Advocaat tegenpartij voor vredegerecht is vervangend vrederechter

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

Advocaat tegenpartij voor vredegerecht is vervangend vrederechter

#1 , 01 aug 2018 00:21

Ik heb een zaak gehad welke voor het vredegerecht is verschenen en waarbij de advocaat van de tegenpartij zelf vervangend vrederechter is voor het vredegerecht waarvoor de zaak is verschenen. Natuurlijk de zaak verloren en we toch een dicht dossier hadden om de zaak in ons voordeel te verdedigen. In hoger beroep was de uitspraak dan ook heel anders. Mag dit allemaal zomaar ? Deontologisch niet verklaarbaar en ken meerdere gevallen die hetzelfde hebben voorgehad met dezelfde rechter en dezelfde advocaat als tegenpartij.

Kan ik hier ergens klacht voor neerleggen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 aug 2018 00:46

Veel advocaten treden soms op als plaatsvervangend Rechter.
Maar ik kan niet geloven dat die man in dezelfde zaak tegelijk Rechter en advocaat van de tegenpartij was.
Indien hij optrad als Rechter in andere zaken, waarbij hij niet de advocaat was van een partij, dan kan er in die gevallen toch geen inmenging of vermenging van belangen zijn!
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 01 aug 2018 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 01 aug 2018 00:50

Nee hij was geen rechter en advocaat tegelijk maar werkt wel als vervangend vrederechter in hetzelfde vredegerecht. Is dit geen partijdigheid dan ? Is hetzelfde als ik iemand zou moeten veroordelen die ik niet ken en iemand die ik wel ken, naar waar ga je het meeste naartoe gaan ? Iemand die je kent, ook al heeft deze ongelijk, je gaat je vriend toch minder gemakkelijk veroordelen

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 aug 2018 00:57

Maar man. Die Rechters en advocaten kennen elkaar bijna altijd hoor!
Zo goed als alle Rechters zijn eerst advocaat geweest. Ze worden gerecruteerd uit de advocatuur.
Het systeem van plaatsvervangende Rechters is door de overheid in het leven geroepen om aan tijdelijke tekorten van Rechters het hoofd te kunnen bieden.
Klacht indienen tegen een Rechter die je veroordeeld heeft omdat je in beroep wel je gram hebt behaald daar kun je enkel van dromen, meer niet..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

willyboy
Berichten: 897

#5 , 01 aug 2018 08:45

Ik ken zelfs gevallen waar de bewindvoerder (488bis) al 4 jaar ook de plaatselijke vrederechter is .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 aug 2018 11:18

In de plaatselijke Rotaryclub zitten die naast elkaar aan tafel of aan de bar. Ga je die clubs dan willen sluiten ?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”