kostprijs bewindvoering

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

kostprijs bewindvoering

#1 , 25 aug 2018 19:47

Toen sommige patiënten me hun jaarlijkse afrekening lieten zien was mijn verbazing groot dat het in de meeste gevallen 10% bedraagt van hun inkomsten (meestal enkel een uitkering van FOD van +/- 1100 euro/mnd). Jaarlijkse kosten bewindvoering ong. 1400 tot 1600 euro.
Omdat het verslag ieder jaar ook naar de vrederechter gaat ga ik ervan uit dat dit correct is.
Ik was van mening dat de kosten van bewindvoering 3% bedraagt op de inkomende bedragen van de betrokkene. Wie weet hiervan de uitleg???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 aug 2018 23:27

Bovenop de 3% zijn er nog heel wat inspanningen waarvoor de bewindvoerder extra mag factureren.

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2018 14:57

Bedankt voor de info.

Een van deze patiënten is in staat om zijn administratie zelf te doen. Hij heeft geen schulden. Woont nu als alleenstaande volgens het systeem "beschut wonen"
1)Kan deze persoon aan de vrederechter zelf de opheffing van zijn bewindvoering vragen of is daarvoor een advocaat noodzakelijk.
2) Welke bezwaren zouden zich kunnen voordoen? Zou de huidige bewindvoerder zich kunnen verzetten?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 aug 2018 17:25

Professionele bewindvoering kost een fortuin
(in verhouding tot de inkomsten van de personen onder bewind)

Er kan ook een familiale bewindvoerder aangesteld worden, of iemand van rusthuis
Dit kan op gemotiveerd verzoek van de familie of "belanghebbenden" bij de vrederechter
In principe niet door de beschermde persoon, want die zou handelingsonbekwaam moeten zijn ... tenzij diens toestand verbeterd is ?

Waarom bewindvoering over iemand zonder schulden die zelf zijn zaakjes kan regelen ???

willyboy
Berichten: 897

#5 , 26 aug 2018 17:58

Afzetting van bewindvoering(advocaat) is een natte droom van vele mensen ...vooral blijven dromen .
Een kostprijs is er niet . Het kan 1000 euro per jaar zijn ...maar ook 10.000 euro . Lees bericht sirkii.
Mensen met een pensioen in rusthuis van 1500 euro per maand moeten er niet van dromen met 450 euro/jaar daar mee weg te komen .
Informatie over de kostprijs krijgen de meeste erfgename pas na dood van onbekwame persoon .
Er is in het verleden een zelfhulpgroep opgericht van gedupeerden . Als titel had dit ...488bis de beerput van het belgisch gerecht .

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2018 20:56

Vele personen met een FOD uitkering en zonder schulden zitten met een bewindvoerder. Een euro sparen van hun 1000 euro/maand is zo goed als uitgesloten. Elk jaar komt de bewindvoerder met zijn rekening en daarmee is alles op. Bij deze patiënt is dit al 15 jaar het geval. Om gek van te worden.Daarom zoeken we een oplossing.

willyboy
Berichten: 897

#7 , 26 aug 2018 22:01

Rusthuis bewoners kosten rond 55 euro per dag .(gewone stijl) Meer als de helft hebben dat pensioen niet . Dan komt nog een hongerige bewindvoerder af . De hard gespaarde euro smelten weg . De kinderen staan voor negatieve erfenis . Een oplossing voor het wegjagen van bewindvoerder is er niet omdat het een gerechtelijke beslissing is . Voor een procedure tegen hem moet hijzelf de nodige euros vrijgeven . Je ziet dat al gebeuren ?

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 26 aug 2018 22:25

Is nochtans voorzien in de wet.
3 MEI 2003. - Wet tot wijziging van de wetgeving betreffende de bescherming van de goederen van personen die wegens hun lichaams- of geestestoestand geheel of gedeeltelijk onbekwaam zijn die te beheren.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 31-12-2003 en tekstbijwerking tot 31-12-2003)

