Teruggave in beslag genomen goederen.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Teruggave in beslag genomen goederen.

#1 , 21 aug 2018 12:52

In 1996 werden goederen ( waardepapieren, tegoeden, enz... ) in beslag genomen door de onderzoeksrechter in navolging van een klacht door een anonieme aangever, zonder feiten te noemen, maar over mijn levensstijl.

In 2002 werd door mij klacht neergelegd bij het EVRM ( nog voor er een eindbeslissing bekend was en onderzoek afgelopen was )
In 2008 werd Belgie veroordeeld door het EVRM wegens schendingen artikel 6§1 en artikel 13. Er was toen nog geen eindbeslissing gekend in Belgie in mijn dossier
In 2010 volgde de eindbeslissing in het dossier - een vrijspraak.

Destijds in beslag genomen goederen ( waardepapieren, tegoeden op rekeningen, goud, enz... werden niet teruggegeven. Vraag werd gesteld aan Parket.

Klacht werd neergelegd bij de Hoge Raad voor de Justitie die bevestigde in september 2010 , na onderzoek, dat de destijds in beslag genomen goederen slecht beheerd waren geweest door Justitie.

Op vandaag heb ik nog steeds geen vergoeding gekregen voor de goederen, die slecht beheerd zijn geweest en mijn eigendom waren.
Wat moet ik doen ? Is dit geen diefstal van de Belgische Staat van goederen ( waardepapieren, tegoeden, goud, ) welke mijn eigendom waren.

Ik weet, het dossier is Uniek ( enerzijds omtrent het EVRM, anderzijds omtrent de gegronde bevindingen Hoge Raad )

Graag een antwoord wat mij te doen staat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 aug 2018 12:55

Een advocaat onder de arm nemen en de Belgische staat dagvaarden voor de burgerlijke rechtbank.
"sowieso" schrijf je zo.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2018 10:36

Heb ik gedaan. Helaas Justitie steekt zijn kop in het zand en ook de Minister.

Heb gisteren nieuw verzoekschrift gericht naar het EVRM inzake schendingen conventie.

Toch onvoorstelbaar :
- goederen ( welke mijn eigendom zijn - waardepapieren, obligaties, aandelen, enz... ) in beslag genomen in 1996.

- Belgie wordt veroordeeld in 2008 door het EVRM tijdens lopende dossier.

- Dossier neemt een einde in 2010 - Vrijspraak.

- Hoge Raad bevestigd in 2010 het slecht beheer, want goederen ( mijn eigendom - waardepapieren, obligaties, aandelen ) worden niet teruggegeven en zijn bij justitie niet meer te vinden.

- Poging wordt ondernomen om mij op te lichten door de griffier. Wilde mij dokument laten tekenen dat ik alle goederen ontvangen had. Gelukkig was ik allert.

- Minister werd gevraagd minnelijk te regelen. Helaas geen reactie van de politiek.
- Belgie werd gedagvaard in 2013 betaling vergoeding. Vonnis 2015 : vordering verjaard !!!
- Hoger Beroep werd neergelegd. Pleitdatum voorzien 2020.

-Nieuwe klacht bij de Hoge Raad . Pleitdatum vervroegd naar februari 2018. Drie weken later Arrest, bevestiging vonnis.


Besluit : Goederen die effectief mijn eigendom zijn waarvan gesteld wordt door de Hoge Raad dat deze slecht beheerd werden, wordt niet vergoed door de Belgische Staat. Blijkbaar gelden de wetten EVRM niet voor eigen volk, maar wel voor vluchtelingen waarvan de politiek stelt dat de wetten EVRM moeten gerespecteerd worden.


Uw advies. Wat staat mij te doen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2018 11:17

Er is een arrest van het Hof van Beroep: vordering om schadevergoeding te bekomen is verjaard.
Het enige wat u kan doen is in cassatie gaan.
Het uitputten van de interne rechtsmiddelen is noodzakelijk.
De regels van het EVRM gelden ook voor het 'eigen volk'. De vraag is echter of de door het Hof van Beroep toegepaste regels m.b.t. de verjaring in strijd zijn met het EVRM. Ik denk dat deze vraag negatief moet beantwoord worden.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 22 aug 2018 11:23

EVRM is het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens ...een verdrag veroordeeld niet.
U zal Europees Hof bedoelen.

U hebt toch een inventarislijst gekregen en hopelijk staan in de dossierstukken duidelijk waarover het gaat en wat de waarde was.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2018 12:10

Dank voor uw antwoord.

Aan scorpioen : Cassatie OK. Heb alle nederlands talige advocaat van Cassatie aangeschreven. Niemand kan optreden wegens belangenvermenging.
Hier wordt dus wel degelijk artikel 13 EVRM geschonden door België.

Aan Franciscus : Nooit werden inventarissen opgemaakt, werd aangekaart bij mijn eerste klacht bij het EVRM in 2002.

Het Europees hof voor de rechten van de Mens, kan en mag een materiele en immateriële vergoeding uitspreken wanneer er schendingen zijn.


Hetgeen ik dus meemaak en meegemaakt heb met Justitie is mensonterend, is middeleeuws en schend de rechten van de Mens heden ten dage.


