beslag

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

beslag

#1 , 17 mar 2008 19:47

wij hebben een huis in blote eigendom. De grootouders het vruchtgebruik.
Nu kregen de grootouders een deurwaarder met een bevel tot betaling van schulden (er is een uitspraak van de vrederechter) in opdracht van de huurders van dat huis, anders zou de deurwaarder beslag leggen op het huis om die schulden af te lossen. Mag dat? Het huis is onze eigendom, de grootouders hebben enkel het vruchtgebruik. Ze moeten de som binnen de 15 dagen betalen, anders gaan ze op het huis beslag leggen. Op het vonnis van de vrederechter stond daarbij nog dat enkel mocht beslag gelegd worden op roerend goed en geld. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#2 , 17 mar 2008 19:52

Er kan enkel beslag worden gelegd op zaken waarvan de beslagene (schuldenaar) eigenaar is.

Bovendien is het vonnis van de vrederechter duidelijk, er kan in dit geval geen beslag worden gelegd op onroerend goed.

Ik ben van oordeel dat het beslag op het huis dan ook enkel als dreigement wordt gebruikt.

Met vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
Advocaat Balie Gent

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 17 mar 2008 20:37

Geachte Meester, hartelijk bedankt voor de inlichting.

Reclame

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 17 mar 2008 21:24

Heb het vonnis van de vrederechter nog eens nagekeken en er staat toch niet bij dat enkel beslag kan gelegd worden op roerend goed. Kan er dan nog beslag gelegd worden op ons huis waarvan de schuldenaars enkel het vruchtgebruik hebben?Alvast bedankt.

Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#5 , 18 mar 2008 14:19

geachte

Neen enkel op goederen waarvan men eigenaar is kan beslag worden gelegd.

Mocht toch beslag worden gelegd op de woning kan u als eigenaar steeds een vordering tot revindicatie instellen. Een schuldenaar verbindt immers enkel zijn goederen tot voldoening van zijn schulden, niet de goederen van een derde.

Vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
Advocaat Balie Gent

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 18 mar 2008 14:37

Hartelijk bedankt voor uw antwoord, maar ze zouden na beter lezen van het exploot geen beslag leggen op de huisjes maar op het vruchtgebruik dat ze hebben op onze eigendom; er staat op "de gerechtigheden" die ze hebben op de huizen.
Nu is er nog een probleem; onze grootvader is opgenomen in het UZ en de deurwaarder heeft de exploten afgegeven aan onze moeder die op bezoek was bij onze grootmoeder. Nu weet mijn grootvader niet "meer van de wereld", hij verblijft in het UZ en hij erkent ons zelfs niet meer; hoe kan ze hem dat exploot geven. We namen contact op met Jacques Matthys, die deurwaarder dus. Mijn moeder vroeg hem wat ze met dat exploot moest doen. Hij zei dat hij er zich niets van aantrok, dat hij enkel deed wat zijn opdrachtgevers vroegen; hij kon niet helpen, antwoordde hij.

Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#7 , 18 mar 2008 15:24

het exploot dient in principe aan de betrokkene te worden betekend maar mag ook wanneer dit niet kan aan de woning, of iemand anders in die woning, worden betekend. Van zodra de betrokke kennis heeft van de betekening beginnen de termijnen van verzet en/of beroep te lopen. In dit geval is de termijn ingegaan door het aftekenen door uw moeder van het deurwaardersexploot.

Met vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
Advocaat Balie Gent

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 18 mar 2008 19:43

Heel hartelijk bedankt, Geachte Meester; maar grootvader is in het UZ en "weet niet meer van de wereld", hoe moet mijn moeder hem nu dat exploot overhandigen; dat is toch niet haar taak; hij begrijpt niets, kent haar niet.
De deurwaarder zegt mijn moeder via email dat hij haar niet kan helpen, dat hij enkel doet wat zijn opdrachtgevers vragen; ik zou dat eens willen melden aan de Orde van de Gerechtsdeurwaaarders; Mag dat allemaal zo maar?Mijn grootvader is zeker handelingsonbekwaam. Moet mijn moeder een medisch attest vragen van zijn behandeldende dokter en dat aan die deurwaarder bezorgen. Wat denkt u?

Sedlex
Berichten: 83

#9 , 18 mar 2008 22:31

ja, de gerechtsdeurwaarder mag dit, het is zelfs zijn taak (ik zou u afraden naar de orde voor gerechtsdeurwaarders te gaan).

Het feit dat uw grootvader handelingsonbekwaam is doet er niet toe, hij stelt immers geen handelingen. Om iets in naakte of volle eigendom of in vruchtgebruik te bezitten, moet je niet handelingsbekwaam zijn. Desnoods kan er wel een voorlopig bewindvoerder of iets dergelijks aangesteld worden.

http://www.vredegerechtzomergem.be/voorlopig_bewind.htm

Zoals hierboven reeds gezegd: beslag kan, maar u kan via een revindicatievordering het beslag ongedaan maken.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 19 mar 2008 14:03

‘Het vruchtgebruik,ofschoon een verbrokkeling van het eigendomsrecht,schept geen onverdeeld zakelijk recht met de blote eigendom,dienvolgens heeft de vruchtgebruiker tegen de blote eigenaar geen rechtsvordering tot verdeling of licitatie van het met vruchtgebruik bezwaard goed‘(Cass. 2 december 1880,Pas. 1881,I,72).

Ook de schuldeiser van de vruchtgebruiker heeft dan geen rechtsvordering tot verdeling tegen de blote eigenaar.Hij kan wel uitvoerend beslag leggen op het vruchtgebruik alleen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#11 , 19 mar 2008 18:44

Hartelijk bedankt voor uw uitvoerig antwoord, maar hoe gaat dat in zijn werk, beslag leggen op een vruchtgebruik?Wordt dat vruchtgebruik dan verkocht, want op het deurwaaardersexploot staat te lezen dat de schuldenaars een week tijd hebben om een bod te doen; staat er dan na en tijdje een bordje met "vruchtgebruiken te koop"?

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 20 mar 2008 11:42

Bij ontbreken van andere gegadigden kan de beslaglegger zelf het vruchtgebruik kopen aan een geringe prijs en het huis verhuren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”