hulp van advocaat stopzetten en zelf juridische procedure verderzetten, kan dat en hoe?

groenloo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

hulp van advocaat stopzetten en zelf juridische procedure verderzetten, kan dat en hoe?

#1 , 02 jul 2018 09:36

Dag,
Door te hoog oplopende advocaatkosten ben ik verplicht zelf de zaak verder te zetten bij de Raad van State! Kan ik zomaar overnemen van mijn advocaat of is daar procedure voor nodig en is daar ook procedure voor nodig of vooraf melding bij de Raad van State?
naam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2018 11:26

Raad van State dit is toch zeer ingewikkelde procedures, voor een niet advocaat.

Ik durf ook veel arbeidsrechtbank, rechtbank 1ste aanleg, handels rechtbank, maar Raad van State daar durf ik zelfs niet aan denken.
Vraag eens advies over prijzen hier bij de advocaten van dit forum, als je eens klikt op advocaten, je weet nooit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2018 11:48



Ik durf ook veel arbeidsrechtbank, rechtbank 1ste aanleg, handels rechtbank, maar Raad van State daar durf ik zelfs niet aan denken.
dacht dat bij de raad van state enkel advocaten mochten pleiten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2018 12:21

@ de reden
Ik was ook van dat gedacht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 jul 2018 12:49

Dacht ik ook al, en dan nog niet alle advocaten. Enkel die met de nodige expertise

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 02 jul 2018 13:05

Jullie verwarren Raad van State, met het Hof van Cassatie denk ik...
"sowieso" schrijf je zo.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jul 2018 14:36

Je moet een onderscheid maken
1. Men vordert voor de Raad van State de schorsing / vernietiging van een administratieve beslissing: tussenkomst van een advocaat is niet verplicht
2. Het betreft een cassatieberoep bij de Raad van State ingesteld tegen de door de administratieve rechtscolleges in laatste aanleg gewezen beslissingen: tussenkomst van een advocaat is verplicht.

Voor de procedure voor de Raad van State bestaan speciale procedureregels met valkuilen. Oppassen en deze procedureregels grondig lezen is de boodschap.

De procedure bij de Raad van State verloopt in essentie schriftelijk. Je moet je middelen klaar en duidelijk stellen, met verwjzing naar de toepasselijke wetgeving.

Je kan aan je advocaat meedelen dat je verder geen beroep meer op hem doet en dit tegelijkertijd aan de griffie van de Raad van State meedelen. Wel opletten: vaak wordt bij een procedure bij de Raad van State keuze van woonplaats gedaan bij de advocaat. Hoe je dat kan intrekken en een nieuwe keuze van woonplaats doen heb ik niet onderzocht (en nooit nodig gehad).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”