Graag uw advies : - Nieuw klacht bij het EVRM ?
- Klacht bij de Hoge Raad voor de Justitie inzake de werking van Justitie ? ( ik kan dus niet in cassatie gaan tegen de Belgische Staat als tegenpartij omwille dat het feit dat geen enkele cassatieadvocaat wil en kan optreden wegens belangenvermenging )


Wat met mijn goederen ( waardepapieren, obligaties, enz... die in rook zijn opgegaan en slecht beheerd zijn geworden door Justitie ). Goederen die mijn eigendom zijn/waren. Wie moet deze vergoeden ? De Belgische Staat ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2018 14:58

Ook zogezegd Franstalige advocaten doen zaken in het Nederlands. U bewijst dus (nog) niet dat geen enkele advocaat bij het Hof van Cassatie uw zaak wil behandelen.
Als de verjaring is ingetreden belet dit dat de aansprakelijke voor de schade nog veroordeeld wordt. Dit geldt voor u, als u een fout begaat en schade veroorzaakt, en ook voor de Belgische Staat.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 aug 2018 20:46

OK. Verjaring.
Vraag : wanneer verjaart een vordering tegen de Belgische Staat.

Vraag In mijn geval. Is dit vanaf de datum van het arrest EHRM mei 2008 ( die Belgie veroordeelde wegens schendingen redelijke termijn en artikel 13, nog voor de eindbeslissing bekend was, wat al uniek te noemen is ), of is dit vanaf de datum van de eindbeslissing, in mijn geval februari 2010 ( einddatum redelijke termijn ).

Wat met het slecht beheer van de in beslag genomen goederen, bevestigd door de Hoge Raad in september 2010. Wanneer gaat hier de verjaring in.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 aug 2018 09:07

Het Hof van Beroep heeft daarover toch al uitspraak gedaan.
De enige manier om u verder te helpen is een grondige analyse van het arrest.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 aug 2018 10:19

@scorpioen

Dank voor uw reactie.

Welke Arrest ? - Arrest EHRM , Arresten Vrijspraken strafdossiers, Arrest burgerlijke vordering ?


Mijn vraag wordt eigenlijk niet beantwoord.

- Dient de Belgische Staat een daadwerkelijk rechtsherstel te geven na veroordeling EHRM inzake schendingen Artikel 6 en artikel 13 ?
Schendingen die reeds vastgesteld werden door het EHRM tijdens lopende onderzoeken ( dus was geen eindbeslissing gekend ) in mijn dossier.

- Wanneer de eindbeslissingen gekend zijn en die zijn Vrijspraken. Wat is dan te geven daadwerkelijk rechtsherstel wegens overschrijding redelijke termijn. Bij een veroordeling zou dit rechtsherstel een verminderde straf of eenzijdige schulderkenning kunnen zijn. Maar bij een vrijspraak wat is het rechtsherstel dan welke de Belgische Staat dient te geven ?

- Wanneer eigendomsgoederen, destijds in 1998 in beslag genomen, slecht beheerd zijn geworden door Justitie ( en dit bevestigd wordt door de Hoge Raad voor de Justitie ) , dient de Belgische Staat deze eigendomsgoederen ( waardepapieren, obligaties, enz.... ) te vergoeden ? Ja of neen. Wie dien ik aan te spreken.

- Wanneer dit slecht beheer met verdwijning van eigendomsgoederen niet geregeld wordt, wat staat mij dan te doen. Vorderen of naar EHRM gaan.

Graag uw mening in mijn unieke dossier.

Groetjes,

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 aug 2018 10:45

Ik begrijp dat het Hof van Beroep uw vordering in betaling van schadevergoeding afgewezen heeft omdat deze verjaard is.
Ik vermoed dat dit arrest een antwoord geeft op uw vragen.
Het heeft dan ook geen zin dat ik uit de losse pols, en zonder dit arrest te kennen, mijn ideeën weergeef.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 aug 2018 11:25

U hoeft toch het dossier niet te kennen om een antwoord te geven op algemene vragen, zoals :

Wat is het te geven daadwerkelijk rechtsherstel na Arrest EHRM waarin België veroordeeld werd wegens schendingen na een vrijspraak.

Wie dient aangesproken te worden wanneer bewezen wordt dat eigendomsgoederen niet meer teruggegeven worden na inbeslagname na de vrijspraken. Bewijs wordt geleverd door Hoge Raad voor de Jusitie.

Dit zijn algemene vragen waarop een advocaat toch zou moeten kunnen antwoord geven.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 aug 2018 11:49

Het rechtsherstel kan m.i. enkel bestaan uit een schadevergoeding.
Voor het niet teruggeven van de in beslag genomen goederen kan een vordering worden ingesteld tegen de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Justitie.
O Ja, ik ben geen advocaat (meer). Al lang niet meer.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 aug 2018 10:26

Beste Edgar Warmoes,

Dank voor uw antwoord.

Caudalie
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 aug 2018 07:58

@ Edgar. Ik kom terug op uw antwoord
Kan u mij een advocaat voorstellen die het nodige doet en op de hoogte is van zo'n zaken.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”