schulden verhalen op dochters deel ouderlijk huis

chh
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

schulden verhalen op dochters deel ouderlijk huis

#1 , 30 jun 2018 12:38

beste,

mijn zus heeft tijdens haar huwelijk zonder medeweten van haar man schulden gemaakt. hierdoor zijn ze natuurlijk gescheiden.
even ook vermelden dat mijn moeder is overleden en mijn vader momenteel nog in het ouderlijk huis woont.
Nu probeert een van de schuldeisers zijn gelden terug te krijgen via haar deel van het huis. kan dat ? dit betekend wel dat mijn vader zijn huis moet verkopen omdat hij dat bedrag zelf niet kan ophoesten.

graag raad

Mvrgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 jun 2018 13:51

Dat kan maar is in de praktijk moeilijk uit te voeren aangezien niemand het aandeel in blote eigendom van uw zus zal willen kopen.
Uw vader heeft levenslang woonrecht via zijn helft van de volle eigendom en zijn vruchtgebruik van de rest.
Na overlijden van uw vader kan er wel een gedwongen verkoop volgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

chh
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2018 14:35

bedankt voor de info al , maar ik moet zekerheid hebben , ik wil niet dat mijn vader op straat staat. Moet ik hiervoor een advokaat onder de arm nemen dan ?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 30 jun 2018 15:19

Wat heeft de schuldeiser tot nog toe ondernomen?
Heeft hij U of uw vader gedagvaard?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2018 15:27

Uw vader heeft het vruchtgebruik over het geheel. Dus mag hij blijven wonen.
De schuldeiser kan dagvaarden om uit onverdeeldheid te treden en de verkoop van de woning vragen. Dan moet uw vader zorgen dat hij een bewijs heeft dat hij het vruchtgebruik heeft en tegen de rechter zeggen dat er geen onverdeeldheid bestaat tussen blote eigenaar en vruchtgebruiker zodat de woning niet kan verkocht worden.
Uw vader kan, maar moet niet, dan een advocaat nemen. Die moet dan wel zijn werk goed doen. Ik heb het al meegemaakt dat de advocaat enkel maar stond de jammeren dat het toch zo erg was dat het oude moedertje uit haar woning zou gezet worden. Gelukkig was er de rechter die aan de bank vroeg of er wel een onverdeeldheid was en die de vordering van de bank om te mogen verkopen als ongegrond heeft afgewezen.

chh
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2018 19:33

Beste, ze zijn gehuwd zonder huwelijkscontract destijds, wil dit dan zeggen dat hem niets ten laste kan worden gelegd ?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 30 jun 2018 19:35

Inderdaad.
Vader kan niet uit de gezinswoning worden gezet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

chh
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2018 14:40

100% zeker hierover , want dan kan ik hem dat vertellen

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 01 jul 2018 16:09

Als hij voor de helft volle eigenaar is en het vruchtgebruik heeft van de andere helft + het is de gezinswoning, dan kan u hem voorzeker blij maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”