Art. 2. Artikel 488bis, b), van het Burgerlijk Wetboek ingevoegd bij de wet van 18 juli 1991 en gewijzigd bij de wet van 8 november 1998, wordt vervangen als volgt :
" Art. 488bis, b). § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats.
De vrederechter kan die maatregel ambtshalve nemen, wanneer bij hem een verzoek werd ingediend als bedoeld in de artikelen 5, § 1, en 23 van de wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke of wanneer bij hem een omstandig verslag wordt ingediend als bedoeld in artikelen 13, 14 en 25 van dezelfde wet. Artikel 7, § 1, van dezelfde wet is in dit geval eveneens van toepassing.
Art. 4. Artikel 488bis, d), van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 18 juli 1991, wordt vervangen als volgt :
" Art. 488bis, d). De vrederechter kan te allen tijde, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de beschermde persoon of van elke belanghebbende evenals van de procureur des Konings of de voorlopige bewindvoerder, bij een gemotiveerde beschikking, een einde maken aan de opdracht van deze laatste, de bevoegdheden wijzigen die hem werden opgedragen of hem vervangen.
De vorderingen vermeld in het voorgaande lid worden bij eenzijdig verzoekschrift ingediend en worden door de verzoeker of zijn advocaat ondertekend. De vrederechter kan verder eenieder horen die hij geschikt acht om hem in te lichten. De voorlopige bewindvoerder behoort in alle gevallen te worden gehoord of opgeroepen.
.../...
En beroep tegen vonnis vrederechter is steeds mogelijk.

willyboy
Berichten: 897

#9 , 27 aug 2018 10:22

Van waar gaat de onbekwame zijn geld om procedure te maken halen ?
Bij de bewindvoerder zeker ?
Wil je er aub van overtuigd zijn dat bewindvoerder en vrederechters dikke vrienden zijn . Bij onvrede kan de bewindvoerder 20 dossiers over tafel smijten . Hoe gaat vrederechter dat oplossen .
Om een duidelijke gang van zaken te hebben moet je in een zaak zitten en niet alleen wetboeken lezen .

willyboy
Berichten: 897

#10 , 27 aug 2018 11:01

De bewindvoerder advocaat moet zich op het vredegerecht zich komen verdedigen tegen een administratie aanval (vb afzetting) Dit is dan volgens de wetboeken . Hij moet daar een dagvaarding voor krijgen '250euro)
Een normale afwikkeling voor hem als advocaat 1500 euro (voorbereiden ,pleiten,schriftafgeving).Die kosten worden nogmaals geschoven naar onbekwame want hij komt voor hem op .
Praktijk ...Als derde betrokkene wilde ik verkoop van onroerende goederen stoppen . Mijn verdediging 3000 euro . Bewindvoerder om mijn moeder te verdedigen 1500 euro . 4500 krijt en zaak verloren .
Vrederechter zei ...ga ik een vonnis van mezelf omdraaien ? Ik heb vonnis van verkoop zelf uitgeschreven destijds . Ik zou mijn bewindvoerder belachelijk maken .Het is de man die al +10j zaakjes oplost onder mijn toezicht . Over dat woord toezicht heb ik mijn vragen .

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 aug 2018 12:17

Zelf ben ik geen belanghebbende van deze patiënt die al meer dan 15 jaar onder bewindvoering staat, maar toch ga ik proberen om de bewindvoering te doen stoppen zonder een advocaat. Ik beloof het resultaat aan u te laten weten evenals de kostprijs..

artemis
Berichten: 3293

#12 , 27 aug 2018 12:42

Laat graag de procedure en de uitkomst weten.

willyboy
Berichten: 897

#13 , 27 aug 2018 13:42

Zie dat ze het in het staatsblad zetten(is de wet) . Persoon xxx geschrabd inzake bewindvoering . Het zou een wereld primeur zijn .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 27 aug 2018 14:48

Vele personen met een FOD uitkering en zonder schulden zitten met een bewindvoerder. Een euro sparen van hun 1000 euro/maand is zo goed als uitgesloten. Elk jaar komt de bewindvoerder met zijn rekening en daarmee is alles op. Bij deze patiënt is dit al 15 jaar het geval. Om gek van te worden.Daarom zoeken we een oplossing.
Als de betrokkene zelf voor zijn zaken, kan zorgen: opheffen bewindvoering

Anders een andere bewindvoerder (familie of andere belanghebbende)

Als dat in een rusthuis is, en er geen familie is, of niet kàn / wil, mss iemand van personeel daar.
Moet dan uiteraard mee in hun takenpakket - of via OCMW ... dus niets iets dat je even op eigen houtje gaat aanpassen, de organisatie moet meewillen.
Is uiteraard een behoorlijke verantwoordelijkheid (financieel) en kost wel wat tijd (zeker eerste aangifte, nadien valt het wel mee)


Procedures voor de vrederechter zijn zeer goedkoop omdat er geen advocaat nodig is en de rolrechter zeer laag zijn.
Met een paar 10tallen € veeg je dit uit.

pluspower
Topic Starter
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 aug 2018 15:05

Inderdaad. Ik geef de betrokkene zoveel mogelijk raad. Raadgevingen op deze site helpen me enorm. De aanvraag gebeurd door hem zelf. De betrokkene is in staat zijn financiën zelf te beheren. De betrokkene werd al jaren dom gehouden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”