kosten advocaat

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

kosten advocaat

#1 , 07 aug 2018 14:51

Dag allemaal,

ik ga proberen het kort te houden maar een klein beetje voorgeschiedenis is misschien handig:

vorig jaar kreeg ik het aan de stok met mijn vorige verhuurder. Wij hadden (met zijn toestemming) 2 konijntjes als huisdier. We woonden er nog maar een paar maanden of ontvingen al een brief van hun advocaat. hun eis: vertrek en betaal 3600€ schadevergoeding.

in eerste instantie dachten we dat we dit wel aan konden. Want op het huurderssyndicaat maakten ze zich geen zorgen. Dit zou volgens hen nooit tot een rechtszaak komen want dat kunnen ze toch nooit winnen. Maar al vlug bleek dat we zonder zelf een advocaat onder de armen te nemen als vogels voor de kat zijn want ze trokken het dus wel degelijk voor het vredegerecht en de rechter leek ons alles behalve goedgezind. Dus hebben we ook een advocaat genomen. We zagen niet echt een andere optie.


nu is alles achter de rug en wonen we op ons gemak ergens anders. We wisten op voorhand dat er nog wel wat kosten zouden volgen, maar toen we de eindafrekening kregen (we hadden al een voorschot betaalt) vielen we toch even achterover.

je moet weten dat hij eigenlijk maar 2x op het vredegerecht is geweest en 1x op plaatsbezoek.

eindafrekening: dik 2300 euro.
(kleine kanttekening: dit is nog steeds beter dan de 3600 die ze aanvankelijk vroegen en ik betaal het liever aan een advocaat dan aan een vehuurder die alles aan zijn laars lapt. Had ook geen bouwvergunning btw...)

De reden dat ik dit hier post is omdat ik nog nooit in aanraking ben gekomen met advocaten en het gerecht... ik heb er geen idee van of dit een 'normaal' bedrag is (in hoeverre je dit normaal kan noemen?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 07 aug 2018 14:55

Normaal tarief, zeker als er tweemaal werd gepleit.
Misschien kunt u vergoeding vragen aan het huurderssyndicaat wegens slechte raad.
Meestal lullen die er maar wat op los.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 07 aug 2018 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 07 aug 2018 14:55

Hoeveel bedroeg het uurtarief? Een dergelijk bedrag lijkt me op het eerste gezicht niet overdreven als er effectief actie (briefwisseling, voorbereiding, pleiten) moet ondernomen worden...
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 07 aug 2018 21:45

waarom heeft u eigenlijk een advokaat genomen ? waarop is die 3600 euro schadevergoeding gebaseerd?

hebben uw konijnen een hol gemaakt in een vloer of zo? keutels op de parket?...…..

mi vertelt u maar een klein deel van het volledige verhaal! (zoals zo vaak ook door anderen)

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2018 20:59

Beste Jef,

zoals ik in het begin zei: ik ga het proberen kort te houden. Ik vertel inderdaad niet het hele verhaal want dan zou ik moeten zeggen dat de verhuurder geen bouwvergunning heeft. Kreeg ie niet omdat men vreesde dat er dan te veel volk op een te klein perceel gaat wonen (iets wat ik ondertussen ook kan beamen, want met de buurvrouw hadden we het ook al heel vlug aan de stok wegens overlast). Ik vertel u ook niet dat we onze auto's voor de poort mochten plaatsen omdat het een inrit was die toch niemand zou gebruiken, maar dat we na een maand wel een brief in de brievenbus vonden waar ze dreigden de auto's weg te slepen...

die verhuurders waren niet 100% bij hun volle verstand denk ik zo...

maar daar draait het hier allemaal niet om. Mijn vraag is simpel: zijn dit een beetje normale kosten of niet? ik steek hier mijn licht op om dat te checken omdat ik er zelf helemaal niet in thuis ben. voor mij is het allemaal chinees en van 'normale' tarieven weet ik ook niets.

maar om toch even op jou vraag te antwoorden: die konijnen deden helemaal niets mis. Verhuurders vreesden dat ze niet zindelijk zijn en overal plassen en keutelen. ik weet niet of je een konijnenkeutel kent, maar die is hard en veeg je zo met de handveger op. en ze zijn even zindelijk als een kat. gaan letterlijk op een kattenbak. en het zijn geen ratten die overal aan knagen... ik snap dat niet iedereen even vertrouwd is met het hebben van een konijn als huisdier, maar probeer het eens... geloof me na een maand snap je dat die dieren helemaal geen overlast kunnen bezorgen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 aug 2018 23:34

Waarschijnlijk heeft die advocaat
zijn ereloon gebaseerd op het aantal konijnenkeutels.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jef007
Berichten: 1679

#7 , 09 aug 2018 10:25

klopt wat betreft aantal keutels op de vloer!
maar uw verhaal klopt niet!
als u de waarheid zou schrijven : dan had je ééns heel hard moeten lachen met die eis van op te krassen en die eis van 3600 euro.
en hoe is het afgelopen op de rechtbank? gewonnen ? verloren?

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2018 12:28

Dat was onze eerste reactie ook... Tot je op het vredegerecht staat tegenover een advocaat en een vrederechter die volgens mij een panische angst voor huisdieren heeft.

Soit, ik heb het gevoel dat ik hier niet veel wijzer ga worden. Het is voor sommige mensen blijkbaar te moeilijk om niet meteen af te dwalen.

Even ter info: op het vredegerecht hebben we een 'compromis' bereikt. Contract hoeft niet uitgezeten te worden en we mogen zonder verbrekingsvergoeding verhuizen (wat ondertussen al lang achter de rug is) en die 3600euro vond de vrederechter ook een beetje een overdreven eis.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 14 aug 2018 12:40

Dan heeft uw advocaat zijn werk goed gedaan. Het is nu aan u om zijn ereloon correct te betalen. Dat was trouwens uw vraag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 aug 2018 10:14

dat valt inderdaad niet te betwisten :-)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”