Poging tot diefstal op Strafblad

Wilanoniemblijven
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Poging tot diefstal op Strafblad

#1 , 05 jul 2018 12:35

Ik solliciteer momenteel voor een job als psycholoog en moet daarbij een bewijs voor goed gedrag en zeden voorleggen.
Ik was dit oprecht vergeten maar heb een strafblad met 'poging tot diefstal'.

Kan mijn werkgever mij hiervoor weigeren ook al dateert dit feit van twee jaar geleden en heeft dit niets te maken met het al dan niet goed uitoefenen van mijn functie?
Daarenboven las ik dat je bij sommige feiten terug een blanco strafblad kan aanvragen na 3 - 5 jaar?
Zou ik dus na 1 jaar reeds kunnen aanvragen om terug een blanco strafblad te krijgen?

Ik schaam mij hier verschrikkelijk voor. Het was maar eenmalig en ik kan dit niet goed praten maar het achtervolgt mij in mijn zoektocht naar een job...

Alvast bedankt voor het advies!

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 05 jul 2018 12:43

Iedereen die een strafrechtelijke veroordeling opliep, kan eerherstel aanvragen. Je moet wel aan enkele voorwaarden voldoen.

Er is altijd een wachttijd, een proefperiode. Die bedraagt 3 jaar voor een eerste veroordeling en het dubbele bij meerdere veroordelingen. Als je een correctionele veroordeling van meer dan 5 jaar kreeg, bedraagt de wachttijd 5 jaar en 10 jaar bij meerdere gelijkaardige straffen.

Belangrijk daarbij is te bepalen wanneer die wachttijd begint. Dat kan sterk verschillen naar gelang van de aard van de straf en van de strafuitvoering.

Je moet in ieder geval alle boetes betaald hebben, de gerechtskosten en alle schadevergoedingen voor de burgerlijke partijen (de slachtoffers) en eventuele intresten. Je mag je ook niet onttrokken hebben aan de uitvoering van de straf. Verder moet je blijk geven van een goed gedrag. Je moet ook over een vast verblijf beschikken in België of in het buitenland.


Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”