacte factuur niet op waarover het gaat? Zoals hierboven gezegd gaat een deurwaarder niet zomaar actie ondernemen zonder vonnis. Dus er is weldegelijk nog een factuur waarvan de rechter geoordeeld heeft dat deze niet voldaan is. Vraag dus héél eenvoudig aan de deurwaarder: "Mijnheer de deurwaarder, kan ik me een kopie bezorgen, of op zijn minst het factuurnummer, van de factuur die nog niet betaald is en waarvoor u langskomt?"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2018 11:32

Men spreekt hier toch over een factuur van een kliniek, die hebben je identiteit zeer goed via je rijksregister, want zij moeten ook geld via de ziekenbond krijgen.
Het zou me zeer verwonderen dat een ziekenhuis dit onvoldoende bijhoud, de overschrijvingen zijn allemaal met gestructureerde mededelingen, die volledig automatisch door de boekhouding verwerkt word !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Timovh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 sep 2018 11:06

Waarom vraag je bij de deurwaarder de exacte factuur niet op waarover het gaat? Zoals hierboven gezegd gaat een deurwaarder niet zomaar actie ondernemen zonder vonnis. Dus er is weldegelijk nog een factuur waarvan de rechter geoordeeld heeft dat deze niet voldaan is. Vraag dus héél eenvoudig aan de deurwaarder: "Mijnheer de deurwaarder, kan ik me een kopie bezorgen, of op zijn minst het factuurnummer, van de factuur die nog niet betaald is en waarvoor u langskomt?"
Tom,
Dit hebben we al meermaals gedaan en die factuur bestaat niet volgens het ziekenhuis. Als we dit dan aanhalen bij de deurwaarders krijg ik steeds het bericht dat dit oké is en ik niets meer verschuldigd ben. Maar dan x aantal weken later staan ze voor hetzelfde voor de deur of in dit geval breken ze binnen.

Daarom vind ik het zo raar dat dit steeds weer opnieuw komt. Een deurwaarder komt volgens mij niet zomaar en moet opdracht krijgen van een schuldeiser maar in dit geval is er geen spraken van schulden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 sep 2018 14:20

Contacteer de deurwaarder nogmaals en zeg hem hetzelfde als je hier vertelt. Vraag hem nogmaals naar een kopie van de factuur die hij wenst te innen. Een deurwaarder komt inderdaad niet zomaar. Als hij al binnenkomt om de inboelde op te schrijven, is dit niet in opdracht van de schuldeiser, maar in opdracht van het gerecht. De stappen zijn in deze volgorde:

1. Schuldeiser vraagt je te betalen.
2. Schuldeiser stuurt een AS om je te betalen.
3. Schuldieser stapt naar de rechtbank.
4. Rechtbank oordeelt dat de schuld bewezen is en moet betaald worden.
5. Je wordt door de rechtbank verplicht te betalen aan de schuldeiser.
6. Als dit niet gebeurd wordt er een deurwaarder aangesteld die de schuld komt opeisen.
7. Als ook dat niet lukt, komt de deurwaarder de boel opschrijven

Dus dat het ziekenhuis zegt dat er geen schuld is, doet niet meer ter zake (de persoon die je gesproken hebt, heeft waarschijnlijk foute informatie). Het ziekenhuis heeft immers een zaak tegen je aangespannen en deze gewonnen. Het vonnis moet nu gewoon uitgevoerd worden. Punt. Zelfs als het ziekenhuis zou zeggen: "Och, laat zitten." kan dit niet meer teruggedraaid worden.

Dus mijn advies: betaal ZO SNEL MOGELIJK die openstaande schuld. Vraag daar van de notaris alle bewijzen van (de factuur in kwestie en het bewijs dat je deze betaalt hebt + bewijs van de betaalde deurwaarderskosten). Als dan achteraf blijkt dat dit onterecht was, kan je deze kosten proberen terugvorderen van het ziekenhuis.

Maar mijn eerste zorg zou nu zijn om van die deurwaarder vanaf te geraken, want deze doet enkel zijn werk, gebaseerd op een bestaand vonnis, en zal zijn werk tot het einde uitvoeren (= ofwel het verschuldige bedrag van u krijgen, ofwel uw inboedel verkopen-. Een andere optie heeft hij niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 07 sep 2018 14:27

Als het een OCMW ziekenhuis is zou dat een dwangbevel kunnen zijn.
En ziekenhuis kan uiteraard de zaak stoppen en kosten terugbetalen als blijkt dat het hun fout was nog schadevergoeding betalen.

