Bevoegdheden van een bewakingsagent op de openbare weg

pin17931
Topic Starter
Berichten: 8

Bevoegdheden van een bewakingsagent op de openbare weg

#1 , 28 aug 2018 21:35

Ik fiets regelmatig door de Hertogstraat in Brussel (Google StreetView).

Het komt geregeld voor dat hier auto's geparkeerd staan op het fietspad. Ik probeer de bestuurder dan duidelijk te maken dat hij mij de doorgang blokkeert en hem te vragen om zijn auto te verplaatsen.
Sommige bestuurders hebben een 'et alors' houding, en dan durf ik wel eens een foto te nemen van het tafereel.

Er zijn heel wat ambassades in die straat, en bewakingsagenten (van privéfirma's zoals Securitas) willen zich wel eens mengen in het gesprek. Zo manen ze me vb. aan om het fietspad te verlaten en op het rijvak (in tegengestelde richting!) verder te rijden, om "weg te gaan" of om geen foto's te nemen.

Kan iemand we wat meer uitleg geven over de bevoegdheid van een bewakingsagent?
  • Mag een bewakingsagent me verplichten om "weg te gaan" (i.e. een deel van de openbare weg te verlaten)?
  • Mag hij/zij me verplichten om niet op het fietspad, maar op de openbare weg te rijden?
  • Mag hij/zij me verbieden foto's te maken van de openbare weg (het gaat dan om een situatiebeeld, waarin de auto + het fietspad duidelijk zichtbaar is, maar niet individuel personen)?
  • Mag hij/zij dwang gebruiken om zijn richtlijnen af te dwingen?
  • Omgekeerd, kan ik een bewakingsagent vragen zich te identificeren?
Aan de Amerikaanse ambassade zijn er ook militairen aanwezig. Hebben zij hier specifieke bevoegdheden? Zijn hun instructies dwingender?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 aug 2018 21:58

Bewakingsagenten hebben eigenlijk zo goed als geen bevoegdheden op de openbare weg

https://vigilis.ibz.be/Pages/main.aspx? ... burger/mag

Kan iemand we wat meer uitleg geven over de bevoegdheid van een bewakingsagent?
Mag een bewakingsagent me verplichten om "weg te gaan" (i.e. een deel van de openbare weg te verlaten)?
Neen
Mag hij/zij me verplichten om niet op het fietspad, maar op de openbare weg te rijden?
Neen
Mag hij/zij me verbieden foto's te maken van de openbare weg (het gaat dan om een situatiebeeld, waarin de auto + het fietspad duidelijk zichtbaar is, maar niet individuel personen)?
Neen
Mag hij/zij dwang gebruiken om zijn richtlijnen af te dwingen?
Neen
Omgekeerd, kan ik een bewakingsagent vragen zich te identificeren?
Ja

Wie moet een identificatiekaart dragen?
Elke bewakingsagent, en ook het leidinggevend personeel van een bewakingsonderneming of een interne bewakingsdienst, moet over een identificatiekaart beschikken. Bij de uitoefening van bewakingsactiviteiten moet hij deze kaart steeds bij zich dragen. Indien hij over geen afzonderlijk herkenningsteken beschikt, moet hij deze kaart zichtbaar en leesbaar dragen. Met de kaart bewijst de agent dat hij aan alle uitvoeringsvoorwaarden van de wet voldoet. Deze kaart wordt afgeleverd door de minister van Binnenlandse Zaken. De kaart is voor vijf jaar geldig. Wie geen identificatiekaart heeft kan geen bewakingsopdrachten uitoefenen.


ibz.be:
Verkeersgeleiding:
Voor het uitoefenen van deze functie hebben bewakingsagenten dezelfde verkeersbevoegdheden als signaalgevers, gemachtigde opzichters, werkopzichters, wegkapiteins en groepsleiders.


Maar dan moet dàt hun taak zijn.
Niet elke bewakingsagent mag even op eigen houtje politieagent gaan spelen.



https://vigilis.ibz.be/Pages/main.aspx? ... refwoorden

Issued
Berichten: 1227

#3 , 28 aug 2018 22:43

Aan de Amerikaanse ambassade zijn er ook militairen aanwezig. Hebben zij hier specifieke bevoegdheden? Zijn hun instructies dwingender?
Buitenlandse militairen hebben geen bevoegdheden op Belgisch grondgebied. Zoiets is goed voor diplomatieke conflicten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 28 aug 2018 22:49

Is een ambassade dan niet gelijkgesteld met buitenlands grondgebied?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 28 aug 2018 23:30

Is een ambassade dan niet gelijkgesteld met buitenlands grondgebied?
ja, tot aan de voordeur of ingang/grens van het domein, al het geen dat er buiten ligt is (in dit geval) Belgisch grondgebied met de daar bijhorende wetten

pin17931
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 28 aug 2018 23:30

Buitenlandse militairen hebben geen bevoegdheden op Belgisch grondgebied. Zoiets is goed voor diplomatieke conflicten.
Voor de goede orde, het gaat hier over Belgische militairen, die op zich meestal op de stoep vóór de ambassade bevinden.

pin17931
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 28 aug 2018 23:35

Is een ambassade dan niet gelijkgesteld met buitenlands grondgebied?
Hoe dat zit met een ambassade weet ik niet, maar het gaat hier over de Hertoglaan, een openbare weg grenzend aan de ambassade. Dat is gewoon België. (Er is ook de Zinnerstraat maar dat is dan weer een ander geval).

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 28 aug 2018 23:42

Ik denk dat u in principe gelijk hebt, maar ik zou toch voorzichtig zijn rond de Amerikaanse ambassade. U zal er sneller tegen de grond gesmeten worden dan op enige andere plaats in België.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 29 aug 2018 10:03

Is een ambassade dan niet gelijkgesteld met buitenlands grondgebied?
ja, tot aan de voordeur of ingang/grens van het domein, al het geen dat er buiten ligt is (in dit geval) Belgisch grondgebied met de daar bijhorende wetten
In de marge, maar dat is een wijdverbreid misverstand. Ambassades behoren wel degelijk binnen tot het grondgebied van het gastland. De ambassade is onschendbaar als gevolg van de Conventie van Wenen die de diplomatieke regels vastlegt en niet omdat het buitenlands grondgebied zou zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”