Rechtbank conclusies niet slim aangepakt.

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

Rechtbank conclusies niet slim aangepakt.

#1 , 26 jul 2018 12:30

Beste,

Ik heb een lopende zaak bij rechtbank van Koophandel. Waarin ik verwerende partij ben.

De conclusies neerleggen gebeurde als volgt.

Eerst ik.

Dan zij.

Dan ik met syntheseconclusie.


Maar nu zijn er 2 problemen.

Mijn eerste conclusie heb ik neergelegd via E-deposit.

Nu ben ik vandaag terug op e-deposit geweest en zie ik nergens een conclusie van tegenpartij kan dit? Of waar moet ik deze dan raadplegen?

En Nu lees ik Dat ik niet enkel via e-deposit moest neerleggen maar ook doorsturen naar de advocaat van de vragende partij.


In het kort: waar vind ik de conclusies van vragende partij? (Moesten zij dit ook naar mij sturen dan?)


En mag ik mijn synthese conclusie nog neerleggen? En stuur ik deze dan ook best op naar diens advocaat?


Dank jullie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2018 12:47

e-deposit dient om conclusies ter griffie neer te leggen. Het vervangt enkel het materieel neerleggen van de conclusie op de griffie.
Het gebruik van e-deposit is niet verplicht.
Om te weten of uw tegenpartij een conclusie heeft neergelegd kan u op de griffie van de rechtbank het rechtsplegingsdossier raadplegen.
Een partij moet de conclusie ter griffie neerleggen én tegelijkertijd toezenden aan (de advocaaat van) de tegenpartij. Enkel neerleggen bij e-deposit volstaat niet.
Dus de advocaat van de tegenpartij moet u zijn conclusie ook toezenden.
Het feit dat uw eerste conclusie eventueel uit de debatten geweerd wordt omdat u ze niet tijdig aan de advocaat van de tegenpartij hebt overgemaakt betekent op zich niet dat u geen conclusie mag nemen in de tweede termijn die u hebt. Wel kan die conclusie eventueel uit de debatten geweerd worden als er sprake is van 'deloyaal procesgedrag'.
Het feit dat conclusies uit de debatten geweerd worden, neemt niet weg dat die partij nog altijd het recht heeft om te pleiten.

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2018 14:10

e-deposit dient om conclusies ter griffie neer te leggen. Het vervangt enkel het materieel neerleggen van de conclusie op de griffie.
Het gebruik van e-deposit is niet verplicht.
Om te weten of uw tegenpartij een conclusie heeft neergelegd kan u op de griffie van de rechtbank het rechtsplegingsdossier raadplegen.
Een partij moet de conclusie ter griffie neerleggen én tegelijkertijd toezenden aan (de advocaaat van) de tegenpartij. Enkel neerleggen bij e-deposit volstaat niet.
Dus de advocaat van de tegenpartij moet u zijn conclusie ook toezenden.
Het feit dat uw eerste conclusie eventueel uit de debatten geweerd wordt omdat u ze niet tijdig aan de advocaat van de tegenpartij hebt overgemaakt betekent op zich niet dat u geen conclusie mag nemen in de tweede termijn die u hebt. Wel kan die conclusie eventueel uit de debatten geweerd worden als er sprake is van 'deloyaal procesgedrag'.
Het feit dat conclusies uit de debatten geweerd worden, neemt niet weg dat die partij nog altijd het recht heeft om te pleiten.
Oké danku Scorpioen,

Dus ik stuur nu best even ook mijn laatste conclussie naar de andere partij?

En kan ik het tegen heb gebruiken dat zij geen conclussie hebben neergelegd?

En om het te kunnen nakijken of zij een conclussie hebben neergelegd kan men dit online raadplegen of enkel fysiek bij de griffier in Antwerpen?


Groetjes.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2018 15:08

Dus ik stuur nu best even ook mijn laatste conclussie naar de andere partij?
naar de advocaat als tegenpartij een advocaat heeft
En kan ik het tegen heb gebruiken dat zij geen conclussie hebben neergelegd?

De sanctie van wering uit de debatten is ook van toepassing als de conclusie tijdig werd neergelegd, maar niet tijdig aan de (advocaat van) de andere partij werd verzonden. U moet dan aan de rechter vragen de conclusie om die reden uit de debatten te weren.
Partijen kunnen overeenkomen af te wijken van de conclusietermijnen die de rechtbank heeft vastgesteld. U kan dus ook met de advocaat van de tegenpartij proberen overeen te komen dat hij niet vraagt dat uw eerste conclusie uit de debatten wordt geweerd en dat u akkoord gaat dat hij alsnog laattijdig een conclusie aan u overmaakt.
En om het te kunnen nakijken of zij een conclussie hebben neergelegd kan men dit online raadplegen of enkel fysiek bij de griffier in Antwerpen?
Enkel op de griffie. U kan dit ook telefonisch vragen. Soms krijg je dan de informatie.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”