Timovh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 sep 2018 16:19

Contacteer de deurwaarder nogmaals en zeg hem hetzelfde als je hier vertelt. Vraag hem nogmaals naar een kopie van de factuur die hij wenst te innen. Een deurwaarder komt inderdaad niet zomaar. Als hij al binnenkomt om de inboelde op te schrijven, is dit niet in opdracht van de schuldeiser, maar in opdracht van het gerecht. De stappen zijn in deze volgorde:

1. Schuldeiser vraagt je te betalen.
2. Schuldeiser stuurt een AS om je te betalen.
3. Schuldieser stapt naar de rechtbank.
4. Rechtbank oordeelt dat de schuld bewezen is en moet betaald worden.
5. Je wordt door de rechtbank verplicht te betalen aan de schuldeiser.
6. Als dit niet gebeurd wordt er een deurwaarder aangesteld die de schuld komt opeisen.
7. Als ook dat niet lukt, komt de deurwaarder de boel opschrijven

Dus dat het ziekenhuis zegt dat er geen schuld is, doet niet meer ter zake (de persoon die je gesproken hebt, heeft waarschijnlijk foute informatie). Het ziekenhuis heeft immers een zaak tegen je aangespannen en deze gewonnen. Het vonnis moet nu gewoon uitgevoerd worden. Punt. Zelfs als het ziekenhuis zou zeggen: "Och, laat zitten." kan dit niet meer teruggedraaid worden.

Dus mijn advies: betaal ZO SNEL MOGELIJK die openstaande schuld. Vraag daar van de notaris alle bewijzen van (de factuur in kwestie en het bewijs dat je deze betaalt hebt + bewijs van de betaalde deurwaarderskosten). Als dan achteraf blijkt dat dit onterecht was, kan je deze kosten proberen terugvorderen van het ziekenhuis.

Maar mijn eerste zorg zou nu zijn om van die deurwaarder vanaf te geraken, want deze doet enkel zijn werk, gebaseerd op een bestaand vonnis, en zal zijn werk tot het einde uitvoeren (= ofwel het verschuldige bedrag van u krijgen, ofwel uw inboedel verkopen-. Een andere optie heeft hij niet.
We hebben daarnet eens bij de deurwaarder en bij het ziekenhuis navraag gedaan en geen van beide kan mij een vonnis laten zien of bevestiging geven dat dit tot bij een rechter is gekomen.

De deurwaarder en het ziekenhuis hebben samen afgesproken om alles nog eens grondig na te gaan, om te kijken of dit allemaal wel klopt. Want zoniet heeft deze deurwaarder mijn slot vervangen en mijn huis betreden ZONDER vonnis.

En betalen zou inderdaad de snelste en de makkelijkste oplossing zijn. Maar zou jij iets betalen wat je al betaald hebt? Of erger wat niet voor jou bestemdt is?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 sep 2018 09:17

Sorry als het "brutaal" overkomt, maar een deurwaarder die zich toegang verschaft tot uw woning zonder een uitvoerbaar vonnis? Onmogelijk! Als dit toch het geval is, ga dan meteen klacht indienen tegen deze "deurwaarder" bij de politie wegens huisvredebreuk / inbraak! In dat geval heeft deze persoon immers ernstige strafbare feiten gepleegd. Een deurwaarder MAG gewoon niet binnen in zo'n geval. Het zou me zéér sterk verbazen dat een deurwaarder zijn carriëre weggooit voor zoiets... (Want iedere deurwaarder en ook slotenmaker weet dat ze zonder zo'n vonnis niets mogen beginnen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 sep 2018 09:40

Een deurwaarder MAG gewoon niet binnen in zo'n geval. Het zou me zéér sterk verbazen dat een deurwaarder zijn carriëre weggooit voor zoiets... (Want iedere deurwaarder en ook slotenmaker weet dat ze zonder zo'n vonnis niets mogen beginnen).
En als men de deuren met een slotenmaker opent is er bijna altijd politie aanwezig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”