Burentwist - vredegerecht

BartC29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Burentwist - vredegerecht

#1 , 08 aug 2018 21:11

Beste,
We zitten al jaren met een burentwist. Via Advocaten werden regelingen opgesteld maar buurman houdt zich daar niet aan. Ik heb hun reeds in 2014 voor het vredegerecht gebracht maar zonder beslissing van de rechter. Elk jaar vind deze persoon iets nieuw om ruzie over te maken en loopt dan de deur plat bij de politie (wijkagent). Precies in de zomer en bij het vallen van de bladeren komt er steeds actie. Al onnoemelijk veel acties gehad van de buur die ik probeer te negeren want dit blijkt soms een oplossing. Nu heeft de buurman ons voor het vredegerecht gevraagd via een brief die onlangs toe is gekomen met daarin omschrijvingen voor dagvaardiging die onzinnig zijn. Ik weet mij geen raad meer hiermee want de pesterijen zullen ook hierna niet stoppen. De lijst is te lang om op te noemen maar uiteindelijk komt het er steeds op aan dat hij gelijk wil krijgen en als dat niet lukt via de wijkagent of andere kanalen zoek hij andere manieren om ons het bloed onder de nagels te halen.
Heeft er iemand ervaring met vredegerecht en twisten met zijn buur?
Mvg
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 09 aug 2018 10:31

over welke twisten gaat dit precies?

Als de buurman jullie te pas en te onpas stoort in jullie leven dan is dit belaging en dient u klacht in te dienen bij de politie.
Het is dan belangrijk dat je iedere vorm van ongewenst contact meldt bij de politie. hoe groter het dossier hoe beter.

Als de reden voor de dagvaarding onzinnig zijn dan kunt u de vraag gewoon negeren en uw kat sturen. Ik neem dat dit een verzoening is?

Ook uw vorige bezoek aan het vredegerecht lijkt mij een verzoeningsprocedure te zijn. Dit is dan geen echte rechtszaak en niemand kan in dit geval tot een oplossing gedwongen worden.
Wil je een finale en juridisch bindende oplossing dan zal verder moeten gaan dan de verzoeningsprocedure en een effectieve rechtszaak opstarten.
Dan is de buur verplicht tot het volgen van het vonnis.

BartC29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2018 16:59

Dank voor de info. Het gaat inderdaad om een verzoeningsprocedure. Dit hadden we in 2014 ook al gehad maar zonder gevolg. Het gaat om verschillende zaken. Een boom die voor hem in de weg zou staan. Hoogstam (van 1967 dus van lang voordat hij daar is komen wonen) op meer dan 4 meter van de scheiding, geen overhangende takken, pas gesnoeid in juli wat eigenlijk niet nodig was. Haag voor het huis dat volgens de buur max. 1 meter hoog mag zijn. Gebruik van draad op scheidingslijn zou volgens hem van hem zijn (heb factuur dat wij deze betaald hebben) en hij dan mag doen wat hij wil. Ik weet dat een draad op de scheidingslijn van beide buren is ongeacht wie de kosten heeft gedaan. Geen probleem voor ons. Heeft dan doek gehangen tot aan drukke straat waardoor we geen zicht hadden op het verkeer. Heeft dit moeten aanpassen tot aan de denkbeeldige scheidingslijn tussen beide voorgevels. Dit is de max limiet indien hij het volledig zicht wil ontnemen. Het probleem is dat hij zijn gelijk niet krijgt en de politie heeft hem nu na lange tijd doorverwezen naar vredegerecht omdat zij hiervoor niet tussenkomen. Oplossing van buurman is nu dat hij de bestelwagen parkeert op de plaats die vrij is om zicht te krijgen op de straat. Deze bestelwagen is niet van hem maar van iemand anders die daar niet woont maar daar mag parkeren van de buurman.
Elk jaar zijn het andere dingen. Dit is van dit jaar. Heb in het verleden al via advocaat gewerkt die alles op papier heeft laten zetten voor ander zaken en waar de advocaat van de buurman en buurman zelf zich akkoord mee verklaarden. Dit papier haalt dus niets uit en ik ben het beu om geld uit te geven hiervoor en dan nog geen oplossing te hebben. Enkel frustraties voor mij en aandacht voor de buurman.

Reclame

BartC29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2018 17:03

Heb ook een dossier bij de politie zelfs met melding van bedreiging maar zij kunnen niets doen als er geen fysiek geweld is geweest. Heb het dossier trachten op de vragen maar politie geeft geen details mee. MAg volgens hun niet. Het gaat niet om een PV maar om een melding. Ik heb referte nummer van mijn aangifte maar krijg geen details.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 aug 2018 17:42

Als die afsluitingsgraad door jullie betaald werd mag hij daar helemaal geen doek ophangen, zelfs als die afsluiting op de scheiding staat.
Stuur hem en aangetekend brief met met de mededeling dat hij dat doek onverwijld van de die afsluiting moet halen . Kan nog van pas komen als de zaak nogmaals voor de VR komt.

BartC29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2018 12:58

Nog een vraag. Heb ik het recht om bij het einde van de procedure op het vredegerecht een gedetailleerd verslag te krijgen over alles wat er gezegd en beslist werd? Ik vermoed dat dit verslag kosteloos zal zijn aangezien ik betrokken partij ben.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 aug 2018 15:27

Je krijgt een geschreven PV van het vonnis.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”