Hoe kom ik erachter of iemand daadwerkelijk advocaat is...

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

Hoe kom ik erachter of iemand daadwerkelijk advocaat is...

#1 , 04 jul 2018 14:17

Ons kind kreeg vandaag, na een ruzie met een leeftijdsgenoot, een mail van "een advocaat" dat er klacht zou neergelegd worden. De naam van deze advocaat is nergens terug te vinden. Hoe kom ik erachter of ik met een echte advocaat te doen heb? Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 jul 2018 14:22

Door de naam hier in te geven: http://advocaat.be/
"sowieso" schrijf je zo.

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 04 jul 2018 14:24

Dankjewel voor de zeer snelle reactie. Ik vind geen advocaat met die naam, wat mijn vermoeden bevestigt dat de mail blufwerk is.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 04 jul 2018 14:26

Zich onterecht voor advocaat uitgeven is een strafbaar feit...
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 04 jul 2018 14:27

Ik zou de Balie inlichten van zo'n praktijken.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 04 jul 2018 14:30

Yup, die staan al op hun achterste poten als een jurist buiten zijn wil om advocaat wordt genoemd, laat staan dit.
"sowieso" schrijf je zo.

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

#7 , 04 jul 2018 14:34

Interessant te weten dat dit strafbaar is. En dat voor een ordinaire ruzie op sociale media...
Het is zo gegaan.
1. De ruzie ontstaat, er worden door mijn kind (16) screenshots genomen van het gesprek en gepost op Instagram
2. De ander (bijna 17) stuurt ons een mail, zogenaamd gericht aan diens advocaat, met ons kind in copie. (leuk detail: de advocaat zou zich bedienen van een mailadres via gmail???)
3. Later op de dag volgt een mail van de zogezegde advocaat met daarin het advies...

Wij denken nog na over het formuleren van een antwoord.

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

#8 , 04 jul 2018 14:35

Ah ja, en de "aanklacht" luidt: smaad, laster en eerroof.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 04 jul 2018 15:02

Zeker geen advocaat noch jurist die dat schrijft. Smaad kan in België alleen tegen bepaalde overheidsfunctionarissen (bv. politieambtenaren en magistraten).
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2018 15:20

Zoals hierboven gezegd heb je ofwel Smaad, ofwel Laster en Eerroof. Geen enkele advocaat zal in dit geval over smaad spreken...

En geen enkel zichzelf respecterend advocaat zal zijn correspondentie via gmail voeren. Zijn e-mail adres was toch niet iets in de zin van BadAssAdvocaat2001@gmail.com ;-).

Kan je de ouders van de 17-jarige bereiken? In dat geval zou ik hen zeker inlichten over het feit dat hun zoon zich uitgeeft voor advocaat. Als de ouders een beetje fatsoen hebben, gaan ze een hartig woordje met hun zoon praten en laten ze hem zijn excuses aanbieden aan jullie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ariane_Boissevain
Topic Starter
Berichten: 41

#11 , 04 jul 2018 15:54

Zijn e-mail adres was toch niet iets in de zin van BadAssAdvocaat2001@gmail.com ;-).
:lol:

Kali
Berichten: 762

#12 , 04 jul 2018 22:10

Dicht tegen taalgrens? Anders ook de Franstalige variant van advocaat.be checken.

Ik ken overigens wel advocaten die nog een Gmail / Hotmail adres gebruiken en die toch al 10 jaar balie hebben...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 05 jul 2018 09:01

Ik had 3 jaar geleden nog een advocate aan de balie als huurster in een appartement, en die had een hotmailadres.
Ze was er nog wel maar pas aan de slag na haar diploma

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jul 2018 09:29

Dit zullen dan toch wel de uitzonderingen zijn. Dit oog immers héél amateuristisch.

Los daarvan: ik denk niet dat een advocaat over smaad zou spreken in dit geval, tenzij het een advocaat is die zijn vak totaal niet kent.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat de mail door de 17-jarige zelf gestuurd is. Een gmail adres met een fake naam is immers héél snel aangemaakt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”